Den värsta supportupplevelsen jag någonsin haft med ASUS Sverige:(

Diskussion i 'Zenfone 6 - Allmänt' startad av wite, 23 okt 2019.

  1. wite

    wite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Info:
    Action launcher
    Tack för tipset men när jag läser på det forumet så blir jag bara mer uppgiven, ser mest trådar som liknar min upplevelse. Men i indien så finns det ju tydligen butiker de går till och de har fått instruktioner från en moderator hur de ska göra. Jag har bara mail och telefon att använda mig av i sverige.
     
  2. Jerpa

    Jerpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    Ingen mobil, men laptop.
    Började med att den startade o stängde av sig för att sen vara död.
    Skickade in till inet och de vidare till asus.

    2v sen kom den tillbaka till inet, då ringde de upp och frågade om jag hade inaktiverat touchpaden.
    -nä?!
    -tänkte om du gjort det pga att du hade Photoshop och indesign.
    -funkar inte fn+f9 då, frågade jag.
    -nä det har vi testat. Men då skickar vi tillbaka den till asus igen.

    2v gick och sen kom direkt hem till mig.
    Asus hade då bytt touchpad och touchscreeen (pekbar skärm). Fick papper på det och nu fungerade den.

    Glad i hågen startar jag, inget funkar.
    I med en mus, det funkar men inte skärmens touch.

    Pratar med inet, och de beklagar att jag isf måste skicka in den igen.

    Gör en win update, då funkar båda.. De två trianglarna i enhetshanteraren försvinner.
    Stänger av datorn, tar fram den 3 dagar senare, inget funkar, men jag har bara en triangel. I2c-hid.

    Tänker att jag får väl använda extern mus då, men efter 2v blir det drygt att släpa på en extra kluns.
    Pratar med inet och de tycker att jag ska skicka den igen. Jag har trots allt 1 månad garanti kvar.

    Så nu är det väl bara att vänta ytterligare 2v.
    Visst, de kan ha provat touchpaden innan de skickade men att kontakten sen hoppat ur, vad vet jag.

    Googlar man har många asus + win 10 problem med just detta.
    Finns många lösningar, inget funkade för mig. Jag har visserligen ingen touchpad-ikon under inställningar, bara mus, så den har kanske hoppat ur i kontakten.

    Internet just samma problem som du, men man undrar vad de gjorde första gången.
    Jag mailade iofs även asus direkt till de ville att jag ominstallera Windows vilket jag gjorde, men det blev ingen skillnad.
     
    cobben gillar detta.
  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Kan nämna att Windows verkar ha, eller ivf har haft, en del problem med mus / stylus - touch screen / touchpad.

    Jag har en Cube iWork 11 stylus, där i början fungerade inte stylus som den skulle, sedan efter en del ominstallationer av drivrutiner osv. fungerade stylus men varken mus eller touchpad.

    Då hjälpte inget jag försökte med, så jag gav upp och blev någorlunda vän med stylusen till slut.

    Sedan efter ett halvår och någon uppdatering av Windows plötsligt började allt fungera, utan att jag hade gjort något alls mer.
     
    bernard gillar detta.
  4. lor

    lor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det är nu dags för mig att byta mobil. Jag var på väg att köpa en zenfone 6 och tänkte först att ta en titt på forumet. Men efter att ha läst detta är jag övertygad att zenfone 6 blir inte min nästa mobil!
     
    Ivan gillar detta.
  5. Peterrrrr

    Peterrrrr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

  6. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Tack för feedback rörande service upplevelsen som ni har haft.
    Vi tar eran feedback på mycket stort allvar och jobbar hårt för att förbättra eran upplevelsen av våran service.
    Vi beklagar för er som har upplevd långa service tider. Skicka gärna ett PM med ärat ärende nr och serienummer så kan vi titta närmare på ärat ärendet.
    För Zenfone 6 ser vi en förbättrat TAT tid månad för månad sedan Juli 2019 där genomsnitt för Oktober för Garanti ärenden och CID var i snitt under 2 veckor inklusive helger.
    Dock tittar vi nu på åtgärder som kan förbättra denna siffran i framtiden.

