Det blir allt svårare att hitta en telefon man vill köpa De senaste året?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 28 apr 2018.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 142
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Delvis beror det väl på att smarttelefoner börjar bli en så mogen teknik så att säga. En vardagsvara som i stort sett alla har nu.
    Dagarna då folk stod länge i kö för den nyaste flaggskeppet (främst iPhone) är i stort sett borta också.
    Både android och ios är i stort sett "färdigt" och polerat, så det blir inte så stor skillnad längre när en uppdatering släpps.

    Kanske lite trist men bara att gilla läget.
     
    bernard, eastbound och Ara gillar detta.
  2. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Min frus Galaxy S4 mini (4.3") tappar stödet för Bank ID i sommar så vi har funderat på att köpa en annan mobil. Tills vidare slängde jag inte LineageOS 14 på den och det funkar rätt ok, men jag tycker nog hon kan skaffa en annan mobil för att få bättre kamera om inte annat.

    Men det är ta mig tusan omöjligt att hitta en mobil i ungefär samma storlek som inte är en billig kina-pensionärs-telefon, typ. Det som kommer närmast är nog en 2500kr Galaxy A3 (2017) som har 4.7" skärm men tunnare kanter så den är inte så mycket större. Men ändå lite krångligare att sköta med 1 (liten) hand.

    Sen tycker jag nog att minins 1.5GB RAM var "bättre" 2013 än A3s 2GB ram är idag. 16GB lagring talar inte heller för att A3 är en mobil som "håller" länge. (ok, det går väl att öka med sd-kort, menmen)
    Saknar en S9 mini.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har ni kollat på Sonys Compact modeller?
     
  4. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    De är lite för stora, kantiga och dyra, tydligen. Redan när vi köpte s4 mini så tyckte min fru att hur den kändes i hand och byxficka var viktigare än prestanda, vi jämförde då med s5 mini, Z1 och Z3 compact tror jag. Av dessa var S4 minst (om än inte med mycket), lättast, hade rundast hörn, S-view flip cover, och var billigast. Jag hade invändningar mot kameran, och upplösningen på skärmen, men nu var det ju inte jag som skulle ha telefonen så.

    Egentligen borde hon kanske ha en iPhone SE, men den känns väldigt daterad, precis som alla Iphone med design från innan, tja, iphone 6 eller nåt (min egen subjektiva åsikt).
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Testade OnePlus 6 idag. Skärmen är ju precis som på Samsungs lurar på tok för hög, 18:9 var nog illa nog och nu 19:9 :-( Verkar som Xiaom Mi 8 också kommer ha 19:9. Man får som redan sagts roa sig med halvgamla lurar om man inte gillar trenden med 19:9, avsaknad av hörlursjack o s v. Det verkar bara vara Meizu som går mot strömmen, deras tre nya lurar i 15-serien har alla 16:9 och hörlursjack.
     
    Oceanic, cobben och bernard gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    Känner samma sak . Vart är världen på väg.
    Precis som jag stör mig på att biltillverkare har bestämt sig för att alla ska köpa SUV och det är de alla måste byta till och skrota alla dina andra icke SUV bilar.

    Hoppas på något mindre uppsricksret entuiqdte inriktad mobil som OnePlus var ibörjan där det ligger förnuft och funltiksmitrtf bakom designen och inte massa idiotiska hype lösningar och andra desperata sätt att profilera sig och sticka ut på en övermättad marknad.

    Känns som de inte görs krsfrkraft mobiler för oss entusiaster och dator nördar längre som vill ha en fet hand dator med det skärm och bre batteri osv och frsmförallt 16:9. Känns mer och mer att telefonerna blir för trendnisar små nätta mobiler som ser bra ut i handen och lätta och hålla i
     
  7. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    En anledning till varför man inte hittar lika många intressanta mobiler numera, är ju att tekniken utvecklats så mycket. Förut kom det intressanta uppdateringar av hårdvara och mjukvara flera gånger per år. Små uppdateringar gav mycket hype p.g.a. de var vettiga (och möjligtvis efterlängtade) uppdateringar. Det finns inga små uppdateringar längre, numera krävs det någon gimmick för att synas.

    Okej, såklart att det fortfarande finns saker att uppdatera och förbättra inom mobilvärlden. Men de är för små för att vara intressanta och skapa hype.
     
    Ara gillar detta.
  8. KurtRune

    KurtRune Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2015
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Iphone 6S
    Telefon 3:
    Moto G2
    Håller med, håller på att bli galen på min S8, navigationsfältet ligger för långt ned för min tumme.
    Håller på att bryta tummen av mig varje gång jag ska nå bakåtknappen, varför kan inte tillverkarna tillåta oss att lägga in ett svart fält under så att navigationsfältet kommer högre upp, mer nåbart... :teeth:
    Damn you small bezels. :cool:
    Ogillar verkligen de nya skärmformatet tillverkarna kör, vill ha 16/9 med rejäl bezel i alla fall längst nere. :P
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Köp en Pixel XL (1:gen) ;)
     
  10. KurtRune

    KurtRune Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2015
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Iphone 6S
    Telefon 3:
    Moto G2
    Jo borde göra det, men har S8 genom jobbet och är för snål för att handla eget, så får skylla mig själv egentligen. :o