Jo, man behöver root för SetCPU. Dock är underklockning ett bra botemedel mot kort batteritid.
Ytterligare en faktor är kerneln, där kan det också finnas vinster att göra om man byter. Även det kräver dock root.
För en ickerootad enhet är GreenPower steg 1 som jag ser det, övriga åtgärder är mer för att få ut än mer tid.
Slutligen bör man installera CurrentWidget och kolla förbrukningen. 1-8 mAh i standby är vad som är rimligt. Högre förbrukning än så är tecken på att något drar ström. Jag brukar komma ner i 2 mAh som lägst.
Ytterligare batteribesparing är att slå över till 2G om operatören stödjer det. Tänkbar lösning då är att konfigurera 2G när skärmen är släckt och växla till 3G när den tänds och man vill koppla upp sig. Det har jag dock inte testat eftersom jag har 3 som operatör och därmed kör 3G hela tiden.
Ytterligare ett tips är t.ex att ställa in GreenPower för en nattlig profil där datauppkopplingen är helt avstängd. Jag får mail nattetid och har märkt att batteriet drar ur fortare med LED-indikeringen tänd. Lösningen kan då vara att t.ex ställa in riktigt långt intervall mellan datauppkopplingarna för nattprofilen så den inte hämtar något när man sover. Det går också att ställa in den så nattprofilen betyder offline och då sparar man än mer.
Dock måste jag säga att HTC borde utrustat dessa modeller med större batterier, 1800 mAh som standard hade varit fint.
Men en sak är klar: med lite batterisparande diskreta åtgärder som inte märks då man använder nallen (dessa åtgärder avser standbyläget) kan man få avsevärt bättre driftstid ur det 1230 mAh lilla standardbatteriet.
Det kan också vara en god idé (om man har root) att ladda nallen fullt, radera battstats.bin i system/data/battstats.bin och sedan köra ner batteriet tills nallen inte orkar starta längre för att därefter ladda upp den igen. Då lär sig batteriet var nollpunkten ligger.
Det kan också vara värt att kolla vilken spänning den har då den stängs av. Enligt diverse trådar på XDA är det kernelrelaterat och en teoretisk lösning är att finna en kernel som stänger av nallen då spänningen sjunker till t.ex 3,3 V istället för 3,5-3,6. Det handlar då om att flytta ner tröskelvärdet för avstängningsproceduren.
Denna spänning kan enkelt kollas med Battstat. 100% skall vara ungefär 4,2 V och tomt batteri bör ligga runt 3,3 någonting för att det skall vara riktigt bra. Ofta stänger nallen av sig tidigare, runt 3,5 någonting och det försöker jag få ner. Dock verkar det lite bökigt då det styrs av kerneln. Idealet vore avstängning vid 3,3 V om det går.
Edit: Apropå LEDn. Det går självklart att stänga av den för sådant som nya mail men då föredrar jag hellre att stänga av datakopplingen under natten då det är bra att ha notifieringar dagtid. Men jag vet att om den lyser konstant eller blinkar går förbrukningen upp. I vissa fall kan det dra 50-60 mAh och DET märks på batteritiden.
Last edited: 24 februari 2011