    Gällande Asus E-shop följer Asus E-shop Svensk lag för produkter som säljs till Sverige.

    Asus har gratis upphämtningsservice för alla telefoner köpt i Sverige (även Asus E-shop) men återförsäljare är också pliktig att ta emot service ärenden.
     
    cobben gillar detta.
  7. lonkro

    lonkro Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    8
    Varit i kontakt med er per telefon två gånger sedan i torsdags där ni också lovat att kika vad som har hänt och återkoppla, men avsaknaden av återkoppling är total. Hoppas på bättre lycka här på forumet. Nu längtar jag mest till att det gått en månad sedan mitt ärende blev ett garantiärende så jag kan försöka häva köpet. Skickat PM iallafall.
     
  8. lonkro

    lonkro Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    8
    Kan uppdatera tråden och berätta hur mitt ärende har utvecklats:

    29 Oktober: ASUS skriver här i tråden, jag skickar PM till dem.

    30 Oktober: ASUS svarar på mitt PM, telefonen ska åtgärdas och skickas idag eller imorgon. Ska bli erbjuden kompensation för mina upplevelser.

    31 Oktober: ASUS mailar angående kompensation. Telefonen ska skickas idag "om inget oförutsägbart inträffar"

    4 November: Telefonen har ännu inte skickats. Mailar till personen som hörde av sig angående kompensationen.

    5 November: Inte fått svar på mitt mail, skickade därför PM till ASUS på Swedroid för uppdatering i ärendet vid 11 på förmiddagen eftersom telefonen inte skickats ännu. De har varit online sedan dess men inte fått något svar.


    Aldrig mer ASUS.
     
    @JjE, DanielÖ, Ivan och 4 andra gillar detta.
  9. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    835
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Telefon 2:
    IPhone 13 Pro, OnePlus 7
    Detta är riktigt dålig skött av Asus, har du kontaktat återförsäljaren du köpte den av om detta?
    Tycker att @ASUS.Sverige@ASUS.Sverige får kolla på detta omgående.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 669
    Mottagna gillanden:
    8 655
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Dåligt skött. Tyvärr verkar Asus mer intresserade av att skapa buzz för sina produkter här på forumet än att hjälpa kunder med reklamationer. De har ju varit väldigt aktiva på forumet i samband med släpp av telefoner tidigare om jag minns rätt (Zenfone 5/6). Hoppas detta blir ett wake-up call och att olika företag och tillverkare inte längre kommer att behandlas med silkesvantar här på forumet (vilket i bland varit fallet).
     
    Oggenator, katho, Kristy och 1 annan gillar detta.
  11. wite

    wite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Info:
    Action launcher
    Tråkigt att höra att du drabbats av liknande problem som mitt ärende.

    Jag har till slut fått tillbaka min telefon nu efter 4 veckor och den fungerar som den ska nu. Fick en ursäkt från reparationsfirman för att det tog så lång tid och ett kryptiskt svar om att det tog så lång tid att laga den pga att det var något helt nytt fel på min telefon som de var tvungen att kolla upp med asus först, hur det skulle åtgärdas.

    Någon dag senare fick jag så även ett svar från asus själva där det endast stod att nu var telefonen lagad och skickad.
     
  12. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag såg en post på Asus forum från en moderator som gör att jag tror att problemet har orsakats av dåliga Ram kretsar.

    Det är känt att Apple får den bästa sorteringen av Ram (från Samsung?) helt enkelt därför att Apple betalar bättre än alla andra - inkl. Samsung internt.

    Andra sorteringen tar sedan Samsung själva, och tredje får alla större seriösa OEM typ Huawei, Xiaomi, och här bör även Asus ingå.

    Fjärde och neråt får alla billiga Kinabolag, ingen nämnd ingen glömd.

    Min gissning är att Asus råkade då få en sämre kvalitet än de hade räknat med.

    Ska se om jag hittar kommentaren.
     
