DHD vs N8

Diskussion i 'Desire HD' startad av Mc_Piloten, 23 november 2010.

1. fogy

fogy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Jag tyckte Metric gev en bra bild av läget, N8 vs DHD. Visst, det går ju inte att vara helt objektiv i sin bedömning av någonting här i världen men han gav ju en fingervisning i alla fall.

Jag har aldrig haft en telefon med symbian men vad jag har sett och läst om det så vill jag nog helst undvika det. Visst, N8an kanske är potent på papperet men om man inte kan använda telefonen p.g.a. ruttet OS så spelar det mindre roll i mitt tycke.

Sedan förstår jag inte ditt argument med att symbian skulle ha stor marknadsdel, som du påstår. Om 70 % av världens befolkning skulle bestämma sig för att hoppa från ett stup, skulle du göra det då?

2. Mc_Piloten

Mc_Piloten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Får väl kolla igen
    Nu handlar det om tolkningar.
    Är Os ruttet för att det inte får telefonen att fungera på avsett sätt, eller är OS ruttet för att det är lite lurigare att lära sig.
    JAg anser det senare i så fall annars är inget OS ruttet

JAg kan inte Unix. Men vad jag förstår är det stabilt o bra.
    Jämför med olika MS Os som hängt sig och krånglat men enklare att använda då man klickar sig fram.

Hehehe.
    Vilken jämförelse!:D

3. dubstepshurda

dubstepshurda Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hahaha, you made my day!
    Detta är då också sant, då jag har haft en Nokia 5800xm, som dock hade den nya versionen av symbian s60, men detta gränssnitt är horribelt och alla funktioner, touchen, samtal, sms, skärm rotering och vidare... Jag kan göra en lång lista på allt som var dåligt på symbian.

Jag vart dessutom helt förvånad att ett gränssnitt kunde vara så bra när jag fick min DHD. Touchen, hantering av program, allt helt enkelt...Visst så hade jag en gammal mobil med inte alls samma hårdvara som på N8, men det var exakt samma operativsystem.

4. Mc_Piloten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hade den exakt samma operativ....Nej tror inte det. Symbian 3 heter det i N8. Det kommer väl olika versioner av Android också och de är väl inte samma heller kan jag tro?!

5. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jämför du 5800 med N8, så är du ute och cyklar. Det du skriver om 5800, upplever jag aldrig med min N97.

6. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det var mitt mål från början. Tyvärr skrevs mycket om DHDn som det inte fanns belägg för. Jag ville prova Android, och kunde också gått på en telefon, inte en leksak. Av slöhet tar jag däremot ofta bilder med N97an, smidigt. Nu får bilder som jag inte ens vill skicka.

7. Mc_Piloten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är kamerna på DHD så kass också?

8. dubstepshurda

dubstepshurda Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej den tar bra bilder, inte lika bra som N8 dock, men tillräckligt bra för vardags bruk. Det kommer nog custom ROM's snart som förbättrar kameran avsevärt.

9. Snö

Snö Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

De där siffrorna kanske stämde 2008 eller 2009
    Senaste siffrorna från Q3 2010:
    Symbian 36,6%
    Android 25,5%
    iOS 16,7%
    RIM(Blackberry) 14,8%

källa:
    http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=1466313

Det är dock försäljning som visas där så andelen telefoner som används kan ju se annorlunda ut.

Last edited: 23 november 2010
  10. Mc_Piloten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Förstår då att Nokia börjar bli nervösa

11. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Håller inte med. En så dyr och ny kamera borde ta bättre bilder än N97, oavsett om man köpte den för lek eller telefoni. Man skall kunna ta en ögonblicksbild, inte labba så att objektet hinner försvinna. Däremot tycker jag att innebilder är bättre än utomhusbilder.
    Ser fram emot en hel del custom, det behövs. Särskilt ljudet.

12. Mozze

Mozze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

DHD > N8

13. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Inte börjar bli. Nokia är turbulent. Ingen arbetsro.

