Det maniska uppgraderandet (sidgradering)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av astrob0y, 31 dec 2021.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 322
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det är ju en LCD skärm o inte en AMOLED skärm, vilket jag gillar på 60Hz skärmar. Nu har jag lyckats få en spricka på delar av skärmen, men den stör inte alls mycket, och batteriet är fortfarande bra närmare 3 år senare och än så länge är den fortfarande min huvudtelefon

2. tomishu

tomishu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    387
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Jag hade perioder där jag tröttnade på iPhone och gick på en Android-frenzy i några månader. Men det slutade alltid med att jag gick tillbaka till iPhone. Det var midrange till dyra modeller, oftast begagnade som jag alltid hittade nåt jag störde mig på. Nån hade dåligt batteri, nån hade buggar, nån hade dålig kamera osv. iPhone var tryggt att gå tillbaka till. För några år sen lugnade jag ner mig och av bara farten hade jag helt plötsligt haft samma telefon i 1,5 år. Fick panik att jag blivit gammal och köpte ny telefon direkt. :D Men det var bara drygt att fixa bank id och allt det där igen. Så för mig är det nog åldern som fått mig att lugna mig med telefoner, men också att hårdvaran inte längre halkar efter så snabbt som känslan var för några år sen.

Kristy och msandstedt gillar detta.
  3. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Jag försöker hålla fast vid min mobil och gör vad jag kan för att behålla den, bl.a. stängt av snabbladdning (som jag är övertygad är boven bakom många förstörda batterier), mina erfarenheter av batteribyten på mina tidigare mobiler är inte så värst goda heller.

Jag håller definitivt med @jnsson@jnsson i detta inlägg om att iPhone avskräcker, jag har hjälpt ett antal personer med deras iPhone och det är inga roliga upplevelser, värst var det nog när jag försökte få igång ett konto för att lagra spel, efter att ha fyllt i x antal uppgifter på sida efter sida så kom det ett meddelande om att något blev fel, sen var det bara att börja om från början, det räckte gott för att jag få mig att inse att aldrig att jag skaffar en iPhone (det räcker med den iPad jag har från jobbet).

Kristy gillar detta.
  4. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

Haha, ditt inlägg kunde lika gärna ha skrivits av mig då jag relaterar till fullo.
    Varje gång jag köper en snordyr telefon så resulterar det i att jag byter ut den bara efter en kort period, medan budgetlurar och midrangelurar alltid är kvar betydligt längre.

När man lägger massvis med pengar på en lur så svider det när något lite mer vasst kommer, vilket det inte gör för mig med midrangelurar då jag direkt kopplar det till att luren ifråga är så prisvärd och allmänt välfungerande att det får vara.

dannejanne och bernard gillar detta.
  5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 322
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Min telefon tycker att den "Laddas snabbt" dock så använder jag, vad jag vet bara en 2.1A laddare. Det är extremt sällan jag behöver snabbladdare. Under de 2.9 åren jag hade en OnePlus 3 så använde jag Dash Charge (nu Warp Charge) 3 gånger.

Kristy gillar detta.
  6. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 737
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Där kan man verkligen ha olika uppfattningar. Minns att skärmen var den största svagheten på Note 5 i mitt tycke. Väldigt blaskig, mycket reflektioner och dålig ytbehandling. Dock körde jag utan skärmskydd.

Helge67 gillar detta.
  7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 322
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag kör utan skärmskydd, jag har inga problem med ljusstyrkan på den, och inte heller reflektioner vad jag kan uppfatta, däremot ytbehandlingen är nog långt borta på min, den får fingeravtryck och liknade mycket. Du gillar också AMOLED mycket mer än vad jag gör. Jag tar t.ex hellre en LCD skärm än en AMOLED skärm på 60Hz skärmar

Last edited: 1 jan 2022
    flipp gillar detta.
  8. astrob0y

astrob0y Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    282

MINA ENHETER

ROM:
    Stockholm
    Tack snälla för era välformulerade svar. Skönt att jag inte är ensam. Byte till mig pixeln 6 i slutet av 2021 med tanken om att verkligen försöka hålla fast i luren. I svaga ögonblick ska jag påminna mig själv om tråden :)

bernard och Kristy gillar detta.
  9. inact_046

inact_046 Professional Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Jag uppgraderar när det kommer en avsevärt mycket bättre mobilkamera. Tror att jag kommer sitta rätt lugnt i båten med iPhone 13 Pro Max och Pixel 6 Pro till nästa höst iaf.

flipp gillar detta.
  10. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Haft min iPhone 13 Mini ett bra tag nu. Känner inget direkt sug att uppgradera heller. Finns inget riktigt motsvarande inom Android för närvarande.

11. thompo

thompo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Alltså, det tillhör den mänskliga naturen att aldrig vara riktigt nöjd. Hade vi varit nöjda hade vi fortfarande suttit i grottor och pillat oss i näsan, alternativt varit utdöda. Olika individer är mer förnöjda än andra, och missnöjet tar sig olika uttryck hos olika människor - vissa har ständiga renoveringsprojekt på gång, andra klättrar på karriärsstegen, en del jobbar med sina utssenden och några byter mobiler som andra byter underkläder. Jag tänker att alla människor behöver tänka igenom hur de lever sina liv. Om det finns beteenden man inte är nöjd med finns det tekniker för att bryta med dem. Är man nöjd med sitt sätt att leva är det bästa man kan göra att försöka att inte oroa sig.

Helge67, Heleg, iterva och 2 andra gillar detta.