Det här med olika ROMs och Radio, SPL osv

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Nerre, 26 feb 2010.

1. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har försökt hitta nån sida som beskriver lite vad de olika innebär men har inte riktigt hittat nån ordentlig genomgång. Den bästa genomgång av Androids boot-process jag hittade använde inte ens uttrycken IPL och SPL.

Men om jag har förstått rätt så är IPL det första som körs, och motsvarar PC-världens BIOS? Och det är inget man normalt pillar på utan det enda den gör är läser in SPL? Och den skiter i vilken SPL man kör?

Och SPL motsvarar då grub/lilo? Den laddar också initrd till RAM? Och kerneln bootar sen från initrd? Körs Android helt från initrd eller mountas nåt annat filsystem sen?

I den beskrivning jag hittade var det TRE steg innan kerneln bootades, är det alltså så att SPL kör i två steg? Eller var det på nåt vis kernelsn initiering som de hade fått till som ett tredje steg?

Två av stegen anropade head.o och och sen kördes main.o i kerneln om jag minns rätt.

Men sen har vi då det här med Radio... Jag anar ju från namnet vad den gör, men när laddas den och vart? Är det så att en Android-lur så att säga består av två "block", själva huvudprocessorn med sitt minne och grejer och sen ett radiochip som alltså har en egen mjukvara? Och det är den som är Radio?

Jag har inte lyckats hitta nåt generellt blockschema över en Android-lur.

2. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
  3. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja ordlistan hittade jag nån timme efter att jag skrivit det där inlägget, men den förklarar inte var nånstans Radio-ROM alltså ligger. Men jag antar då att den ligger i själva radio-kretsen och flashas dit via nåt serieprotokoll eller nåt (jag läste nånstans att Radio är minst i storlek men tar längst tid att uppdatera)?