14. BinkyLOL

BinkyLOL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag mailade dom skrev jag bara (Har inte telefonen än) Eller något sådant, och det funkade fint och jag fick svar

15. stn

stn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Nu låter detta som gamla siffror som någon sagt tidigare, men att Nokia (Symbian) har så stor andel telefoner på marknaden är att nokia har extremt många budgetlurar vilket ökar deras marknadsandelar rejält.

Men att köra ett operativsystem annat operativsystem annat än Android eller iOS, det misstaget gör jag aldrig.

Se till att operativsystemet din telefon har kommer fortsätta att levera, uppdateras och supportas även 3-6 månader efter du köpt din tele.

Lite frågor som dykt upp, kameran på min dhd funkar makalöst bra. Att blixten anpassar sig efter ljuset i rummet/utomhus också - makalöst. Klarar inte ens min vanliga digitalkamera.

GPSen gör det den ska, tog en tur till Örebro förra veckan och gjorde lite GPS-tester under tiden, låg och snittade på 1-3 meter som diff max. Och 200 kronor för en gps livstid-licens är verkligen inte dyrt.

Annars kommer googles gps snart ut på marknaden om du vill ha en gratisvariant.

Lycka till med köpet, oavsett! Hoppas du blir nöjd

16. Dimu

Dimu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är väl en smaksak egentligen. Jag tycker N8 är rätt snygg. Sen har ju n8 en hyffsat bra kamera till skillnad från DHD som förskräckligt dåliga bilder i etc mörker.

17. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Med vilket prog, eller hur, ser du att gps snittar 1-3 met? Om jag nu minns rätt, kan en gps inte vara säkrare än 3,3 met. Åtminstonte vad jag fått lära mig inom marin navigation. Jag har testat DHD på exakt samma ställe sedan jag fick den. Ca 5ggr/prog. Distansen är alltid olika och inte rätt.
    Menar du Google Maps Navigation? Eller vad är Googles gps?

18. stn

stn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

GPS Status, tveksamt om gps fortfarande är tekniskt begränsade till 3 meter än idag, 13 år sedan GPS släpptes...

Och med tanke på Irak-kriget så har säkert USA utvecklat gps-precision in på millimetern ;)

En kollega har pratat om det och att det ska vara jävligt bra.

http://www.youtube.com/watch?v=tGXK4jKN_jY

Antar att det är den.

19. Pasulj

Pasulj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

20. Mc_Piloten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Låter som ett bra system med google.

Att en GPS skulle begränsas till 3 meter vet jag inte men behöver man bättre?

Så här är det. När USA vid ett tidigare krig ändrade onogranheten på systemet med många meter. Tror det var upp till 50 m t.o.m. löste vi svenskar det iaf för sjöfarten genom att använda masterna som använts för ett tidigare radiobaserat navigations system som heter Decca. MAn visste helt enkeltde exakta positionerna för masterna och släppte GPS mottagare som hette dGPS. Diffrentierad GPS.
    Sedan var det ingen idé för jänkarna ändra nogrannheten för oss längre iaf.
    Om man bara använder GPS delen i telefonen blir det säkert fel på ganska många meter, iaf i krigstid. Men då placeringen av GSM masterna är kända och man tar hänsyn till dem i telefonens GPS. Så kallad aGPS, men det krävs ju att man sänder ut datatrafik, så blir mottagningen bättre och därmed även nogrannheten, eller borde kunna bli bättre iaf.
    Du vet om någon slarvar bort sig och ringer 112. kan de ju med bara sändningen från din GSM utan GPS i lokalisera dig tillräckligt bra för att kunna lotsa dig till en väg eller hitta dig om du brutit benet. Visst fel på upp till 200m vad jag förstår. Men vad spelar det för roll. Då bör man ju hittas iaf.
    Så med den typ av Google GPS som det handlar om i länken ovan, bör det bli nogrant. Sedan tror jag nogrannheten blir bättre vid rörelse med gps eneheten. men det är vad jag tror.