Tips: Det blir igen Galaxy Nexus 32GB för GSM...

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Unlogic, 16 feb 2012.

1. Raketostkostym

Raketostkostym Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Trodde verkligen att mer minne skulle gå åt. Men med alla bilder och inspelningar synkade och tillgängliga via Dropbox, och all musik via Spotify, så har jag knappt förbrukat en fjärdedel av minnet. Jag kollar förvisso inte på film/serier på telefonen, men även en sån vana skulle rymmas utan problem.

Molntjänster är inte bara "en lösning" på för lite minne i telefonen, det är så oerhört mycket smidigare också. All hantering av bild/musikbibliotek sköter jag ju via datorn. Känns rätt next-gen med tanke på allt pyssel med lokala bibliotek man höll på med tidigare. :)

2. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Molnet funkar säkert bra när det finns täckning för lite 3G, men pröva på ett tåg eller under bilfärd så får du se. Eller för den delen utanför stadskärnorna. 3Gtäckning åå landsbygden kan va förvånansvärt bra i många fall, men det är massvis med ställen jag får nöja mog med telias edgenät.

Jag sitter också och sköter mobilens bild och musikbibliotek från datorn, över wlan och airdroid elller ftp. Molnet må va next-gen, men det är inte för alla än.

3. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Man? Du kanske inte behöver det men det fler än du här i världen.

4. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Helt ärligt. Vad lagrar ni på era telefoner? Eller kör ni torrenthosting?
    Cache'ar ni hela www?

Det skulle vara roligt att få reda på hur man, utan skit, tar upp mer än 16GB på en telefon.

5. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Bla
    10G musik, bara en del
    2G foton
    5G film och serier

Sen nån rom, backup, små filer mm.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

6. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Det är uppenbart att en del saknar fattningsförmåga för att begripa hur en del andras vanor och intressen kan skilja sig så markant från deras egna. Precis som folk på 1500talet fick acceptera att jorden är rund, så är det bara att acceptera att en del trivs bättre i livet med 32Gb i mobilen.

Kan ni inte bara låta oss hållas i vår väntan på en 32Gb och i gnället över att den uteblir. Allt om att ni för era liv inte kan förstå att vi undgått molnmiraklet kan ni spara åt en egen tråd för ändamålet. Dessutom säger mina fördommar mig att ni sällan vistas utanför en stadskärna.

7. Dagon^

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Intressant. Förstår själv inte vitsen med att ha 5GB film och serier på en mobil men det är väl den yngre generationen.

8. Snö

Snö Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag är själv 30+ så det har nog inget med ålder att göra, om du inte själv är väldigt mycket äldre och anser att över 30 tillhör den yngre generationen.
    Men en film är idag på runt 7-10 GB, ett avsnitt av en serie runt 1-1.5 GB, så om man inte vill ha filmerna och serierna i multipla versioner eller behöva koda om dem bara för att kunna kolla på telefonen så är 16 GB väldigt lite.
    Jag har min spotify playlist (ca 1300 låtar) cachad vilket tar en bit över 6GB så jag får inte in en film på telefonen och bara ett par avsnitt av en serie.
    Och när man ska iväg på någon resa så vill man ju i alla fall ha det mesta av sin musik samt ett par filmer och någon serie man kan ha och kolla på.
    Det löser ju sig med att koppla in ett USB minne men även då är 16GB väldigt lite då man inte kan ha en film lagrad på telefonen samtidigt som sin musik utan måste då spela upp direkt från usbminnet.

9. Dagon^

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag begriper ändå inte vad ni ska med bluray-filmer på mobilen att göra.
    Musiken förstår jag men att kolla på film på den lilla skärmen..

Men men, ni ska få vara konstiga utan att jag lägger mig i :)

10. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 484
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    en 720p film är sällan högre än 5.5

11. sebbex2x

sebbex2x Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag skulle inte tacka nej till att lämna in telefonen för att byta upp sig till 32gb, speciellt inte när den här jävla ClockworkMod/ROM Manager ligger på 5,5gb, ska den verkligen vara så stor?

