Desire och internminnet

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av glottis, 14 apr 2010.

1. Cuwbic

Cuwbic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för infon! Undrar om du kunde förklara vad du fick göra för att starta upp tjänsten igen, så att allt lägger sig på partitionen:
    "Men med den här romen så har jag som jag säger inte behövt göra någonting det bara fungerar, men jag har varit i den situationen där jag var tvungen att "starta upp den tjänsten" eller vad man ska kalla det? Innan det fungerade."

Ska nog testa InsertCoin också, men då stöter jag på nästa fundering: Är det avgörande att rensa allt i Clockwork Rec före de att man flashar in nya roms? Jag har inte velat att något ska försvinna så när jag uppdaterat LeeDroid har jag aldrig rensat något, kan detta vara orsaken till något/några av mina problem? Försvinnande sms var alltså ett generellt problem som HTC känner till lät det som, har alla andra här detta problem?

2. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Detta med "försvunna SMS" tror inte det är någon som verkligen vet exakt vad som förosakar det?
    Vad det gäller installation av den här romen, jag har ALDRIG gjort något annat än att sett till att ha ett SD-kort som är friskt och innehåller en FAT32 partition primär och en EXT4 partition primär sedan har jag wipat och installerat. Det har aldrig strulat för mig med denna romen.(1.0.8) som är den skarpa versionen. Jag kör med stock hboot eftersom jag inte har problem med det interna minnet längre.Hade planer på och S-offa den och byta hbooten och köra den andra 1.0.8 CM7 romen men eftersom den fungerar så bra så får den fortsätta att snurra på.
    Däremot har jag för mig att jag har varit tvungen att köra ett skript i någon annan rom för att A2SD skulle fungera, men det är länge sedan nu och minnet är kort,he he.

Last edited: 19 jul 2011
  3. Cuwbic

Cuwbic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skaffat quick system info pro och gjort lite tester som visade att när jag laddar ner apps så läggs det visst på A2SD-partitionen. Så frågan nu är bara varför jag bara har 28mb ledigt på interna minnet... Kan det vara för att jag aldrig rensar cache eller kör factory wipe?
    Som sagt, när jag flashar in uppdateringar på ROM:en så har jag hoppat över steg 1:
    -Enter to recovery, Wipe Factory reset, Wipe Cache, Wipe Dalvik, & format/wipe partition Ext2, 3 o 4.
    -Flash the ROM .
    -Flash radio (optional)
    -Reboot (First time it could takes 10-20 minutes to boot..)

Är tanken att man ska göra en backup i Clockwork recovery, wipe:a, flasha och BÖRJA OM med allt på luren? Alla apps, alla kontakter, alla sms?? Eller hämtar man tillbaka all data från sin backup, annars känns det orimligt krångligt att uppdatera / byta rom på ett "korrekt" sätt...

4. Cuwbic

Cuwbic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hittar för övrigt inte InsertCoin i någon sammanfattningstråd för ROM's. Skulle uppskatta om du hade en xda-dev-länk med det senaste InsertCoin.

5. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Här är sidan med romen [ROM][03/06][STABLE][Sense2.1+3.0 GB]InsertCoin CM7 HBOOT/STOCK 1.0.8 - xda-developers

Baadnwz's custom ROMs: stable

Sorry det tog en stund jag har grejat till en antenn så jag har gått mellan verkstaden och taket en stund.
    Jag har aldrig testat att inte wipat något av de tre lägena så jag har inte en aning om det kan förosaka dina problem? MEN jag har däremot varit noga med att göra som man säger att man ska, eftersom det är så jäklar jobbigt att göra om när det inte blir rätt.
    Men 10-20 minuter att starta upp systemet efter en installation låter länge tycker jag? Låter som ett data++ system? Men vi snacker väl om A2SD antar jag? Med stock hboot.
    Jag brukar faktist däremot inte köra några backuper (nandroid)jo med "Mybackup naturligtvis" eftersom jag antagligen är för slö,he he.
    Nej jag brukar som jag skrev innan skicka ner romen på SD-kortet och sedan wipa allt och sedan flasha romen.Starta upp systemet och kolla så det fungerar, sedan brukar jag om jag inte gjort det innan flasha radion sedan powerpanelen eftersom jag vill ha ett cirkelbatteri med procent.Thats it!! Så det vet i katten varför du inte får till det? Men ta och testa att göra som jag skriver det tar ju en till två timmar sedan vet du.

Last edited: 19 jul 2011
  6. Cuwbic

Cuwbic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här skriver du både:
    "Jag har aldrig testat att inte wipat något av de tre lägena så jag har inte en aning om det kan förosaka dina problem"
    (Tre lägen?)
    och sedan:
    "Nej jag brukar som jag skrev innan skicka ner romen på SD-kortet och sedan wipa allt och sedan flasha romen"

Frågan är: Wipe:ar du eller inte? Och vad händer när man gör det? Förstår inte hur man ska orka uppdatera sin ROM om man måste wipe:a telefonen till factory settings varje gång för att det ska bli korrekt... Innebär inte det att du måste skriva in alla kontakter å tanka alla apps du hade förut? Eller kan man få tillbaka det på ett smidigt sätt efter sin uppdatering?
    Jag stör mig mycket på att jag har 28mb ledigt på internminnet också.. Vill helst inte wipe:a allt, låter som ett jäkla jobb..

7. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Mmm just det "ett jäkla jobb" he he men det är som om när datorn börjar ge blåskärm, (kör Linux så det händer inte mig) men om man får problem och försöker att "blåsa" på OS et igen uppepå det gammla, tja? det är ju som att be om problem.Skulle inte falla mig in man får bara göra om allt igen efter ett tag.
    Jag kommer ihåg i Linux barndom (några år sedan) där jag satt o installerade och hackade systemet för att få det som jag ville, det tog en 6-8 timmar varenda gång.Idag tar det kanske en timme och det går fortare än med windows.
    Såhär "Tillägg: Innan eller Efter du flashar/flashat in ROMen, tryck "wipe data/factory reset", "wipe cache", blippa in på "advanced" och tryck "wipe dalvik cache" också, för att undvika Endless Bootloop"
    Detta är ett utdrag ur guiden som Dreamhawk har satt ihop.
    Där är tre lägen "data/factory reset" wipe cachepartition" och Dalviks chache"

Går inte luren efter det då har man nåt annat fel.MEN givetvis har i alla fall jag gjort en backup med "Mybackup" innan, så när romen är uppstartad sen så "restorar" jag tillbaks allt igen.
    Så att varför inte börja med att göra en backup i antingen "Mybackup" eller Titanium appen och skicka ner den romen du tänker köra på SD-kortet stäng av luren WIPA ALLT!!!!!!!!!!! Sedan flasha romen och boota upp systemet och kolla hur det fungerar sen?
    Jag vet inget annat sätt? Och då vet du.Nä alltså en "clean" installation tycker jag är det enda rätta då slipper man börja om ifrån början igen om det inte vill sig.Lycka till :cool:

Ja just det! WIPA är ju att rensa efter gammla inställningar en typ av "Formatering" formatera säger folk men det är inte riktigt rätt heller det skapar bara ett nytt filsystem med gammalt skit i botten.Men med ett SD-kort har man inte annat att göra, det är annat med hårddiskar.
    Så jag minns när jag efter en cirka 8 timmar hårt arbete startade en dator och samma fel fanns kvar som gjorde att jag blåste disken och installerade om.
    Samma sak händer i din lur om du inte tar bort det gammla skräpet.Men du gör som du vill för det gör du ändå, hi hi.

Last edited: 20 jul 2011
  8. Cuwbic

Cuwbic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag minns att jag wipe:ade allt första gången när jag flashade in LeeDroid, men sen när det har kommit en nyare version (av samma, LeeDroid) har jag flashat in den utan att wipe:a något och det har jag inte fått något problem utav. Kan man dra slutsatsen att om man håller sig till samma ROM så är det mer som att uppdatera ett å samma operativ?
    Jag har försökt ta reda på källan till mitt bristande intern minne och testade därför att avinstallera Facebook-appen som hade en stor andel MB listat under kategorin "data", och det frigjorde ca 25mb på det interna direkt. Verkar alltså som att all Data från apps är det som tar upp platsen där då.
    Nu när jag har lite mer koll på min Desire och vart allt lagras tänker jag glida vidare på LeeDroid ett tag framöver eftersom jag verkar kunna slippa undan en total wipe då. Är inget speciellt som jag tycker är dåligt med den eller som jag saknar.
    Om något skulle det väl vara att sms försvinner, men återigen, det lät ju som ett generellt problem för HTC, så det får jag leva med ett tag till.
    Efter senaste uppdateringen av LeeDroid kom det jag saknat läänge: Fix på overlayen som buggade å var svart innan, PLUS batteriprocenten INUTI det visuella batteriet så man slipper komma med egna lösningar.

Tack för all hjälp benhur, skönt att ha ett bollblank som kan ett å annat!

9. Yoshien

Yoshien Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Om du uppdaterar inom samma ROM så oftast så behöver du inte wipea nått.
    Men om du byter ROM till någon helt annan så är det bäst att rensa allt innan
    installation för att inget strul mm ska komma upp, om den ens startar efteråt ;)

10. Cuwbic

Cuwbic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som jag förmodade då, tack för att du bekräftade detta, Yoshien. :)
    Stannar på LeeDroid så länge jag är nöjd.
    Du råkar inte veta något om problemet med de mystiskt försvinnande sms:en?
    Nån typ av automatiskt data/cache tömning som sker automatiskt i systemet som lyckas ta bort sånt? Endast de meddelanden jag skrivit försvinner, allt jag fått skickat till mig är kvar..