Desire vs Galaxy s

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Androidnisse, 2 jul 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Androidnisse

    Androidnisse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag ska nog sälja min hero och undrar vilken mobil jag ska byta till. jag har sållat ut nu så att det står mellan desire och galaxy s. Så vad tycker ni?
     
  2. theswede78

    theswede78 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sitter i samma funderingar som dig och jag har kollat runt lite på nätet på jämförelser.

    Ska du roota så är nog valet Galaxy S

    Annars...

    Galxy
    +Super AMOLED, svår att motstå
    +Bra grafik accelerator
    +Bättre stanbytid
    +Bra ljud från musikspelaren
    +Bättre touch än Desiren

    -Oklart med hurvida snabbt uppdateringar kommer till denna kontra Desire
    -Har sett en del trådar där folk klagar på GPS:en, men detta är som sagt inget som är bekräftat.

    Desire
    +Sense bättre enl. många kontra Touchwiz

    -Sämre batteritid

    Fler + på Galaxyn här, men det är grejer jag kom på för stunden. För mig väger fortfarande både jämnt. Vi får se vad det blir för min del.

    Rätt bra att åka till nån affär som har båda lurarna och pilla på dom lite.
     
  3. upnorth

    upnorth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Desire börjar kännas gammal, blir Galaxy för mig om inte någon tillverkare orkar annonsera ut en värdig konkurrent (helst 10 st) till julhandeln.

    Har ju varit stendött på Androidfronten sen Desire kom ju, inte konstigt att den inte sjunker nåt i pris :P
     
  4. Chenz

    Chenz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Galaxyns GPS ska vara fixad i den senaste firmwaren. Ärligt talat är Desire långt underlägsen Galaxy S, ta och testa båda så kommer du märka det.
     
  5. Rojpen

    Rojpen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ja du svårt det dära, man har ju inte hört mkt dåligt om desire iaf, och heron var ju iaf helt underbar att pilla på :)
    men skulle nog kört på galaxy S ändå med tanke på specarna och just SAMOLED
    har btw sj beställt en sån :D
     
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Fast jag tror absolut inte att batteritid är sämre på desire än galaxy S. Laddar galaxy minst dubbelt så ofta som hero (ordentligt moddad förvisso )
     
  7. Scaron

    Scaron Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag ska göra exakt samma sak, men den eviga från är ju såklart vilken av dom man ska ta! Har funderat på detta konstant i två dar och kan verkligen inte bestämma mig! Är det inte någon som kan komma med något som hjälper mig bestämma mig? :ehm: Kommer bli tokig snart!
     
  8. spanga

    spanga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag skulle köra på Desire alla dar i veckan. Jag har båda två och det är bara Desire som känns som en fulländad produkt. I9000 känns precis som I7500 gjorde i början och alla vet hur det gick vägen.
     
  9. Lainen

    Lainen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Med tanke på att Galaxyn är en Samsung är valet lätt.

    Kommer aldrig någonsin köpa en samsung igen (förutom tv)
     
  10. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Tycker precis tvärtom, enda desiren är bättre på är XDA...
     
  11. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Vill du ta bilder med en bra led-blixt, njuta av Sense och annat smått och gott är det Desire du ska ha. Vill du ha en 4 tums skärm som tar plats i fickan, 100% plast, ingen blixt (!) så köper du en Galaxy S.

    Vad det gäller prestandan så kan man debattera i all oändlighet om vilken som har bäst. Vissa kommer hävda att Hummingbird är den bästa CPU:n som nu gjorts medan andra hävdar att Snapdragons klockfrekvens har fått bäst i test och spöar både iPhone 4 och Galaxy S i detta. Vad du än väljer beror upp till dig och till vad du ska använda. Men med tanke på att det än idag råder total brist på Desire så kan du själv grunna vilken som är den mest eftertraktade luren i Europa som säljer som smör. Så du kanske har ändå inget val än att köpa det som är "näst bäst", alltså det som det finns mest utav ;)
     
  12. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Vad finns det att debattera? Galaxy S är en snabbare telefon när man jämför med likvärdig mjukvara. Eller vad är det för benchmark som visar att snapdragon är snabbare? Kanske låter spydig, men det är jag inte.

