Desire S, Galaxy S eller LG O2X?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Simonh94, 20 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Svårt att säga utan att du först definierar vad du menar med dagligt användande. 2x lider i vissa fall av random reboots så det är ingen telefon jag rekommenderar innan de fixar det. LG har lovat en update nu i juni men vissa saker tyder på att det är ett hårdvaruproblem och inget som kommer fixas i en update.
    S2 verkar inte ha särskilt många problem. Det största verkar vara att vissa lider av mycket hög batteriförbrukning då telefonen är i standby. Detta kommer med största sannolikhet fixas med en mjukvaruuppdatering. Andra problem som jag sett rapporteras här på forumet är döda pixlar, gul "hinna" på halva skärmen vid lägsta ljusstyrkan men dessa är inte lika förekommande som batteriproblemet och du kan ju alltid byta ut telefonen om du får ett ex med dessa problem.
    Sensation har väl inte släppts i sverige än så jag vet inte riktigt vilka problem den kan tänkas ha. Hursomhelst är alla dessa telefoner mycket bra och du kommer förmodligen inte märka någon större skillnad vid vanligt användning mellan dem. Jag hade dock tagit s2 bland annat för dess grymma skärm och gpu accelererade webbläsare.
    S2:an har utrustats med ett yamaha ljudchip som är sämre än dess förra av wolfson. Ljudet sägs ändå vara mer än acceptabelt. 2x har samma ljudchip som s1:an vilket innebär bra ljudkvalitet.
    S2, helt enkelt på grund av dess skärm.
    Alla är kapabla att spela upp full hd material. Gpu:n i s2 ska tydligen även vara tillräckligt stark för att kunna spela upp 3d film i hd upplösning.
    Det finns ett par spel som är exklusiva till tegra med i många fall går det att komma förbi detta så att de även går att spela på andra plattformar. Ett fåtal spel verkar inte kunna spelas på exynos av diverse anledningar. Annars är alla 3 mer än kapabla att spela alla spel som finns på market.

Simonh94 gillar detta.
  2. Simonh94

Simonh94 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

HTC Sensation har ett wifi dödsgrepp och så kraschar camera appen. LG Optimus 2X har random reboots.

Jag har alltid tänkt att jag inte vill ha Samsung Galaxy S2 pga byggkvalitén. Sen har jag hört att appsen inte är dom bästa i touchwiz. Jag har nog inte läst att någon har någon bugg. Skulle SGS2 ha byggkvalitén som en HTC Sensation. Då vore det inget snack om saken.

Nu har inte jag hållit något SGS2, så nu kan väl jag inte säga att den har dålig byggkvalité. Men jag hållit i SGS och den kändes plastig o hal.

Mitt ordval dagligt var lite dåligt. Men jag tänkte lite som kanske ringa, smsa, kalender osv.

Förstår att alla mobiler är kapabla till att spela alla spel som finns på market. Men, jag vill gärna ha den mobilen som klarar dagens spel bäst. För den som gör det, klarar nog dom kommande spelen bäst också.

Edit:
    Kommer självklart att känna på telefonen innan jag köper den. Om den känns HELT fel att hålla i. Så blir det ju inte den. SGS2 är ganska hal va? Det borde man väl kunna lösa med något skal? Så om den bara är hal, men annars känns bra, då blir det nog den. Om prestandan är bäst också.

Edit2:
    Ni som har en SGS2 får gärna säga hur den är att hålla. Sen hur den är för övrigt också.

Last edited: 30 maj 2011
  3. mcnuggz

mcnuggz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag hade inte valt o2x iaf, inte förräns jag sett att det kom en uppdatering som fixade alla problem med den..

Jag tycker batteritiden är dålig (jag skiter fullständigt hur länge det räcker i standby och går bara efter hur mycket jag använder den)

Skärmen ser man inte mycket på i solljus.

För att ta hyffsade bilder med kameran så måste man riva bort batteriluckan annars får man porrfilmsljus.

Jag tycker inte att den är snabb, iaf inte tillräckligt snabb, laggar på hemskärmen.

LG har lagt in mycket skräp som jag inte vill använda men kan inte ta bort utan root.

Byggkvalitet tycker jag väl är lite sisådär, hade iofs ip4 innan och det är ju en solid konstruktion.

Dödsgrepp återfinns även på den här luren, håller man långt upp kan man döda wifi och håller man långt ner så kan man döda vanliga antennen.

HDMI funkar som den ska antar jag, bara trycka i kabeln och köra.

I spel har jag inte upplevt lagg, endast i hemskärm/låsskärm osv.. browsern går jobbigt segt...

Bittert va?

Observera att jag har inte hållt i någon av de andra lurarna du funderar på så detta är ingen jämförelse utan bara MIN personliga åsikt.

4. Simonh94

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ne, O2X blir det nog inte hur eller hur. Tycker O2X verkar väldigt trevlig, men tack vare rebootsen och att LG inte har skött sig så bra, så vill jag inte ha denna.

Det står faktiskt mellan SGS2 och HTC Sensation nu. Dock så kan jag inte välja vilken! Det är hur svårt som helst.

SGS2 verkar vara hal, och det gillar jag ju inte. Men det går nog ordna med ett skal. Samt så känns den ju inte så plastig då heller. SGS2 har ju usb otg. Hur är det med batteritiden? Håller det så jag kan tex titta på en full hd film på ca 2 timmar via hdmi?

