Det som skulle bli en desire börjar luta åt en legend

Diskussion i 'Legend' startad av Alicia, 6 maj 2010.

  1. Alicia

    Alicia Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag var helt inställd på att införskaffa en desire när de nu går att få tag på.
    Har läst massor av forum och tester och telefonen verkar vara en gudagåva till användarna. Väl i affären för att klämma och känna så fick jag ingen aha-upplevelse alls. Den var i mina ögon stor och klumpig och jag kunde knappt hålla den och manövrera med samma hand.

    En modell som däremot föll mig mer i smaken var Legend! Vilken snygg telefon! Och trots bara 9 grams skillnad enligt specifikation kändes det som att den vägde ett hekto mindre!

    När man jämför specarna för desire och legend så hittar jag bara att det är processorn som skiljer sig nämnvärt. Men frågan är hur det artar sig? Nog för att utseendet på och känslan för mobilen är viktigt för mig men jag vill ju inte ha en mobil som laggar. Är laggning ett problem för legend?

    Hur märker jag den klenare processorn i övrigt? Kommer jag känna av att den går långsammare när man inte sitter med desire bredvid och jämför?

    Är det att köpa en gårdagens produkt att köpa en Legend? Kommer jag bli begränsad i att kunna använda framtidens (närmsta åren) appar eller annat?

    Vad tycker ni Legend-ägare om era telefoner?

    Stort tack för feedback!!

    Alicia
     
  2. KluddKalle

    KluddKalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag går i exakt samma funderingar, men mest på grund av att Desire har en så lång leverenstid just nu (med Tre som operatör).

    Av de tester jag sett/läst så handlar valet i slutändan om

    - batteritid
    - utseende
    - skärmstorlek

    I övrigt fungerar tydligen telefonerna väldigt likt varandra trots skillnad i processor och minne.
     
  3. Metalmac

    Metalmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9
    Info:
    Emui
    Telefon 2:
    Xiaomi mi A2 Light 3/32Gb
    Info:
    Imui
    Övrigt:
    Google ChromeCast
    Jag kan starkt rekomendera en Legend, min salige far har nämligen en, och den är blixtrande snabb, inget lagg, och min Hero är också helt okej, inte ofta den laggar heller.
    Så tycker du ska gå på känsla, om hjärtat slår för Legend så ska du ha den :-)
     
  4. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag valde Legend före Desire mycket pga de skälen du tog upp, känns bättre i handen, inte lika klumpig, lätt att sköta med en hand. Sen drar den som sagt lite mindre batterier också. Vad gäller lagg så flyter det generellt på mycket bra hos Legend, ibland märker man av det om man saftar på en massa appar, kanske något som kör i bakgrunden och så. Men så kan man väl lyckas göra även på en snabb stationär dator ;)
    Där den verkligen låser upp sig är om man installerar något program, då är det ingen idé att försöka göra så mycket annat. Men det är nog mest ett problem så här i början (har haft telefonen i ett par veckor) när man inte kan ta händerna ifrån telefonen och bara måste installera den där otroligt bra (läs: fantastiskt onödiga) appen samtidigt som man bara måste uppdatera sin facebook status samt kolla mail och skicka ett meddelande via msn och fixa spellistan via mpd samt växla mellan skrivborden lite för att det är så himla snyggt...

    Jag tror telefonen kommer hänga med ganska bra i framtiden också. Känns som att de stora prestandavinsterna som kommer med framtida android uppdateringar kommer ha att göra med saker som OpenGL och så, där måste man ha hårdvarustöd, tror inte det är så många telefoner i dagens generation som har det. Legend har det inte...men vet inte, Desire kanske har det. OpenGL stödet kommer nog innebära att gränsnittet kan flyta på bättre och innehålla fler effekter samt att framförallt mer avancerade spel går att använda. För att gränssnittet ska flyta på bättre måste det delvis skrivas om och med tanke på HTC:s uppdateringscykler så lär det ske när det ändå är dags att byta telefon igen (några år med andra ord). Mer avancerade spel är ju bättre på Desiren med den snabbare CPUn men frågan är hur mycket spel man lirar.
     
  5. Alicia

    Alicia Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vad glad jag blir att höra era åsikter om Legend!
    Det låter ju som att man kan köpa en sådan utan att ha utfört ett dåligt köp.