    Anledningen att Desire är slut är ju för att uppföljaren är påväg, därför får återförsäljare inte in nya (det är vad vissa återförsäljare säger iaf...)
     
  13. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag har aldrig sett Snapdragon slå Hummingbird, inte i ett enda test. Länka gärna om du har tillförlitliga källor - jag skulle gärna skriva en artikel om detta på vår sajt om så är fallet.

    Våra test, och alla andra gediget utförda test som vi har sett, visar ganska entydigt att Hummingbird är snabbare än Snapdragon. Inte med någon stor marginal, men definitivt snabbare.

    Sedan har vi grafikkretsen i SGS, PowerVR SGX540, vilken är på en helt annan planet än den Adreno 200-krets som sitter i dagens snapdragonlurar.

    Sedan har vi minnesmodulerna som är dubbelt så snabba i SGS kontra Desire och andra snapdragonenheter av dagssnitt.

    Hårdvaru-/prestandamässigt kan ingen hävda att det är en jämn match, iaf inte utan att antingen ljuga, vara partisk eller sakna ordentlig kunskap på området.
     
  14. spanga

    spanga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Min erfarenhet säger mig att det bara är dumt att sitta och jämföra specifikationer samt prata teoretisk prestanda när denna inte praktiseras. Särskilt med Samsung. Hårdvaran för inte mer för sig än vad som implementeras. I dagsläget är Desire så mycket snabbare än Galaxy S i normal användning (kom ihåg: min uppfattning); dvs att öppna program, trycka på hemknappen och svara på inkommande samtal... Men om man mest använder sin telefon för att räkna ut decimaler i pi är det bara att spana in första bästa test.
     
  15. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Visst är det så att mjukvaran spelar mycket stor roll, det kan ingen argumentera mot. Mjukvaran kan dock enkelt uppdateras till skillnad från hårdvaran, så hårdvaruvalet man gör idag kan vara av större vikt i morgon.

    Med det sagt så är både SGS och Desire riktigt bra telefoner, men hårdvaran i sig är inte likvärdig.
     
  16. Nuukeer

    Nuukeer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Galaxy S är klart bäst! Klart bättre digitizer, skärm, grafikprocessor som är mer än dubbelt så snabb, snabbare CPU, mer interneminne (8 GiB istället för 1 GiB i desire, vilket gör att du kan installera betydligt fler appar), lättare på 128 gram, tunnare, snyggare i min åsikt. Desire är dock ingen dålig telefon, men jag skulle ha kört på SGS.
     
  17. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag var inne på Elgiganten och kände på SGSen. Den är så sjuuukt stor :eek: Men skärmen är helt totalt underbar, det går inte att komma från. Personligen tycker jag dock att den är pyttelite för stor. De 0,3" som det skiljer i skärmstorlek mellan Desire och SGS märks tycker jag.

    Jag äger en HTC Magic så mina åsikter är kanske inte helt opartiska, men jag gillar verkligen Sense (smaken är som baken, och det har du säkert märkt av här på forumet att många är av olika tycke och smak) men värt att nämna är att jag inte alls testat Samsungs Touchwiz.

    Egentligen kan du skita i alla specifikationer (okej, nästan) för det som spelar absolut störst roll är känslan som telefonen ger dig, när du håller i den, när du använder den. Den som känns bäst då, den ska du ta. Tycker jag! :teeth:
     
  18. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    "Uppföljaren" är ingen annan än EVO 4G som har snarlik prestanda som Desire. Men visst! :P Desire är inte slut utan det är Samsung som gör den där fina AMOLED-skärmen och därför hinner de inte tillverka många skärmar till HTC i tid. Och därför hinner lurarna inte komma ut för att Samsung är gay och vill vara pain-in-the-ass.



