Det här med laddning...speciellt via powerbank

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av pirum, 5 jun 2023.

  1. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Köpte barnen varsin Pixel 6a, olika färger och tillverkningsdatum. Fick inte med laddare såklart.

    Och, de är så svåra att ladda!?

    Alla andra telefoner jag har haft har man typ kunnat ladda med en potatis.

    Har gått igenom några kablar (Samsung original, och noname), och laddare (har bara original Samsung 1,5-2A, Apple, etc), och dels är Pixlarna kinkiga på kablar (ok, det kan jag i viss mån förstå med USB-C), men även på laddare - speciellt då powerbanks.
    Fick ingen av våra powerbankar att ladda mer än ca 500 mA, och det är ju ganska klent. Även laddning via strömklump har svårt att komma över 1.5A, även om Raspberry Pi-strömklumpen ibland kommer upp i nära 3A. Barnen laddar över natten, så, tja, det duger, men det där med powerbankarna är lite bekymmer inför 4 veckor på en båt...

    Måste jag köpa ett par nya powerbankar med PD?

    Ska man behöva köpa nya 230v-adaptrar, powerbankar och kanske även kablar så faller väl lite vitsen med att inte skicka med 230v-adapter kan jag tycka...

    Ovanstående är spontant hittills enda invändningen jag har mot Pixeln, fin telefon annars. Hade jag bara haft 1 pixel hade jag funderat på om det var fel på den, men nu har vi alltså 2 som uppför sig identiskt.
     
  2. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Inledningsvis måste jag säga att nu vet jag inte riktigt vad för laddare exakt som du testat med, men om du bara når upp till 500mA så låter det som att den laddare som du försökt använda saknar möjligen resistorer som får enheten att förstå att det är en laddare som ger ut mer ström. Detta är inget problem jag sätt på flera år, men om du har väldigt gamal strömadaptrar kan det vara en potentiell orsak.

    Den rekommendation jag har däremot är att om du har möjlighet så ersätt alla dina laddare med USB C PD laddare som ger ut som minst det maximala som din enhet klarar av. Dessa har blivit rejält mycket billigare på senare år och behöver inte kosta skjorten.

    Däremot med Powerbanks kan det bli lite dyrare, men det finns prisvärda alternativ på exempelvis teknikdelar.se om du är på jakt efter något vettigt för ett bra pris.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 164
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Kristy gillar detta.
  4. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Kan rekommendera Anker powerbankar och även däras 230 laddare, dom har bra kräm i, och är inte jättdyra, eller denna powerbanken som är ny och fått bra betyg, kostar en del med bra tryck i, kan även rekommendera anker laddkablar Bästa powerbank – stort test av externa batterier - M3
     
    Kristy gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 011
    Mottagna gillanden:
    2 118
    I princip så har en powerbank bättre möjligheter att ladda fullt ju större och tyngre den är.
    @pirum@pirum kanske har en alldeles för liten powerbank, det finns ju storlekar uppemot 30 000 mAh (vi har en sån) och då kan en mobil laddas ett antal gånger.
    Vad jag förstår så har Pixel 6A ett batteri på 4 500 mAh, en powerbank med 30 000 mAh ska då klara att ladda den mobilen (från tom till full vilket man aldrig ska göra) 6 gånger (lite förluster får man ta med i beräkningen) vilket ju inte räcker långt på en båt under fyra veckor.
    Det finns dock ett alternativ, powerbank som laddas ned solceller, det borde väl finnas goda möjligheter på båten att placera solceller för att få ström till den/dem...