    Kanske också ska tillägga att jag inte har behov av att ha den senaste, allra häftigaste tekniken (om det nu skulle komma något häftigt som inte kan implementeras på Legend). Men det jag absolut INTE är intresserad av heller är en seg telefon som laggar eller hänger sig.
    Men så verkar ju inte vara fallet med Legend enligt eran uppfattning? Om man nu inte medvetet envisas med att göra precis allt precis samtidigt - de få gångerna kan jag leva med att den blir slö.
    Men det ska gå att surfa snabbt, den ska inte vara slö när man går igenom menyerna - att den står och tänker en kvart för att öppna kontakterna eller annat. (Har en NOKIA N85 nu som motsvarar precis allt jag inte vill ha och vill därför komma ifrån de nackdelarna med nya telefonen).

    En annan sak där Legend får stryka på foten är ju skärmupplösningen. Hur upplever ni den? Har hittills inte lyckats hitta en enda affär som har både Legend och Desire framme som demoex så att man kan jämföra...

    Alicia
     
  6. Nordis

    Nordis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Klart att den större skärmen och högre upplösning på Desire är schysstare än Legends när man till exempel surfar. Men sen är ju frågan vad man prioriterar. Jag vill ha en mobil som får plats i fickan och som man kan använda med en hand. Därför valde jag Legend. Och skrämen/upplösningen räcker gott och väl till att surfa. Jag spenderar säkert en timme om dagen med att surfa runt med den och jag är då nöjd. :)
     
  7. KluddKalle

    KluddKalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur är det att kolla på t.ex. youtube och filmklipp i den. Utnyttjar den hela skärmen? Jag tror mig ha sett nåt klipp av youtube-visning och att det är en svart ram runt och att det inte går att zooma in heller.

    Nån som testat Svt-play också?
     
  8. Kasch

    Kasch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tja här är en till som står i valet och kvalet...

    Skärmen och CPU:n är mina största bryderier. CPU:n finn det väl kanske inte så mycket mer att säga om än vad som skrivits ovan? Hur funkar skärmen att kolla film/tv - är det en uthärdlig upplevelse med tanke på skärmstorleken (upprepar ovanstående fråga... :) )

    Jag testade just X10 och Legend. Legenden slår i mitt tycke X10 på fingrarna i allt vad gränssnitt heter men jag tyckte tangentbordet (HTC:s) på Legenden var lite plottrigt smått. Det var lät att missa knapparna i jämförelse med X10. Jag kommer behöva skriva en del mejl och liknande texter som är längre än normala sms. Vänjer man sig? Blir det ännu plottrigare med Scandinavian Keyboard?

    Tack på förhand för svar och extra tacksam för snabba svar då den sista Legenden i lokala 3-butiken ligger undanlagd fram till stängningsdags...
     
  9. eg0n

    eg0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    jag har en legend och jag är supernöjd! den har inte laggad eller fastnat en enda gång, har haft luren över 1månad nu och jag älskar den! Polaren har en nexus one och den är ju likvärdig med desire och jag märkte ingen skillnad alls i upplösning. Man ser precis samma sak på skärmen med båda lurarna och faktiskt så hackade hans meny när man bläddrar mycket mer än på min legend. Iaf att man upplever den som att den "hackar" till lite. den är inte lika mjuk. iaf så anser jag att dom där extra mhz som desire har gör ingen skillnad.. lite som att ha en 2.8ghz eller en 3ghz... legend är ju snyggare också :)
     
  10. Metalmac

    Metalmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9
    Info:
    Emui
    Telefon 2:
    Xiaomi mi A2 Light 3/32Gb
    Info:
    Imui
    Övrigt:
    Google ChromeCast
    Jag köpte ju en begagnad hero i går, och är så här långt grymt nöjd, så tror du kommer bli överväldigandet nöjd med en legend.
     
  11. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Angående tangentbordet. Skriver man i horisontalläge så är det absolut inga problem, man kan skriva riktigt fort. I vertikalt läge så är det lite svårare. Jag har testat att köra Scandinavian Keyboard och jag måste säga att det finns ett MYCKET bättre alternativ. Det finns ett modifierat tangentbord, du kan hitta en tråd om det här på Swedroid. Detta modifierade tangentbord är samma som det inbyggda men man har tillgång till svenska ordlistor och så. Med scandinavian så blir det lite plottrigt, speciellt i horisontalläge. Ett mycket jobbigt problem med Scand. Keyb. är också att den inte lägger till ord automatiskt i ordlistan och det är inte direkt så att man går och lägger till ord manuellt. Dessutom så anpassar den sig inte efter de ord man använder oftast. Sen går det inte att växla till engelsk ordlista på ett enkelt sätt (mycket krångligt, man måste såvitt jag erfar byta tillbaka till orginaltangentbordet). Personligen så är detta mycket viktigt för mig för jag måste kunna skriva mail och sådant på engelska ganska ofta.