    Last edited: 5 nov 2019
    Kristy gillar detta.
  13. lonkro

    lonkro Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    8
    Ja helt otroligt dåligt. Har kontaktat Inet nu där jag krävt ytterligare kompensation på min skärmreparation eller en ny enhet. Antar att jag sköter resten av kommunikationen i detta ärende med Inet istället för med ASUS.

    Ja tyvärr. Älskade i början när ASUS var så sjukt aktiva på att svara på varenda liten frågeställning om ZF6. Verkligen exemplariskt jobb. Men det visade sig bara vara för att bygga hype och deras support är i själva verket rent ut sagt värdelös.
     
  14. Nedomansky

    Nedomansky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2017
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Då vet jag vad jag inte ska köpa...
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 669
    Mottagna gillanden:
    8 655
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Asus är en liten spelare på smartphonemarknaden så skulle inte alls vara säker på att asus tillhör samma grupp som Huawei, Xiaomi, Oppo och Vivo m.fl. Jämför volymerna som Asus säljer med de stora kinesiska bjässarna. Asus kan inte sälja mer än en tiondel så mycket telefoner som något av dessa bolag. Men sådana små volymer blir det såklart dyrare att köpa komponenter och risken är högre att de måste tumma på kvaliteten.

    Detta är helt anekdotiskt men jag tycker mig märka ett starkt samband mellan felprocent på smartphones och försäljningsvolymer. Det är ofta telefoner från små företag som krånglar mycket. Nokia har också haft massor av hårdvaruproblem på sina lurar. Förmodligen har man inte råd med samma kvalitetskontroller som de stora företagen vilka kan dra stordriftsfördelar.
     
    Last edited: 5 nov 2019
    Kristy, Johnh3, katho och 2 andra gillar detta.
  16. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Men Asus är rätt stora på dator moderkort mm., och torde ha rätt stora inköp av komponenter.

    Så de borde ha en viss erfarenhet och pondus även på ram marknaden.

    Nu är detta bara spekulationer från min sida att det är ett ram kvalitets problem.

    Här är citatet:

    Anders_ASUS mod
    October 30

    [ I did a cpu stress test and antutu benchmark. Mobile became hot but it didn't force restart. Hopefully I will not face this issue again. If I did I'll make sure to tell you about it.]

    "Just antutu isn't enough. It's not necessarily heat that will make it restart. It can be a certain sector in the RAM that's damaged. So try and use as wide variety of tests and games as possible. If you do everything you can think of during one day. Then maybe, hopefully, there's nothing wrong with your phone."
     
  17. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Här är fem
    Asus största problem på mobilsidan verkar just vara "service", som inte fungerar helt enkelt.

    Vi som köpte t.ex Xiaomi för några år sedan visste att vi inte kunde räkna med service på den tiden, det ingick liksom i prisbilden från början.
     
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 669
    Mottagna gillanden:
    8 655
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast köper de verkligen in ramminne till mobiltelefoner från samma företag som de köper minnen till datorer? Spontant känns det som att det nog är olika tillverkare och att det som främst betyder något i förhandlingarna borde vara hur stora volymer man köper.
     
    Kristy gillar detta.
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 616
    Mottagna gillanden:
    5 108
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Har för mig att de fick bygga ett speciellt moderkort i och med kameramodulen och vikfunktionen på Asus Zenfone 6.
    Gick inte ta nån standardmodell från hyllan så att säga.

    Men oavsett så borde inte service/supporten vara så bristfällig.

    Fel kan hända med alla märken. Men de stora brukar sköta det bättre. Samsung gjorde det bra med sina ”exploderande” mobiler.
    Så det skadade inte deras försäljning på sikt.

    Men nu tror jag många kommer undvika Asus.
     
    Kristy gillar detta.
  20. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 277
    Mottagna gillanden:
    514

    MINA ENHETER

    Swedroid är mer en reklamkanal för Asus än supportkanal, det står väl helt klart nu?
     
    Oggenator, katho och flipp gillar detta.