Desire vs Galaxy s

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Androidnisse, 2 jul 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Desire.

    Samsung suger, de kan inte göra något förutom skärmar.
     
  2. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Källa på det?
     
  3. RaketRobert

    RaketRobert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Till och med kidzen på sweclockers brukar komma med mognare och mer genomtänkta kommentarer. Spara din trångsynthet för dig själv nästa gång tack.

    Nog för att jag själv inte gillar samsung men nog fan måste de göra några bra produkter för att vara världsledande.
     
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 962
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja, för några månader sedan kunde jag ha haft en något mildare åsikt, men ungefär samma innebörd som du vill få fram.

    Men sen jag klämde på SGS ett par gånger, och framförallt fått in senaste FW så kan jag bara inte hålla med dig längre.

    Du får nog försöka vara lite mer exakt än så om folk ska lyssna på dig
     
  5. RaketRobert

    RaketRobert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Lustigt nog var jag nere och klämde på en galaxy s för 20 min sedan och jisses vad seg den var. Det tog 7-8 sek att öppna telefonboken och likaså browsern! Så seg blir inte ens min hero om jag kör utan taskkiller i en vecka. Kan ju varit ett jäkligt sunkigt demo-ex vilket jag också tror. Skärmen var ju dock riktigt fin:cool:
     
  6. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Frugans omoddade öppnar kontakterna på under sekunden, bråkdelar snabbare än min liquid. Hennes browser öppnar ögonblickligen medan min ligger på ca en sekund.
     
  7. RaketRobert

    RaketRobert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja jag tror dig, det du säger stämmer bra överens med de filmer jag sett på internet. Ska ner och pilla lite till efter jobbet men jag har nog redan bestämt mig för en Dell Streak:(
     
  8. dullabo

    dullabo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    sorry för att jag lånar tråden.

    funderar själv på en SGS men då vill jag köpa den från Tyskland, men ingen vet ju hur det fungerar med uppdateringarna (speciellt inte jag). Så om någon har en aning om det funkar bra med en SGS från Tyskland med deras uppdatering, skriv gärna.
     
  9. spanga

    spanga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tyskland får med högst sannolikhet även de uppdateringar så det ska inte bli några problem att uppdatera telefonen men det lär bli krångligare om du vill ha en nordisk firmware, om det är viktigt för dig...
     
  10. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Håller med RaketRobert, Galaxy var väldigt seg i allt man gjorde med den.
    Plus för skärmen. Men stort minus för plastighet och det tråkiga UI't.

    Så trots att den på pappret ser ut att vinna stort, så gör den inte det i användandet.

    Inga kliniska tester men det är ju inte det som är det viktiga i det dagliga användandet, utan din egen upplevelse av hur produkten verkligen fungerat. Så mitt råd blir: prova båda och känn efter. Jag blev iaf besviken på den.
     
  11. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Sen är det ju inte riktigt rättvist att prova telefonerna i butik, då de som någon nämnde här ovan kan vara ultrasunkiga butiks-demo-ex. Bästa är om man kan få testa ett "äkta" exemplar. Så känner ni ingen med en SGS eller en Desire får ni väl klanka runt på stan och fråga varje människa som går förbi :D
     
  12. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    *Host* (Ursäkta, kunde bara inte hålla mig. Förlåt om jag är jobbig :innocent:)
    https://swedroid.se/wp-content/uploads/2010/06/galaxy-s-lg-gt540-sunspider.png
    Jag antar att de flesta anser att källan är tillförligtlig :). Hela artikeln: https://swedroid.se/samsung-galaxy-s/

    Förövrigt så förlorade Desire mot SGS:en i praktiskt taget alla andra tester i artikeln, så detta är absolut INTE ett test som visar hur det generellt ser ut. :)

    Javisst, det stämmer helt klart. Sett till grafik/spelprestanda är Desiren ägd, utan tvekan. Ser man till "normal" användning är skillnaderna marginella, men generellt till SGS:ens fördel.

    Ska man spela mycket är SGS utan tvekan telefonen man ska köpa. Om inte; köp den telefon som känns bäst, ingen av telefonerna är i det läget ett dåligt köp.
     
    Last edited: 24 jul 2010
  13. Stal

    Stal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har både Desire och SGS och jag måste säga att jag har svårt att se en klar vinnare av dem två. Bägge har sina fördelar och nackdelar. Fast jag anser att bara skärmen gör SGS till en lite bättre mobil och ett bättre köp, fast det är sett till mina behov.

