Jag vill börja med att säga att jag gillar Asus och deras produkter, har haft många moderkort och grafikkort genom åren från dom och även att jag är väldigt nöjd med min telefon, men följande är min pågående supporthistoria... ber om ursäkt för den långa texten.
Hänger en hel del på swedroid och läser mkt men postar mindre. Efter att jag köp min zenfone 6 och haft den ett tag och redan fått ett antal ota uppdateringar (vilket jag tyckte var riktigt bra och responsivt av asus att fixa buggar och uppdatera mjukvaran så fort) så fick jag problem efter senaste uppdateringen med att telefonen började crasha appar ibland tills man startade om, spontana omstarter, problem med bluetooth som kopplade från och till mm. Gjorde en fabriksåterställning av telefonen men det hjälpte inte.
Lästa då här på forumet om problemet med senaste ota som hade triggat nått moderkortsfel och att man skulle felanmäla för att få detta utbytt. Ringer till asus som meddelar att jag får göra en felanmälan på deras hemsida, dom ber mig inte ens om att göra en fabriksåterställning utan säger att den kommer lagas så det tog jag i princip som en bekräftning på att de förstod direkt att min telefon hade moderkortsproblemet.
Gör felanmälan och skriver i felbeskrivning med informationen som jag fått från detta forum, skickar in telefonen. 2 veckor senare har jag min telefon tillbaka, får inte med några papper på vad som är gjort och det står inte heller på letmerepairs sida så jag ringer och kollar med dom vad dom är gjort.
Inget har gjorts med hårdvaran utan de har installerat om oset på telefon och sedan skickat tillbaka frn, jag frågar om moderkortsfelet men det är inget som dom känner till så telefonen har inte testats för detta. Får som svar att en ominstallation kan lösa grejer som en factory reset inte gör så jag köper detta och tänker att dom bör väl veta bäst.
Dagen efter jag fått tillbaka telefonen och börjat använda den ordentligt igen så börjar den återigen att uppvisa samma typ av problem med spontana omstarter appkrasher, fick även fin bootloop som jag nästan inte lyckades bryta. Så in på Asus sida igen och ska göra en ny felanmälan då märker jag att det är max 700 tecken man får ha i denna och jag vill ha med all denna information som skett tidigare men det får jag inte plats med.
Gör felanmälan men får inte med historiken så jag ringer till supporten igen och fråga om dom kan fylla på min felanmälan från sin sida men nej det är inte möjligt då får jag antingen göra en till felanmälan och hänvisa till min första eller bli bättre på att skriva med färre tecken. Nu blir jag altså i princip dumförklarad av personen i telefon och jag tappar tyvärr humöret och skäller som fasen en stund tills vi båda två är överens om att det nog är bäst att bara avsluta samtalet (inte min stoltaste stund och skulle det visa sig att personen som satt i supporten den dagen och fick ta imot denna utskällningen läser detta så ber jag om ursäkt för mitt beteende). Jag bad även om att få prata med en chef som kunde ge mig lite direkta svar istället för supporten som jag inte tyckte var till någon hjälp vid det här laget men det var inte möjligt fick jag som svar utan då fick jag skicka in en klagan via deras hemsida.
Tänker att det måste finnas något annat nr att ringa så googlar upp deras växelnr och testar detta istället. Här får man 4 val, 1 försäljning, 2 ekonomi, 3 support, 4 övrigt, väljer övrigt och 3 försök på raken så hör jag att någon svarar för att sedan direkt lägga på igen, ringer på nytt och väljer ekonomi och får svar om att inga handläggare finns tillgängliga och samtalet bryts. Sista valet är försäljning och där tänker jag att någon måste svara, vilket det också gör och jag förklarar min frustration för killen i andra änden och att jag vet att detta inte är rätt väg jag vänt mig men att jag vill pratat med någon som kan ge mig lite svar, han lovar att någon ska ringa tillbaka och mkt riktigt så gör någon detta efter en stund.
Får en ursäkt och att de vet om problematiken med att det bara går att skiva 700 tecken, ber mig att skriva ut min historik på ett papper och lägga med i paketet när jag skickat in telefonen igen för dom ska läsa detta på servicecentret. Gör som jag blivit ombedd och skickar in telefonen för andra gången och nu börjar det roliga, efter två veckor har de tagit imot telefonen och gjort felsökning, konstaterat att det är fel på moderkortet och bytt ut detta, nu ska telefonen bara testat en sista gång så att allt är ok innan den skickas tillbaka. Det upptäcks ytterligare nått fel med kameran som behöver bytas ut, denna finns inte i lager och det tar 1 arbetsvecka för dom att få denna, kameran lagas och nu ska telefonen igen sluttestas innan återskick.
Jag har fortfarande inte fått tillbaka min telefon och den har enligt letmerpair hårdtestats enligt Asus instruktioner i över 5 arbetsdagar nu, inne på 6:e. Jag tror ju detta är bullshit och jag vet ärligt talat inte vad som har hänt, de har slarvat bort telefonen, förstört den helt vid montering men inte en chans att den behöver testat så här länge för funktionsduglighet. När jag ringde senaste i måndags så fick jag till svar att testerna nu var klara och att telefonen skulle skickas tillbaka, det är nu onsdag och den är inte klar och har inte skickats.
Min stora frustration förutom att jag nu inte har haft en telefon på över 5 veckor är att jag inte lyckas få några svar och att både letmerepair och Asus känns helt ointresserade av att hjälpa mig. Vet inte riktigt vad jag vill med detta posten igentligen men jag känner bara att jag behöver skriva av mig och kanske få Asus att se över sin supporthantering (om det läser detta) så någon annan kanske slipper råka ut för samma sak. Som det är nu så känner jag mig tveksam till om jag ens kommer få tillbaka en telefonen, det går som sagt inte att få några svar
Tummen upp till dig om du orkade läsa igenom allt mitt rabblande.
Last edited by a moderator: 23 okt 2019