12. monty

monty Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Då måste du ha en massa backup IMGs sparade. Varken reoveryn eller ROM manager är så stor.

sebbex2x gillar detta.
  13. sebbex2x

sebbex2x Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Så är det nog ja! Tack för hjälpen :)

Edit: Nu dog den också :( Får hoppas den kommer igång igen som den gjorde förra gången.

14. Snö

Snö Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Det är för att man redan har dem i den kvaliteten och vill inte behöva ladda hem en sämre upplöst kopia eller behöva enkoda om dem för att kunna ta med dem.

15. SGSi9000

SGSi9000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Håller med :)

16. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Jag har tittat på serier på mina telefoner sedan min w800 släpptes sommaren 2005. Där kan vi snacka om att skärmen var liten. Jag var då universitetsstudent med begränsad budget, och det var oändligt långa bussresor till studieorten. :-)
    GN är nära på perfekt i storlek för serier och filmer på resan.
    En film känns dock som att det bara är att glömma om man inte kopplar in en extra strömkälla. Gör man det så blir det knöligt att få in usb stickan med filmer på, eftersom minnet i telefonen är för litet. Därför vore det trevligt med större minnesmängd. Jag hade gärna sett 64gb minst.
    Musiken ligger i flac på telefonen (ja jag hör skillnad på mp3 och flac, dessutom är ljudchippet väldigt bra i GN) och jag är tvungen att prioritera bort "bra att ha" spel och musik. Precis som sagts tidigare så är hårdvaran tillräcklig för att slippa konvertera ner källmaterialet. Men minnet är en begränsning i det fallet.

Varje steg runt problemet gör att en massa extraprylar måste tas med på resan, eller att kompromisser måste göras. Jag måste då plocka med mig datorn OCKSÅ (eller "insert your own favorite media player here") när jag egentligen hade klarat mig utmärkt med min smidiga alltiett maskin, som vanligt folk kallar mobiltelefon...
    Så säger man som du att det inte finns ett problem i GN, så använder du inte den fulla potentialen i den och är därmed också en teknikdinosaurie. :-)

17. dewess

dewess Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har 2TB i min nexus :)
    Är uppkopplad på min Synology NAS från vilken jag kan spela film, musik kolla på bilder m.m. Ett tips om 16/32gb inte räcker. Så för mig hade det räckt med några gig. Använder knappt minnet. Detta (moln/NAS) är framtiden så räkna inte med att det blir större minne i framtiden

18. Snö

Snö Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Att streama från molnet är bra till en viss del men det kommer inte fungera till fullo förrän operatörerna tar bort maxgränser på data och roamingavgifter, vilket förmodligen nästan aldrig kommer hända, i alla fall inte närmsta åren.

Om man måste streama allt, hur gör du det när du är ute och reser utomlands? Ska man då behöva betala många tiotusentals kronor för att streama då med? Eller ska man tycka det är ok att man måste avstå från den funktionen då man behöver den alla mest?

Sen att streama flera timmar film är ju heller inte en möjlighet för de flesta även innom Sverige, jag kör idag med telias största data-abbonnemang men där har man en gräns på 10GB man kan föra över per månad och det går åt ganska snabbt om man ska streama all film och all musik.

19. dewess

dewess Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Streama musik över nätverket är inga problem. Behöver inte många GB för det. Lyssnar varje dag. Film kör jag över wifi från tex hotell, kompis med HDMI adapter till tv.

20. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Jag har 5TB och vpn så jag kan komma åt mina filmer jag också. Men jag skulle endå valt 32Gig om det fanns, men jag kör spotify och vill ha mina filer som offline filer. Jag tycker det är smidigt med att ha gott om utrymme med sig utan att behöva köra stream. Om man är utomland och vill köra lite musik när man väntar på nån buss, sitter på planet eller liknade. Då funkar inte det inte att streama hur mycket utrymme man än kommer åt.