Desire med en hand?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av HoA, 16 maj 2010.

1. HoA

HoA Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hej!

Flitig läsare här sedan länge och har alltid hittat svar på mina frågor här... Tills nu.

Hur upplever ni Desire-ägare telefonens hanterbarhet med en hand? Jag var på Media Markt och kände på den men då jag är ny på Android är det svårt att bilda sig en uppfattning.

Jag är ofta "på språng" och har även ovanan att använda telefonen i bilen. Främst är jag nyfiken på "enhandsmanövrering" av basfunktioner såsom telefoni/telefonbok, SMS, MMS och möjligen också kameran.

Tacksam för alla synpunkter :)

-H

2. shcizo

shcizo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Inte helt enkelt med det går.

3. SaberBlade

SaberBlade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Det går för det mesta. Tycker dock att skriva SMS med en hand är nästan omöjligt, för stor tumme så jag trycker fel hela tiden! :D Kameran kan nog också vara svårt, om man nu ska ta bild...titta på bilder går ju. Men tror det skulle bli för mycket darr på bilden om man försöker med en hand.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 306
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Skriva med en hand har jag också mycket svårt för, däremot tycker jag att går rätt fint med att flaxa runt på hemskärmen, starta program och göra det mesta som inte kräver att man använder det virtuella tangentbordet på något vis.

5. Elfson

Elfson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Telefoni med en hand är enkelt, lätt att få fram kontakter via telefonbok, inget bekymmer när man kör bil.

Skriva sms/talk/mail sker med två händer och telefonen liggande, så här får man styra med benet (glöm inte att kolla på vägen lite då och då) :)

Kameran går att fota med en hand lätt när man kör bil och sen mmsa eller facebooka iväg.

Last edited: 16 maj 2010
  6. Odium

Odium Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker att det fungerar bra med en hand. Jag har en stor jävla tumme men på något vänster så lyckas jag skriva bättre med den än på något annat sätt. Jag använder telefonen mestadels med en hand.

7. Zuul

Zuul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker det är svårt med en hand. För att hålla den stabilt blir det gärna nåt finger på display kanten som stör ut de andra trycken.

8. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag använder min med en hand hela tiden juh.. tyckte det var ganska självklart.
    Att skriva sms med mera tycker jag är svårt med två händer, sålänge man inte kör landskapsläge- allt annat är hur enkelt som helst tycker jag.
    Kan ifs bero på handens storlek och hurvida man har anpassat sig med tidigare telefoner.. vilket jag har.

9. brosk

brosk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag skulle starkt rekommendera SlideIt för att skriva sms med en hand. SWYPE verkar nice men än så länge är det beta och det finns inga svenska versioner.

10. andreas81

andreas81 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trots att landskapsläge är det som jag teoretiskt sett alltid planerat köra innan jag köpte luren, finner jag att jag extremt sällan bryr mig om att vända på luren. För mig fungerar det hur bra som helst att skriva sms med en hand, jag är väl lite lat kanske :P

Faktum är att jag använder luren med en hand till 90% av det jag gör, det mest slående tillfället jag inte gör det är när jag browsar och vill zooma med multitouch, eller om jag e inne och bläddrar bland bilder och filmer. I andra fall är det nog alltid 1 hand som gäller, utan problem.

// Andreas

11. Nerf2k

Nerf2k Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker att en hand funkar utmärkt enda är la att det tar lite längre tid att skriva men det känns rätt logiskt. Kameran känns nästan lättare att hantera med en hand. Sen ska det la finnas voice to text borde vara praktiskt i bilen ingen aning om/hur det funkar dock

12. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jag har rätt små händer, så jag har lite svårt att hantera den med en hand. Men det går! Så om jag kan borde de flesta kunna :P

13. thalle

thalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

När det gäller SMS skrivande så använder jag det gamla hederliga siffertangentbordet med T9. Skriver lätt med en hand och oslagbart snabbt. Iaf för mig.

14. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Samma här, jag har T9 som standard för sms, just för enhandsskrivande. Om jag ska använda båda händerna kör jag ändå alltid landskapsläge för större qwerty och det får jag automatiskt i landskapsläge. D.v.s. T9 i porträttläge, qwerty landskap.

Vad gäller enhandsmanövrering i övrigt beror det helt på hur stora händer du har. Självhar jag nog normalstora manshänder, eventuellt lite mindre, och tycker att det fungerar helt okej. Har man stora händer är det inga problem. Min sambo kommer att köpa Legend framför Desire, för att hon har små händer och vill kunna använda telefonen med en hand.

15. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Haha, jag fick plocka fram telefonen och testa ;) har faktiskt inte reflekterat över det förrän nu... men uppenbarligen så går det bra med en hand (förutom att skriva sms när man cyklar...) jag tror jag brukar ha telefonen liggande på pek-, lång, och ringfringret. lillfingret används som stöd så att telefonen inte halkar ur handen (greppet är det inget fel på - mest som en säkerhet... desire och stengolv/asfalt är inte bäste vänner...) sen har man tummen mycket rörlig eftersom att hela handflatan är fri = jag når alla knappar och hela skärmen med tummen.

för att underlätta användandet med en hand kan jag rekomendera gesture search tillsammans med bartender lite eller bar control (gör att man kan snabbt och enkelt söka kontakter och program med textigenkänning nästan direkt från notification bar.

16. Torach

Torach Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    använder den med en hand och det är bara ibland när man skriver sms som det kan bli struligt.
    Provade en polares X10a och den är fan omöjlig att använda med en hand om man inte har dasslock till nävar.

17. Whillis

Whillis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

J*vla tur att man inte bor i Göteborg. Annars stor risk att man smäller nån stölle som svajar omkring med bilen med en desire i handen ;)

18. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Om man vill skriva sms och sånt enkelt med en hand byter man bara till "telefonknappsats" då blir det nio stora knappar så man skriver med vanlig T9 ordbok..