DHD Batteri

Discussion in 'Desire HD' started by Dentist, Oct 20, 2010.

1. Mr.Mo

Mr.Mo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Så här sa wikipedia.se

Förvaring [redigera]
    Batterier förvaras torrt och svalt. Batterier ska inte förvaras i värme, utsättas för direkt solljus eller eldas upp. Varm förvaring förkortar livslängden, kall förlänger det. Vid förvaring i frys har batterier mycket låg självurladdning och håller fullgod kapacitet i åratal. De måste dock förvaras i tätslutande, vattentätt omslag för att inte fuktskadas av kondens. Batterier ska inte heller utsättas för direkta slag eller stötar.

Livslängd [redigera]
    Batterier har ett bäst före datum som är satt till ett visst antal år efter tillverkningsdatum. Då du köper ett batteri bör du förutom att försäkra dig om att det inte är använt tidigare, även kontrollera bäst före datumet, eftersom batteriet kan ha legat länge på exempelvis ett butikslager innan du konsumerar det. Detta gäller inte minst då du köper elektronikprodukter där batterier ingår i produktförpackningen. Bäst före datumet är dock bara ett riktmärke och anger inte den faktiska livslängden på batteriet. Batterier som förvarats eller hanterats felaktigt kan korta livslängden avsevärt.

Självurladdning [redigera]
    Alla batterier har en viss självurladdning, varför de så småningom tar slut, även om de inte är inkopplade till någon förbrukare. Kall förvaring (kylskåp eller frys minskar självurladdningen betydligt.)

-------

Jag har alltid fått lära mig att batterier fungerar bäst när lufttemperaturen är runt 20-25 grader (alltså när man brukar dem och inte när man förvarar dem alltså)

2. Oshcar

Oshcar Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad är det då för snack om att man ska förvara telefonen varmt så batteriet håller längre?

3. Mc_Piloten

Mc_Piloten Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Alltså vid fulladdade batterier som inte används kommer de inte att tappa strömmen lika fort. Misstänker att det har med luftfuktigheten att göra.
    Alltså kött eller liknande i kylen eller frysen

Men när man använder batteriet kommer det i kall miljö dra ut mycket snabbare.
    Men man äter ju inte fryst mat så jämförelsen kanske var kass ;)

4. Oshcar

Oshcar Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Förklarade en hel del. tack :)

5. Mozze

Mozze Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

with great powers, comes great responsibilities(consumption)

6. Michko

Michko Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

:( känns så där...

7. stn

stn Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det där testet är ett jävla skämt.

Dom har baserat ett helt test på en uppspelning av en film, är väll knappast någon nyhet att den telefonen med störst skärm drar mest batteri.

Hade varit intressant att se ett riktigt test istället.

8. io53

io53 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nåja, vad man än gör med telefonen så är ju skärmen på och drar batteri. Standby är ju inte någon batteribov direkt.

9. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur skulle man gjort i stället menar du?

10. Car'a'carn

Car'a'carn Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

11. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Alltså slutsatsen man kan dra är ju att DHD dra mer än övriga telefoner för att utföra arbtete X.

Det vore ju faktiskt högst orimligt att DHD skulle ha bättre batteritid än Desire, det är möjligt(dock osannolikt) att DHD drar mindre i standby men det känns väl om något irrelevant.

12. matte629

matte629 Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Det handlar om att värme är en sorts form av energi. Energi i sin form påskyndar en reaktioner som i batteriet får jonerna att reagera om (och ju mindre energi (värme), desto långsammare sker reaktionen). Genom att då har det kallt så sluter man jonerna till att endast kunna reagera genom redoxreaktion (när elektronerna vandrar = elektricitet).

Därför. Har ingenting med luftfuktighet att göra (om inte genom att batteriet korroderar=rostar).

Last edited: Oct 31, 2010
  13. io53

io53 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Kyla dra ner batteriets kapacitet tillfälligt (kapaciteten kommer tillbaka när den laddas i normal temp). Dock om du har telefonen i för varmt så kan batteriet skadas permanent. Idealt så ska telefonen vara i ~22°C

14. mullcom

mullcom Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Då får vi ju problem. då blir det ju skadat varge gång man belastar telefonen för batteriet blir ju sjukt varmt då...

15. Validus

Validus Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Min DHD har nu varat i 24h efter andra laddningen. Och den har ca 50% kvar.
    Så med min användning så kommer den klara sig lugnt 1 dag. Har haft 4-5 5m samtal, spelat 30-60m, läst ett 10tal mail, lekt lite med locations, surfat runt kanske 1h. Haft autosynken igång hela tiden.
    Batteriet är betydligt bättre än vad jag trodde den skulle vara faktiskt.

16. Revelations

Revelations Youth Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Note 8
    Det står att du har Tre som din operatör, har de redan skickat din DHD?

17. phillan

phillan Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Eller så kanske han har kvar sitt gamla abonnemang och köpte en olåst? :P

18. pilang

pilang Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är inte orimligt att en ny processor med mindre linjebredd drar mindre ström. Ganska troligt att detta varit en prioritet med tanke på att dom inte höjt klockfrekvensen...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

19. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Kanske kan det vara av intresse att veta att vi kommer att utföra ett CPU burn-test inför vår recension av Desire HD.

Skall bli minst sagt intressant att se om DHD med låga 1230 mAh kan matcha Desire/Nexus One som båda har 1400 mAh-batterier. De två sistnämnda håller cirka 290-300 minuter med vår Battery Drainer-app som belastar CPU:n 100% oavbrutet.

20. ergoforcen

ergoforcen Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Klart är väl att batteriet tar slut förr eller senare . Har du en portabel DVD spelare kan du se en film ,sedan är batteriet slut ,vill du titta på film hela dagen får du koppla upp dig på en strömkälla. Samma gäller för laptops,ett par timmas skrivande/surfande mm sedan är det slut .
    Även en ficklampa håller sällan en hel natt om du inte anpassar dig och till.ex släcker när du är i ljusa miljöer.
    Ingen skriker,vill inte ha ,kräver att det ska gå non-stop utom med telefonen .
    Det känns lite som om hur bra batteriet än hade varit hade ändå några velat se en film till osv.

Man måste inse att dagens telefoner är mera en dator och mediaspelare än tidigare telefoner

Anpassa er ,ta med laddkabel,ha en 12v liggande i bilen ,andvänd appar som taskkiller eller Juicedefender (kan öka battlängden 30-50%)

Jag uppskattar slimheten hos DHD'n den som vill/behöver mera kräm ,ha den i fickan (sladd,batterikasett eller extra batt o.s.v)