Desire eller legend?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av mackann, 4 apr 2010.

1. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja Desire har en egen GPU, den är dock inte lika kraftfull som den i Iphone 3GS. Den ska dock dra betydligt mindre ström vad jag har hört men det är inget jag har källa på.

2. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

OK tack! Vill man ha ett spelmonster till android-lur rekomenderar jag Motorola Milestone. Där har man en riktigt kraftig GPU. (man har också en telefon som väger närmare 200g än 100g :P)

3. mackann

mackann Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Tre och Comviq
    Telefon:
    Samsung s24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre och Comviq
    Telefon:
    Samsung s24 Ultra
    hmm var det seriöst? desire har ungefär dubbelt så snabb processor som milestone

4. Pallee

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Helt seriöst. Processorn kanske bara är hälften så snabb men jag har för mig att milestones GPU är 4.5-5 ggr snabbare... men för min del så spelar jag nästan inte på mina telefoner så jag bryr mig inte det minsta ;)

5. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Används GPU:n ens i spel? Och om den gör det så finns det knappast spel som endast funkar till Milestone, utan anpassas till Nexus One, Desire osv.

6. Pallee

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Kan inte svara på det, fick ju som sagt just reda på att Desire har en egen gpu... så jag har bara hunnit med lite snabb reserch... men jag tror att det finns någon form av openGL-stöd för (android)mobiler som borde ta itu med sådant... http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL_ES så det borde vara som att 2 datorer med olika grafikkort kan köra samma grafikapplikation. Någon med mer kunskap än vad 60 minuters surfande ger får gärna yttra sig ;)

7. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OpenGL ES 2.0 stöds av Android. Att använda en CPU till att "rita" upp 3D spel är i princip omöjligt om du vill ha någorlunda kvalite så självklart har den en GPU. Jag kommer inte ihåg hela namnet men det är någon från ATI.

EDIT: Efter ~30min av sökning så fick jag fram vilken GPU de använder. Det är en ATI/AMD z430 de använder i Nexus one och förmodligen även i Desire. Den är inte lika kraftfull som den i Iphone 3GS.

EDIT2: Efter lite mer letande så säger Anandtech att GPUn baseras på Adreno 200 som Qualcomm köpte från ATI några år sedan. Om det är samma bara ett annat namn har jag dock ingen aning om.

Last edited: 11 apr 2010
  8. parranoja

parranoja Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tänker som så många andra här märker jag, Legend är ruskigt snygg och "välbyggd". Men Desire slår den vad gäller hårdvara med hästlängder enligt mig, och jag vet att jag kommer att ångra mig om jag köper en legend, därför la jag en beställning på en Desire häromdagen, jag kommer nog lära mig att tycka att den är är snygg också, hehe

9. tomle

tomle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

För mig är batteritiden viktig, men teknikintresset gör att jag inte kan tänka mig en Legend när prisdiffen är så liten. Återstår att se vad folk får ut för batteritid...