Diabetes-appar (med interface som lockar tonåringar)

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Bella, 31 okt 2010.

  1. Bella

    Bella Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej, har en tonårig grabb med diabetes, och särskilt i den här åldern är det svårt att motivera dom att hålla koll på sin diabetes, blodsockervärden, samband med motion o mat etc. Efter att ha läst i diabetes-tidningen om diabetes-appar blev jag sugen på att testa ladda ner någon till min wildfire för att låta han testa (han gillar att få låna den :D) men alla som finns tillgängliga - för wildfire iaf.. ser så... tråkiga ut, mer intriktade på äldre... Det var artikeln i tidningen också, var en äldre som hade provat apparna (som dessutom var för iphone) men några lät intressanta ändå, som
    Diabetes and Insulin animations
    annars vore det intressant med en enkel där ungdomarna snabbt och lätt kan få in sina värden och aktiviteter.

    Eller om det går att göra en info-app för föräldrar (till yngre barn) och lärare av det viktigaste från min webbsida diabetesiskolan? (samarbeta med någon? jag kan göra webbsida o så men appar är nog en hel del svårare?):scared:
     
  2. underbrallan

    underbrallan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    Har ochså en grabb med diabetes,och har själv letat efter något bra program....så detta lät intresant..



    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  3. dafer45

    dafer45 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skulle du möjligtvis vilja ge lite detaljer om vad för slags funktioner en sådan applikation skulle kunna innehålla?

    Det skulle hjälpa för att uppskatta hur mycket arbete som krävs för att skapa en sådan applikation.
     
  4. fjallmamman

    fjallmamman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Sök på diabetes i Market, "On track Diabetes" har jag kollat upp, för en annans räkning - den verkar bra...
     
  5. Bella

    Bella Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Blodsockervärden (och att det går att se kurvor hur det har legat) markeringar för högt och lågt blodsocker, (värden under/över ett visst tal) möjlighet att lägga in makeringar vid blodsockervärden tex motion, mat,stress.

    En app för att stödja dom som ska hjälpa barn/ungdomar med diabetes skulle väll möjlighet att snabbt och lätt kolla upp ett blodsockervärde för att se om det är bra och vad som eventuellt ska göras med det, tex dextrosol + vila. Tips kanske... förklaringar... att det när dom kollar upp tex väldigt låga blodsockervärden kommer upp förklaringar på hur barnet kan må och när det är akut...
     
  6. nonajme

    nonajme Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    365
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag har inte testat så många såna här appar. On Track tycker jag dock fungerar dugligt å bra. Kanske lite rörigt ibland. Men mycket bra funktioner.

    Men är det någon som vill skriva en diabetes app för svenska användare så kan jag komma med förslag, tips, osv. Haft diabetes i ca. 10 år. Så jag har lite koll iaf :)
     
  7. Extreeem

    Extreeem Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är även jag intresserad utav detta, skulle vara mycket trevligt med en applikation på svenska som även var lättanvänd med simpel layout!
     
  8. Peter01

    Peter01 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    har själv en grabb med diabetes som är 12år.
    Har letat och testat några stycken men har inte riktigt hittat någon som jag gillar än. Så jag har tänkt att ta saken i egna händer och bygga en.
    Och om det är någon som har tankar och ideer eller vill hjälpa till så är det varmt välkommet.
    Är utbildad utvecklare och jobbar i ett konsultbolag idag som gjort bla. Röda korsets första hjälpen app för Iphone och Android.

    Jag tänkte mig en enkel inmatning av värden och doser med möjlighet att se lite grafer och värden över tid som man gör på besök hos mottagningen.
    Men även en websida för föräldrar att kunna se direkt när värdet är registrerat.

    Och visst vill man ju göra det som ett hobby projekt men för att kunna lägga ner ett riktigt bra jobb på det så har ju tanken slagit mig att sälja appen/tjänsten och för runt 10-20 kr.

    Hälsningar
    Peter Andréasson
     
  9. dumbo79

    dumbo79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag skulle gärna vilja ha en funktion där man har möjlighet att registrera basal/bosul dos om man har insulinpump.
     
  10. Bella

    Bella Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Låter ju bra!
    blir sugen att göra en app av diabetesiskolan, just att snabbt kunna få svar på värden om dom är bra eller ej och lite sånt för det har många i omgivningen svårt för
     
  11. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Som diabetiker (Och tonåring..) jag skulle säg att det viktigaste är att hålla det simpelt och smidigt. Öppna appen (Eller ha en widget!) -> stor ruta att skriva in blodsockervärdet/enheter man tar -> BAM -> mobilen i fickan.

    Sen ska ska man få tillgång till all möjlig statistik om detta sen. I <3 statistik. :)

    Sen är ögongodis trevligt också om man ska inspireras till att använda det.;)
     
    Last edited: 8 nov 2010
  12. Bella

    Bella Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Stämmer nog :) då min grabb tycker boken är för jobbig att ta fram o skriva i... (skulle jag med bli less på fort...)
     
