Det här med package names...

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av yrara, 27 feb 2010.

1. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag ser att de flesta verkar namnge paketen i sina applikationer enligt konventionen com.utvecklare.applikation. Det vill säga alltid ha med någon form av namn som identifierar utvecklaren. Finns det någon finess med det? Eller är det bara konvention?

Jag har släppt en enda app på market hittills; den går mot Filmtipset.se och heter rätt och slätt "com.filmtipset". Market, AndroLib, Cyrket, och alla andra, lyckas ju ändå alltid ta fram information om vem det är som har utvecklat appen, och väljer man att söka efter "Fler från samma utvecklare", så går den ju ändå bara på kontot som har publicerat appen, i mitt fall en sökning på "pub:DScript".

Jag står inför färdigställandet av min andra app, och jag undrar ifall det finns någon anledning att tänka om min namngivning :)

2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Konvention.

com.example.helloandroid i ovanstående fall.

3. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Alright. Det verkade ju vara en konvention de höll hårt i, så jag får väl försöka vara dem till lags där :) Tack för svar.

4. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Tanken med konventionen är väl att ha ett enkelt system för att undvika att flera olika javapaket har samma namn. Om jag förstått det rätt så bör man utgå från internet-domännamn då detta ett är existerande system där det inte finns två domäner som har samma namn. Då jag äger domänen MITTNAMN.se så börjar alla mina paket namn med se.MITTNAMN.

Skulle alla namnge sina paket com.APPLIKATIONSNAMN eller bara APPLIKATIONSNAMN är risken ganska stor att det kommer finnas flera olika paket med olika namn.