Det interna telfonminnet tar slut

Diskussion i 'Galaxy Gio' startad av Lilja222, 13 apr 2012.

  1. Lilja222

    Lilja222 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Har problem med dotterna Samsung Galaxy Gio. Igår fick hon meddelande om att det interna minnet håller på att ta slut och ingenting funkade på telefonen.

    Kollade i inställningarna och såg att det var 1,10 MB kvar så det var ju inte så konstigt.

    Avinstallerade runt 10 appar (inklusive spel X) och fick loss 53MB och allt funkade bra igen. När dottern såg att jag avinstallerat spel X installerade hon det igen och vips var problemet tillbaka och interminnet var nere på under 10MB. När vi stängde av spel X (via tvingad avstängning) var internminnet fortfarande på under 10MB, borde det inte släppas när spelet inte är igång?

    Sen känns det underligt att just spel X (jag skriver X för att jag just nu inte kommer ihåg vad det heter) skulle ha tagit runt 33MB och de andra 9 bara runt 10 tillsammans.

    Så, vad ska jag göra? Tips? Jag har även tagit bort bilder osv. men det påverkar inget. Alla SMS har tagits bort men inte heller det påverkar något.

    Tips?

    Lilja
     
  2. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Det som tar slut är det interna lagringsutrymmet, där många appar sparas. Bilder och annat sparas oftast på det externa lagringsutrymmet/usb minnet (ett utbytbart sdkort många gånger). Tyvärr är det interna minnet oftast ganska snålt tilltaget på billigare enheter för att få ner kostnaden.

    Enda lösningen för att frigöra minne på det interna lagringsutrymmet är att avinstallera appar, flytta appar till det externa lagringsutrymmet/usb minnet om möjligt eller kanske rensa cache och data för appar man inte använder (kan ställa till problem).

    Att tvinga avstängning påverkar inte hur mycket lagringsutrymme en app tar. Det påverkar bara arbetsminnet (ram minnet). Generellt sett så sköter Android hanteringen av detta själv och man behöver ytterst sällan tvinga avstänging av en app.
     
  3. Lilja222

    Lilja222 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    OK, så en flytt till sd kortet av appar är lösningen? Finns det något lätt sätt att göra det?

    Lilja
     
  4. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Om en app går att flytta så finns det en knapp för det på samma ställe som du hittade knappen för att tvinga avstängning. Kan inte exakt på just en Gio, men det är något i stil med inställningar -> appar -> hantera appar -> välj en app -> Flytta till USB.
     
  5. Lilja222

    Lilja222 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    OK, tacker.

    Lilja
     
  6. sinistral89

    sinistral89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kanske är lite sent ute men att använda sig av en app (typ app2SD) gör processen enklare och smidigare då man kan välja "för över alla appar". Sedan påminner den om man laddar ner en ny app att den eventuellt kan flyttas över.

    App2SD
     
  7. bborn

    bborn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Min erfarenhet är att Link2SD kan flytta fler appar än App2SD till SD-kortet.

    Om man vill vara riktigt hardcore använder man den här appen. Den verkar se till att alla appar man installerar hamnar på SD-kortet direkt, så funkar det i min lur iaf. Men den kräver att man partitonerar (vilket kräver omformatering) sitt SD-kort... det är upp till dig om det är värt det. Så här när jag gjort det känns det faktiskt klart värt att göra.