    Är faktiskt nöjd med bägge mobilerna. Bara Desire får 2.2 så man kan installera fler appar så blir den ännu bättre och SGS får en GPS-fix så försvinner dem 2 största källorna till irritation.
     
    Last edited: 24 jul 2010
  14. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Mjo, alltså, men det där ett delmoment i ett större test. Att säga att Snapdragon är snabbare än Hummingbird baserat på ett enda delmoment är lite som på 90-talet då Saab i en reklamkampanj hävdade att deras 9000 Turbo var snabbare än en Ferrari (minns ej vilken modell) bara för att den på högsta växeln accelererade snabbare mellan 80 och 100 eller liknande :) Man måste liksom se till helheten.



    Sant, grafik/spel är en fördel, men glöm inte att SGS lirar 720p med 100% flyt också. Om det beror på mjukvara, processor eller grafikprocessor låter vi vara osagt då vi inte vet, men den lirar skiten iaf, det kan ingen förneka. Snapdragonlurarna är inte ens i närheten av detta i dagsläget såvida inget nytt har hänt sedan jag senast grävde runt i det.

    Om man således vill se på film och serier utan att medvetet behöva välja lågupplösta versioner (väldigt många laddar bara HD-material nuförtiden) så är SGS även där ett bättre val.

    Nåja, detta kan stötas och blötas in absurdum, men kontentan är iaf: hårdvaran i SGS är kraftfullare, men huruvida man verkligen märker av/har nytta av den extra kraften beror helt på hur man använder luren. Skickar man SMS, installerar appar, sitter på Facebook och surfar så märker man sannolikt ingen skillnad. Spelar man spel och ser på film/serier så gör man det.

    Du har 100% rätt vad gäller att båda telefonerna är ett bra val dock. Båda telefonerna är briljanta, till och med.
     
  15. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Fast är det egentligen så mycket att hänga i julgranen? Visst, det är givetvis bra att man kan göra det om man vill, jämfört med att inte kunna göra det alls. Ska man exempelvis köra ut flimen till en TV så kan det exempelvis vara riktigt bra.

    Men annars så är ju 720p rejält med overkill för en liten skärm i upplösningen 800*480. Och filmer i 720p upptar ju flera gigabyte. Även om man har ett stort minneskort så blir det fullt väldigt fort. 1080p ska vi inte ens tala om... :)

    Förövrigt, är inte minneskorten på SGS formaterade i FAT32? (Min Desire kör i alla fall på det).
    Därmed är den maximala filstorleken satt till ~4GB, vilket gör att man inte ens kan föra över flertalet filmer i 720p till minneskortet.

    Som sagt, det är inget minus att man kan se material i 720p. Men jag tror inte att man ska fundera på den saken alltför mycket, till och med om man avser att titta mycket på film.
     
  16. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ja, det handlar förstås inte om att man får någon kvalitetsvinst - det är som sagt bara en 480p-skärm trots allt - utan om att slippa ladda ner dubbla uppsättningar serier som man vill se på telefonen.

    De flesta jag känner laddar bara 720p vad gäller serier, och de vill, vid behov, kunna föra över några avsnitt till telefonen för att se på bussen eller tåget tex. Eftersom SGS lirar 720p så är det bara att skicka över det och köra. Med en annan telefon tvingas de antingen ladda ner samma avsnitt igen, i SD, eller nedkonvertera 720p-avsnitten.
     
  17. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 962
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    finns det något under 720p i dagsläget? Okej, många serier är ändå komprimerade och flaggade för 720p, men xvid på 300mb avsnittet? Ne tack, inte på 108"
     
  18. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Woot? :eek: Om vi nu snackar serier som man kan ladda ner så finns det ju betydligt mer material som inte är 720p eller bättre. Och då räknar jag med Xvidkomprimerat material i den upplösningen som HD-material.

    Ja, det är sant. Serier får plats på kortet (filsystemet) och har man bråttom så är det ju möjligt att man inte har tid att börja konvertera eller tanka ner "icke HD"-material. (givetvis med lagliga alternativ! :P )
     
  19. Gotten

    Gotten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    var kan man testa telefonerna någonstans? alltså inte bara klämma på dom som man kan göra i nästan alla butiker, utan även kolla på innehållet. :)
     
  20. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    MediaMarkt brukar ha det så.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.