Desire som musikspelare vid stereon

Diskussion i 'Allmänt' startad av Hulle, 23 okt 2012.

  1. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har precis köpt en ny stereo och hade tänkt ha min gamla Desire som bara ligger och skräpar i en låda som en dedikerad musikspelare kopplad till förstärkaren.

    Jag tänker mig ett 32 GB:s kort med lite MP3:or på och Spotify.

    Jag är medveten om att det inte blir optimal ljudkvalitet att spela från en telefon via hörlursutgången (det finns inget sätt att få ut ljudet digitalt från en Desire va?) men jag har inga större krav på sådan, jag hör ändå inte skillnad på MP3 och CD t.ex...

    Jag har några frågor som jag hoppades att ni skulle kunna hjälpa mig med:


    1. Ibland har jag dock hört om något som heter vooodoosound? För bättre ljud? Är det applicerbart i det här fallet?

    2. Finns det någon riktigt bra ljudspelare som jag kan köra med ett snyggt gränssnitt med skivomlag och sånt. Helst gratis och definitivt i landskapsläge.

    3. Finns det en billig docka att köpa till Desire där telefonen sitter i landskapsläge och som döljer laddkabeln och ljudkabeln? (Synd att det är en Deire och inte en Nexus One här...)

    4. Finns det en app/rom/mod/kernel/whatever som gör så att man kan väcka telefonen enbart genom att röra vid skärmen? Den kommer att sitta i eluttaget permanent så batteritid är ett ickeproblem. Jag tycker att det skulle vara snyggare och smidigare än att behöva trycka på en fysisk knapp. (Jag har funderingar på att bygga in den i en liten plastlåda så att bara skärmen syns, om jag inte hittar en snygg docka.) För att det inte ska kännas som just en telefon.


    Den kör för närvarande Oxygen med Android 2.3.7.


    Tack!
     
  2. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Ingen som har något tips?


    /hulle.
     
  3. Acentren

    Acentren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Du kan ju alltid köpa en DAC att koppla in telefonen till och sen vidare till förstärkaren. Då får du ljud så nära cd kvalité du kan komma :-)

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  4. claes

    claes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag håller verkligen med om förslaget, i princip, men ... vilken DAC stödjer denna telefon? Detta är pudelns kärna... Jag önskar verkligen att det fanns
     
  5. Acentren

    Acentren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har inte så bra koll själv men tyvärr kommer man nog inte undan billigt :-(
     
  6. DasBoot

    DasBoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Efter som du enbart har en analog utgång så har en dac ingen nytta eller funktion. Jag hade köpt en bt adapter till stereon och kört allt trådlöst. Min marantz sr6004 har det inbyggt och är najs som fan att ligga i soffan med sgs2 eller min tab 7.7 :)
     
  7. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har ett BT-headset som jag kan koppla till förstärkaren och göra precis det, men poängen var egentligen att använda Desiren (som jag inte använder längre) som en dedikerad musikspelare.

    Det är viktigt att den kan stå lite snyggt vid stereon så att frugan accepterar den och vill använda den. Då funkar det inte att ha allt för tekniska lösningar som inte alltid funkar perfekt.

    Jag har googlat och det verkar som att det inte finns något bättre sätt att koppla den än analogt, men det låter å andra sidan helt ok. Jag kör med Poweramp som spelare och den är snygg och funktionell men det hade varit guld att ha en docka där telefonen kan ligga ner och som döljer sladdarna lite snyggt.


    Har inte Spotify något landskapsläge?
     
  8. Mikey

    Mikey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nej. Tyvärr verkar inte Spotify inse hur många som använder sina telefoner i landskapsläge.
     
  9. ZiMMeN

    ZiMMeN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    865
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER