Detta tjat och gnäll om nya mjukvaror till gamla modeller

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kate, 22 jul 2012.

1. PaKr

PaKr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Fast lite av problemet den senaste tiden har väl varit att både Sony (play) och HTC (DHD) faktiskt lovat uppdateringar och sen backat bara dagar innan den ska släppas, det förstår jag att folk blir irriterad över.
    Sen är det ett otyg att skylla på användarupplevelsen, för det skulle dom ofta kunna lösa genom att göra sina UI lite lättare än vad dom kanske är idag.
    Dom har ju trots allt lovat att uppdatera dina telefoner i 18 månader, vilket inte många håller.

Sen borde din sagt alla telefoner kunna få köras Vanilla.

Sent from my Galaxy Nexus 4.1.1 using Tapatalk 2

2. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Beträffande Play hade detta inget med UI att göra.
    S/SE's UI är väldigt lätt.

Däremot fungerade inte alla spel som det var tänkt.
    Ganska många dessutom fungerade inte.

Jag har haft flera spel som inte fungerade på min Nexus men som funkade
    på tantens fd. arc t.ex.

// A

3. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Appropå detta med Apple igen.

Jag fick en iPad 64GB med 3G av jobbet som present.
    Detta är första generationen. Dvs, modellen är runt 2 år gammal.
    Om jag inte missminner mig såg jag något om att första iPad inte kommer erhålla iOS 6.

Så - Apple är väl ungefär liga pissiga som resten? :)

Rätta mig om jag har fel ;)

// A

4. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Kan inte säga mer än att detta du skriver är mer än rätt, hade mer än gärna betalt 500kr för att få den som en "nexus" :) Gillar formen på min One X men inte mjukvaran som är i :( Visst den är rootade med cm10 men alla bugs är inte så extremt roliga :D

5. alexmcbeath

alexmcbeath Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ingen aning, men sen är det ju inte heller så att äldre iPhones får samtliga funktioner med nya iOS. Fråga till exempel ägare av iPhone 4 vad de tycker om Siri... Samtliga telefoner som får Jelly Bean kommer ju kunna använda Google Now. Hade varit mycket lättare för företagen att uppdatera gamla telefoner om de struntade i att ta med alla nya funktioner i uppdateringarna.

6. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Måste ärligt säga att Google gjorde något riktigt bra som släppte sin uppdatering till Jelly Bean så kort efter I/O som möjligt.
    Istället för att developers snappar tag i SDK-kittet och gör en port utav de, så fick de istället källkoden nästan direkt, så att de kan modda. Och de som ville köra stock, kunde göra det snabbt.

Jag har länge stört mig på LGs försäljningsmetod som jag upplevt iom att Optimus 2X kom.

Optimus 2X släpptes, och när den släpptes var den jättebra, dess dual-core-teknik var awesome och jättespännande... men allt eftersom månaderna gick så dök det upp flera och flera buggar som verkligen behövde åtgärdas. Men det dröjde flera månader innan de fick någon uppdatering, och när den väl kom, tvekar jag på att den löste alla problemen...
    Men LG fortsatte att vara revolutionerande, de släppte den första 3D-telefonen, samma sak där, awesome som fan till en början, men allt eftersom så dalade telefonen...
    LG utlovade uppdateringar som skulle lösa allt..
    Och LG tuffar på att vara revolutionerande, nu har de släppt den första quad-core telefonen. Och jag vet ärligt talat inte om jag skulle våga köpa den, med tanke på alla tidigare strul som varit med de andra modellerna, vad gäller uppdateringar.

Jag tycker tillverkarna ska följa googles bana här.
    1: Visa upp det nya OSet som kommer lösa världens problem.
    2: Släpp det till alla telefonmodeller som enligt tillverkaren klarar av OSet, kort efter evenemanget (typ rulla ut det en vecka efter) .

Mycket schystare emot alla tycker jag.
    För när väl källkoden är ute, så kan de modeller som INTe fanns med på listan, kanske få en port över till sin telefonmodell av en utvecklare (då gäller det ju att man är med i root-scenen iofs).

Jag kan tycka att det är lite "scam" att presentera en produkt som kanske är företagets flaggskepp, som har latest and greatest, och som när ett x antal miljoner börjar köpa produkten, och det börjar dyka upp problem, och supporten inte är tillräcklig.
    När supporten säger att det kan lösas med en mjukvaruuppdatering, så hoppas man ju att det kommer en sådan inom kort, 1-2 månader. Inte 9-10månader, eller ett år...
    Då har man liksom, gett upp hoppet och bytt telefon, och är besviken :/.

7. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Som någon skrev längre bak i tråden:

Jag tycker inte man kan förvänta sig stora mjukvaruuppdateringar längre än kanske 1-1,5 år efter lansering.
    Däremot mindre uppdateringar som fixar till småsaker tycker jag man borde kunna förvänta sig åtminstone 2 år senare, förutsatt att det är saker som faktiskt spelar roll (ex: säkerhetshål mm). Den funktionalitet som kommer med Jelly Bean är säkert trevlig, men med handen på hjärtat är det inte mycket som är nödvändigt eller som inte går att ersätta med appar.

Något som däremot gör mig grinig är när man inte får saker som utlovats. När får min SGS sitt utlovade 2.3.6? Knappast före 4.1 lanseras iaf...

8. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Läs mitt tidigare inlägg så står det mer kring Apple strategi.
    Det du citerade var eg. bara en addon :)

9. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det finns inte två mobiler med samma hårdvara. Visst kan det se ut så på pappret, men samma SoC är inte tillräckligt. Det är alltid något som skiljer i t.ex. antennen som kräver ett nytt godkännande hos operatörerna.

Hur många skulle vara beredda att betala 500 Kr för en ny mjukvara tror du? Visst skulle en handfull fanboys göra det, men de flesta skulle inte tycka att det var värt pengarna. Det skulle i så fall vara frågan om ett påslag på nypriset för mjukvara som merparten ändå skiter i om den kommer.

Hur bra tror du att det skulle gå för HTC om de la på 1000 Kr på alla modeller och lovade uppdateringar i 3 år? Hur många skulle välja deras mobiler?

Hur ska tillverkarna kunna räkna hem att byta in gamla mobiler? Vad ska de göra med dem? Hur ska de på ett enkelt och billigt sätt omvandla dem till pengar så att de får igen förlorad intäckt från rabatten du fått på din nya nalle?

Folk som inte förstår att man inte kan göra nya mjukvaror till gamla modeller särskilt länge saknar grundläggande kunskaper i företagsekonomi. Mobiltillverkarna lever på att sälja nya mobiler. Att sitta och utveckla mjukvara till gamla modeller som inte längre ger några intäckter är kostsamt på flera sätt.

Dels hämmar det försäljningen av nya lurar och sedan så innebär det att en del av företagets mjukvaruutvecklare måste jobba med projekt som inte ger några pengar istället för att jobba med att få ut nya flaggskepp snabbare.

Det blir lose-lose. Hur man än vänder och vrider på det.

10. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Ics flyter på riktigt bra på min Galaxy S, till och med när den är underklockad..

Albin-132 gillar detta.
  11. PaKr

PaKr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Sant.
    Fast jag läste att just den biten va inte Sonys fel, utan att app-tillverkarna inte uppdaterar sina appar till ICS som dom borde, och då valde Sony att inte släppa uppdateringen, just för att spelen inte skulle flyta som tidigare, hårdvaruknapparna inte fungerar osv.

Fast ändå fel av Sony att lova en uppdatering och sen dra tillbaka den.
    Då är det bättre att säga att dom tittar över möjligheten att uppdatera och sen ge besked.
    Är ju andra gången Sony (Ericson) klantar till det för sig.

Känns ibland som att det är lite för många inblandade för att allt ska fungera till 100% med Android.....

Ska även bli intressant att se hur många av alla telefoner som ligger inom 18 månaders radien som får JB....?

Sent from my Galaxy Nexus 4.1.1 using Tapatalk 2

12. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Mycket möjligt. Men knappast med TW och alla andra anpassningar som Samsung gör.

13. Ströh

Ströh Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Måste faktiskt instämma här. O2X blev för mig min första smartphone och jag är fullständigt nöjd med hårdvaran - rapp som bara den med sin Tegra 2 och byggd som en stridsvagn. Har aldrig haft en telefon som lyckats se så ny ut efter ett år av intensivt användande. Lyckades till och med tappa den i diskhon en gång, men när jag tog upp den tuffade den på som om inget hade hänt, hade säkert kunnat avsluta samtalet också om inte högtalarmembranet hade blivit lite fuktigt. Fyra timmar senare fanns inte ett spår av vad som säkert dödat många mobiler för gott.