    Det kommer alltid komma en lur som är en smula bättre än den andra, men efter att ha läst på lite på nätet just om detta fall så hittade jag ganska intressant fakta:

    "Qualcomm’s approach is significantly more costly and time consuming, but has the potential to create a processor that outperforms the competition. Through its own custom architecture configuration, (which Qualcomm understandably does not go into much detail regarding), the Scorpion CPU inside the Snapdragon SoC gains an approximate 5% improvement in instructions per clock cycle over an ARM Cortex-A8. Qualcomm appeals to manufacturers as well by integrating features such as GPS and cell network support into the SoC to reduce the need of a cell phone manufacturer having to add additional hardware onto the phone. This allows for a more compact phone design, or room for additional features, which is always an attractive option. Upcoming Snapdragon SoCs such as the QSD8672 will allow for dual-core processors (not supported by Cortex-A8 architecture) to boost processing power as well as providing further ability to scale performance appropriately to meet power needs. Qualcomm claims that we'll see these chips in the latter half of 2010, and rumor has it that we’ll begin seeing them show up first in Windows Mobile 7 Series phones in Fall. Before then, we may see a 45 nm version of the QSD8650 dubbed “QSD8650A” released in the summer, running at 1.3 GHz."

    Mer om detta kan du läsa här. Som sagt, Skorpionen gör nog sitt med ska du se. Tycker en del verkar underskatta Desire och glömmer bort att den är fortfarande väldigt bra och som fått högsta toppbetyg av ALLA IT-tidningar i världen. Jag vet inte hur många lurar från Samsung som fått så många utmärkelsen som HTC:s lurar fått. Troligtvis väldigt få. Kan tänka mig bara Spica och nu kanske även Galaxy S.

    Sen snokade jag upp en annan forum med följande fakta om lurarna. Detta är för stort att jag postar det i mitt inlägg, därför kan du läsa allt det moderatorn som heter Mojo skrev precis här.

    "One area the Samsung can assert clear product differentiation against Qualcomm is in the area of 3D graphics. The S5PC110 processor can scale up to support 90 million triangles per second. In contrast, the Qualcomm QSD8650 delivers only 22 million triangles per second while the pending QSD8672 will do up to 80 million triangles per second. Additionally, in the related area of 2D graphics rendering, Samsung’s S5PC110 product can support up to one billion pixels per second while Qualcomm’s QSD8650 supports only 133 million pixels per second and the upcoming QSD8672 product still comes up short against Samsung with an improved 500 million pixels per second."

    Så visst är den det när det gäller GPU:n. Kanske inte så konstigt med tanke på att den kom några månader efter och Desiren haft sin sen april? :) Det bästa jämförelsen när det gäller GPU kan du se här när en användare testar spelet Quake 2 i båda lurarna.

    Handen på hjärtat tänkte jag boka Samsung Galaxy S och skippa Desiren, eftersom jag trodde att jag inte skulle få luren i tid. Men så läste jag att Galaxy S inte skulle få en kamera med en led-blixt (snacka om att skjuta av en tå av sin fot, Samsung!) vilket var och är helt absurt 2010 när så gott som ALLA nya lurar har det. Och det var en av anledningarna till varför jag stannade kvar i kön hos CDON.
     
    Last edited: 19 jul 2010
  19. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    +1

    Därför föll valet också på Desire. Den har en härlig känsla, den känns verkligen som gedigen lur med det där gummihöljet runtom och är inte 100% i plast som Samsungs alla lurar. Och så har den en LED-blixt, bara det är bonus i sig. Jag menar, när man ändå tagit tid och lagt in en 5 Mpx-kamera, VARFÖR inte också en blixt!? Koreanerna tror kanske att bilderna blir "bra ändå" utan - vad vet jag...:teeth:
     
  20. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Androidnisse >

    Summa sumarum tycker jag att du ska köpa en Galaxy S, såvida du inte vill använda fotokameran. SGS finns det gott om och Desire är uppbokad och slutsåld i princip överallt, så även om du vill ha den kommer du inte få den. Därför tycker jag att du ska köpa SGS. Eller kanske ha tålamod och köpa EVO 4G och ha värstingarnas värsting. Det är upp till dig helt enkelt. Stirra dig inte för mkt på prestanda, när du surfar, kollar FB, synkar eller grejar med appar lirar de alla i samma superliga! ;)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.