    Med det modifierade tangentbordet kan man byta mellan svenska och engelska med ett par knapptryck medan man skriver. Det modifierade tangentbordet har inte åäö knappar, dessa kommer upp när man håller inne knappen för a och o. Det gör att det inte blir lika plottrigt. Men med den svenska ordlistan behöver man i 97% aldrig bry sig om detta eftersom att den rättar orden automatiskt. Så det är helt enkelt bara att (i de flesta fall) strunta i åäö, de kommer med automatiskt. Dessutom så läggs nya ord automatiskt till i ordlistan och de ord man använder oftare (ord där det kan finnas både a, o och å ä ö).
    Denna ordlista gör att man kan knappa på av bara h*****te när man kör tangentbordet i horisontalläge, den tar hand om praktiskt taget alla stavfel, man behöver inte så bra precision. I vertikalläge kan man fortfarande inte skriva lika snabbt men det går mycket bra tack vare detta ändå. Enda jobbiga är när man måste skriva rätt, som vid lösenord och webbaddresser.
     
  12. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Man märker en viss skillnad i snabbhet mellan Legend & Desire om man är en van användare eller har dem bredvid varandra men om man går från en äldre modell som min Hero så upplever man legend som riktigt pigg, hur mycket det beror på 2.1 vs. 1.5 vet jag inte men skillnad är det!

    Som sagt så kör jag Hero medans frugan har en Legend & jag kan verkligen rekommendera den om man uppskattar designen & känslan. En liten varning dock, aluskalet är mjukt & det märker man vid en marksyning. Min fru tappade sin i asfalten härom veckan & jacket som blev alldeles intill skärmen är inte att leka med. Jag fick försiktigt fila till kanterna på det vassa jacket med en nagelfil för att man inte ska skära sig på det.

    Behöver jag säga att min fru var gråtfärdig... Som sagt var, aluminium är mjukt & det kan bli djupa, vassa jack i det om man tappar den i asfalten men det ska man väl helst inte göra med någon mobil...

    Ang. svårighet att skriva i porträttläge så är det mest en vanesak, det viktiga är att man har kalibrerat skärmen riktigt för när man sen skriver så gör det inte så mycket om man trycker lite fel emellanåt då telefonen "gissar" sig till vad du egentligen vill skriva. Detta då med originaltangentbordet för just denna bit tycker jag att Scandinavian keyboard var mycket dåligt på när jag använde det men det kanske har blivit bättre för det var länge sen jag testade det nu...
     
  13. Nordis

    Nordis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Kan passa på att tipsa om smart keyboard Pro. Bättre än både original och scandinavian. Jag kör till exempel t9 i vertikalläge och vanligt qwerty i horisontelltläge med åäö..
     
  14. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ska genast kollas upp!
     
  15. nonajme

    nonajme Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    365
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    På tal om tangentbord tycker jag faktiskt HTCs egna piskar dom flesta på fingrarna. Lite fel kan man skriva, det blir oftast rätt ändå. Å jag har inga problem att skriva rätt fort oberoende läge på telefonen. I början var det lite svårt, men sen blir man van å då rinner det på.
     
  16. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Håller med, jag har aldrig blivit vän med scandinavian. HTC:s är mycket duktigare på att "gissa" när man trycker fel.
     
  17. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Men problemet med orginalet är att det inte finns någon svensk ordlista och att det inte går att byta ordlista på ett enkelt sätt medan man skriver. Det är just där som det modifierade tangentbordet är så himla bra. Det är i grunden orginalet, så man har alla fördelar där, men med svensk ordlista samt att man kan byta till andra språk med ett par knapptryck utan att behöva hålla på och ändra om telefoninställningarna. Jag rekommenderar det starkt!
     
  18. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nu förstår jag inte? Ingen svensk ordlista? Det har jag & det är lätt att byta medan jag skriver?
     
  19. nonajme

    nonajme Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    365
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag har då svensk ordlista och inga problem att växla.
     
  20. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja det är det jag menar, undrar bara vad Mr_Miyagi menar? Kan det vara så att han valt engelska som menyspråk? Har läst att man då med Legend & 2.1 tappar svensk ordlista, bara läst, inte sett själv... På min Hero med 1.5 finns inga sådana problem...