  13. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Den har jag aldrig rört. :P
     
  14. dafer45

    dafer45 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har gjort ett första försök att skapa en sådan här applikation med fokus på att den skall gå snabbt att använda. Den tillåter inmatning av blodsockervärden, och om så önskas också tillhörande text. Tidpunkten för inmatningen behandlas automatiskt av applikationen.

    Utöver inmatningsfunktionen finns en logg och en graf. Loggen ger möjlighet att läsa notiser och radera inmatade värden, medans grafen ger en visuel bild.

    Om någon är intresserad av beta-testning eller har förslag på vad för ytterligare funktioner som vore användbara så säg till. Jag skulle t.ex. gärna veta inom vilka interval blodsockervärden kan tänkas ligga.

    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
  15. dafer45

    dafer45 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  16. dafer45

    dafer45 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Applikationen börjar ta form och är snart redo att släppas. Men jag skulle behöva lite feedback ifrån någon eller ett par diabetiker.

    Applikationen har för tillfället följande funktioner:

    1. Mata snabbt och enkelt in blodsockervärde, och om så önskas också en notering. Tidpunkt för inmatningen sparas automatiskt.
    [​IMG]

    2. Möjlighet att ställa in om mätenheten mmol/L eller mg/dL skall användas. Det är också möjligt att specificera övre och undre värden som används av applikationen för att enkelt åskådliggöra när gränsvarden över- eller underskrids. Till slut kan man även specificera hur långt tillbaka man vill att applikationen skall spara datan.
    [​IMG]

    3. En log där varje inmatad post listas. Det är här möjligt att radera enstaka poster och läsa noteringar som gjorts. De poster som ligger utanför det inställda intervallet markeras här i rött för att användaren enkelt skall kunna identifiera när detta skett.
    [​IMG]

    4. En graf där inmatade värden illustreras grafiskt. Intervallet som ligger mellan de tillåtna gränsvärdena är vitt, medans värden utanfor detta intervall har en gråare ton. Det är också möjligt att zooma in och ut och scrolla grafen fram och tillbaka för att i detalj kunna titta på det tidsinterval man är intresserad utav.
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Till slut finns också möjligheten att titta på medelvärden för varje veckodag, samt medelvärden för olika tidpunkter under dagen. Användaren kan själv välja om den vill visa medelvärden som beräknas från data den senaste veckan, månaden, året, eller applikationens totala livstid.
    [​IMG]

    En fråga jag vore tacksam om någon diabetiker kunde svara på är inom vilka interval blodsockret kan tänkast ligga? Dels vilka värden som skulle passa bra som standardinställning för övre och undre gränsvärden. Men också vilka värden som är lämpliga att sträcka grafen till. Dvs. hur långt utanför gransvärdena kan blodsockret i vissa fall hamna?
     
  17. dafer45

    dafer45 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också startat en sida på facebook där tanken är att applikationsanvändare och diabetiker skall kunna samlas och diskutera applikationen och diabetes i allmänhet, samt få uppdateringar om nya versioner. Sidan heter "Sugar log" och finns på adressen http://www.facebook.com/pages/Sugar-log/146847365367581 . Lägg till den till er facebook-profil genom att trycka på gilla-knappen ifall denna tjänst är av intresse.
     
  18. nonajme

    nonajme Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    365
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Det jag saknar när jag kollar på bilderna. Är snabbval för dessa alternativ
    "Före frukost", "Efter frukost", "Före lunch", "Efter lunch", ... ... ...
    Det känns ju lite B att behöva skriva in det varje gång. Sen kan man ju också kanske ha en kryssruta för att kunna kryssa i om man för tillfället är sjuk. Så blir det smidigt också. Men notes kan fortfarande vara bra att ha kvar.
     
  19. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Angående vilka värden som är "normala" så handlar det väl om vad som är normalt för den individuella personen. Ett bra sockervärde för mig kan ligga på 7, men för en större person kan ett bra värde vara allt under 20, typ. Nu har jag inte läst så noga men det vore ju bra om man kunde bestämma sitt egna låga och höga värden.
     
  20. dafer45

    dafer45 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En checkbox för att indikera sjukdom och en drop down lista med "händelser" är på gång. De alternativ som går att välja mellan är före/efter frukost, lunch, middag och "snacks", samt ett övrigt-alternativ. Verkar dessa alternativ täcka de flesta behov eller bör det finnas med ytterligare standardalternativ? Möjlighet att själv lägga till ytterligare alternativ skall också finnas.

    Ja användaren kan själv välja vilka värden den vill använda som övre och undre gräns. Vad jag är ute efter är vilka värden som kan tänkas vara vettiga att sätta som standardvärden innan användaren själv definerat dessa. Dvs. något slags medelmänskovärde.
     
    Last edited: 11 dec 2010