Men LGs hantering av mjukvara är ju tamejfan skamligt. Att vanilla var underlägsen även första generationens moddar när det kom till att få ur telefonen allt vad de två kärnorna hade är väl en sak, men det jag stört mig mest på är just alla löften om uppdateringar som aldrig kommer.

Först var det från froyo till gingerbread som de lovade redan vid launch i April i fjol skulle komma så snart, så snart. De började rulla ut den någon gång efter oktober. Exakt när vet jag inte ens eftersom jag vid det laget redan använt CM7 i flera månader. Och nu är det precis samma sak med ICS: löftena började runt jul, sedan vart det uppskjutet till våren, sedan till tredje kvartalet... nu är vi mitt i nämnda kvartal utan ett ljud från LG.

Så trots att jag egentligen är jättenöjd med själva telefonen kan jag inte rekommendera en LG åt någon, vare sig mig själv eller andra. När brorsan bad om råd var Galaxy SIII mitt första råd, följt av HTC - LG fanns inte ens i tanken längre.

För det är ju inte bara det att det tar tid, det är ju det att de mer eller mindre ljuger hela tiden också. Jag kan inte för mitt liv förstå hur LG kan tro att det skapar lojala kunder.

14. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Att förvänta sig senaste androidversionen till sin lur är bara dumt. Jag anser det vara ett privilegium. Det är lite som att kräva Windows 8 på sin dator man köpte med Windows 7.

15. bjarneh

bjarneh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 7 Plus
    Platta:
    Acer Chromebook Spin 713 (CP713-3W)
    Platta 2:
    Pixelbook 2017
    Övrigt:
    Nvidia Shield, Google Home, Sony Bravia KD-55XD7005, Ikea
    Vet inte hur du tänker här, men om jag köper en dator idag med Windows 7 så förutsätter jag att jag skall kunna uppgradera den till Windows 8 senare.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk 2

16. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jo, men då får du ordna drivers och allt själv. Datortillverkaren kommer knappast att tillhandahålla en ny build som innehåller allt. Än mindre gratis.

Samma sak med Android. Du har tillgång till källkoden för alla versioner. Det är bara att mecka själv. Sedan är det betydligt enklare på en dator, men det är en annan femma.

17. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Ja, men inte gratis... samt att du slipper att företag ska slänga på sitt skin/drivisar så din jämförelse faller lite platt i sammanhanget.

18. bjarneh

bjarneh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 7 Plus
    Platta:
    Platta 2:
    Pixelbook 2017
    Övrigt:
    Problemet är snarare att på en dator har man i regel tillgång till de drivrutiner som krävs, antingen via plug and play, eller genom att ladda hem dem från t ex Nvidia för grafikkort etc.
    På Android är det en annan femma då de specifika drivrutiner som kävs för specifik hårdvara inte alltid finns att ladda hem någonstans.
    Det är ju ofta det som tar tid att lösa för ROM utvecklare, t ex problem med att få kameran att fungera m.m.

Jag menade aldrig heller att det nödvändigtvis skulle behöva vara gratis att få en uppdatering.

19. bjarneh

bjarneh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 7 Plus
    Platta:
    Platta 2:
    Pixelbook 2017
    Övrigt:
    Det var inte min jämförelse, jag bara kommenterade någon annans jämförelse med mina åsikter ;-)
    Jag kan mycket väl tänka mig att betala för att hålla min enhet uppdaterad om det skulle krävas.
    I mitt fall har jag en AUSUS Transformer TF101 som skulle må bra av att få Jelly Bean, på ett eller annat vis.
    Hårdvaran på den skulle fungera bättre, helt klart. Det skulle jag kunna betala för om ASUS ställde ett sådant krav.

Last edited: 24 jul 2012
  20. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Du har i allmänhet tillgång till alla drivers även till androidenheter. Det är bara att det inte är lika enkelt att installera dem. Det är precis vad ROM-utvecklare gör. Att koda en driver från grunden är mycket tidsödande och svårt.

Sedan är det inget som säger att hårdvarutillverkaren för en dator släpper drivers för nya OS om datorn är ett par år gammal. Jag köpte en Acer-laptop 2005. År 2007 när jag ville installera Vista så tillhandahöll de inga drivers för wifi/bt. Jag kunde fortfarande köra Vista, men utan dessa funktioner. Detsamma gäller android. Du kan få skiten att boota, men all hårdvara funkar inte. Så fort en ny androidversion kommit ut så kommer det ju nya ROMar inom några timmar som fungerar som apskit, men likväl bootar.

Last edited: 24 jul 2012