5. mcnuggz

mcnuggz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

tänk på att en 2h fullhd film är på x antal GB och filsystemet på minneskortet oftast inte har stöd för så stora filer :D

(rätta mig gärna om jag har fel.. det har jag ibland)

6. Simonh94

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om jag har läst rätt så är filsystemet EXT4 och enligt wikipedia så är begränsningen på 16 TB. Så det bör inte vara några problem :P Rätta mig om jag har fel.

Ang mhl adaptern, det funkar väl att koppla in ett usb minne där? Så man både kan ha HDMI o då kanske kolla på någon film via usb minnet. Därför undrade jag lite om hur länge batteriet håller.

Hade SGS2 haft byggkvalitén som finns på HTC Sensation, då hade det inte varit ett snack om saken. Men nu har den ju inte det, och därför blir jag lite tveksam till denna. Tror ni den håller i mer än 3 år?

Den verkar ju vara så tunn och inte så jättetålig precis. haha kan vara en dum fråga men vågar man ha den i fickan? haha

Last edited: 1 jun 2011
  7. nixxz

nixxz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

Vet att det är många som skriver ner O2X och jag förstår dom som har så mycket problem.
    Men mitt ex jag hade fungerade klockrent och då är den en super telefon!
    Kan bara tänka mig när en 2.3 kommer vad snabb den lär bli.
    Sedan är det inte helt fel när en stable CM7 kommer :)

8. Aerographic

Aerographic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

SGS2 skulle jag tippa på. LG o2x är bra, men inte lika bra och samma gäller sensation.
    Vi har dock inte sett någon av dual core mobilernas fulla kapacitet ännu.
    Och ja, CM7 kommer till o2x men kanske även till SGS2.

9. Magic

Magic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Beslutsångest utav bara tusan, ska jag välja SGS2 eller HTC DS?

Var o klämde på båda idag igen och har läst på massor om båda och SGS2'an har ju helt klart sina fördelar med många valmöjligheter, råprestanda och SAMOLED+ skärmen, dock är den stor (med stort S!) och otymplig enligt mig. Inget jag vill gå runt och hålla mot örat då jag ser mycket till det estetiska.

HTC DS däremot var en fröjd både design och storleksmässigt, dock tvekar jag över att den bara är en finslipning av föregående modell (HTC D), att den "bara" har en vanlig skärm samt att den bara är single core. Och det faktum att HTC DS har en låst bootloader gör inte saken bättre.

Så vilken ska man välja?
    Är i akut behov av en ny lur då Telia klantade till sig och tappade bort min lur nyligen när den var på väg till serviceverkstan, så nu sitter jag på min 4 år gamla Nokia 6500 Slide och den andra luren är reklamerad.

F.ö är prisskillnaden ca. 1500kr.

Last edited: 3 jun 2011
  10. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Samsung Galaxy S 2. Helt enkelt bäst. Enough said :)

11. Simonh94

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kommer nog att beställa en SGS2 nu i dagarna men först så ska jag kolla lite närmre på telefonen och det blir nog idag eller imorgon. Frågan är vad man bör kolla på.

Något jag funderar är om det finns något sätt att använda mhl adaptern, ett usb minne och samt ladda mobilen utan att ha en tv med mhl.

Funderar även på att skaffa:
    http://www.case-mate.com/Samsung-Galaxy-S-II-Cases/Case-Mate-Samsung-Galaxy-S-II-Tough-Cases.asp

Finns det det skalet att köpa i någon säker svensk butik?

I Juli så kommer det väl ingen telefon med prestanda som SGS2? Som det skulle vara värt att vänta på?

12. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Om du vill ha prestanda & storlek, se på film & spela spel så är ju valet givet. Sgs2.

Om du i stället vill ha ett mindre format, en sanslös kvalitetskänsla samt inte är intresserad av att spela spel & se på film så väljer du Desire.

Det gjorde jag.

Sgs 2 är bäst att surfa på idag men skillnaden mot Desire S är faktiskt inte så stor som man kan tro & skillnaden märks mest på riktigt tunga sidor. Testade att surfa på sensation idag & det var verkligen en besvikelse, den var inte på något sätt dålig utan ungefär som min Desire S. Trodde dock den skulle vara kvickare & ha bättre flyt vid skrollning men icke!

Som sagt så är kvalitetskänslan i DS sanslös, bättre än i sensation. Sgs2 är faktiskt riktigt lyckad i känslan trots plasten, den gamla sgs tyckte jag hade en vidrig känsla men med denna har dom lyckats riktigt bra. Den är dock långt ifrån DS i den frågan :)

Som sagt, vad behöver du? Vad vill du ha? Jag var mycket nära att köpa Sgs2 men kände att jag inte hade behovet av prestandan samt att den var för stor. DS är som ett smycke med sin känsla & flyter på perfekt med det jag använder den till :)

13. wick3d

wick3d Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Sitter själv och funderar på galaxy s2 eller desire s. Men något viktig i frågan är ju batteribuggen i Samsung som många pratar om. Att det bland annat tar 6 timmar att ladda den?

14. Simonh94

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

15. Simonh94

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag varit o kollat på telefonen. Och jag har bestämt mig för att det blir att beställa den idag! :D

Nu är den beställd :D

Last edited: 10 jun 2011
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.