Diabetes-appar (med interface som lockar tonåringar)

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Bella, 31 okt 2010.

1. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Nja, storlek på person spelar ingen roll. En diabetiker SKA HELST ligga mellan 4-8. Visst, det är svårt. Men så nära som möjligt. Börjar man ligga uppåt 20 regelbundet så skulle jag tippa på att följdsjukdomar kommer som ett brev på posten relativt fort.

Händelserna som jag skulle vilja ha standard är följande.

Före Frukost
    Efter Frukost
    Före Lunch
    Efter Lunch
    Före middag
    Efter middag
    Före kvällsfika
    Efter kvällsfika
    Innan läggdags
    Natt

Då jag skriver natt där är för att läkare brukar vilja att man någon gång ibland tar ett nattvärde (3 på natten). Då blodsockret är som lägst innan det börjar gå uppåt igen. Så, det kan vara bra att ha med standard.

Sen innan läggdags bör ju vara med. Då det knappast lär finnas någon läkare som tycker det är lämpligt att gå att lägga sig utan att mäta blodsocker.

dafer45 gillar detta.
  2. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack nonajme!

Att använda 4 och 8 som standardvärden kanske är en bra ide då, det stämmer även ganska bra med siffror jag hittade i en artikel på området. Är det någon som också kan ge en rekommendation om hur höga värden som kan vara vettiga att visa i grafen. Hur högt sträcker sig t.ex. blodsockret då man har extremt höga men inte helt ovanliga värden? 20, 25, 30, 50, var går gränsen för hur höga värden som inte är meningsfulla att visa?

3. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är nu klar med applikationen Sugar log, och den ligger på marknaden (en gratisversion med reklam, och en betalversion utan reklam). Jag har laggt till "Natt" till standarduppsättningen händelser, men utelämnade före/efter kvällsfika då dessa verkade en aning kulturellt betingade och inte ens allmänt svenska. Men det är möjligt att själv lägga till dessa under inställningar.

Appliaktionen har också fått ett antal nya funktioner och ett aningen annorlunda utseende. Jag hoppas den fyller sin uppgift och kan vara tilll användning för någon. Här följer några screenshots från applikationen. (Applikationen är också översatt till svenska, så var inte oroliga över de engelska uttrycken i bilderna.)
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

Gratisversion
    Betalversion

Last edited: 19 dec 2010
  4. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Över 20 är det faktiskt ganska svårt att komma. Inte ofta det händer. Jag har dock aldrig maxat så att blodsockermätaren bara indikerar att det är högt. Men, jag skulle nog sätta 25 som ett maxvärde. Det tror jag faktiskt skulle vara rätt lagomt.

dafer45 gillar detta.
  5. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Just nu sträcker sig skalan till 22. Nära nog?
    Möjlighet att se höga värden i grafen påverkar möjligheten att se detaljvariationer bland de normala värdena negativt. Så det är en balansgång mellan dem. Jag skulle visserligen kunna ge användaren möjlighet att variera den vertikala skalan på samma sätt som den horisontella. Men jag är sammtidigt orolig att det skulle göra applikationen mindre lättanvänd.

Jag tror jag låter applikationen vara som den är nu och inväntar fler kommentarer av användare som laddat ned den nuvarande versionen från marknaden och använt den ett tag.

Tack så hemskt mycket för all feedback!

6. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

7. Hiero

Hiero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag hittar inte appen på Market och QR-koden fungerar inte iheller...:ehm:
    Funkar den för mini?

8. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var underligt. Applikationen skall fungera från SDK version 3, dvs. android 1.6, och den enda permission den kräver är tillgång till internet. Så den borde vara tillgänglig för i stort sett alla modeller.

QR-koden fungerade för mig, men det var inte en "SE X10 Mini" jag provade med.

9. Hiero

Hiero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Har varit så med andra appar och då har det berott på skärmupplösningen dvs det är för låg upplösning på mini som gör att man inte hittar appen på market.

10. sibbor

sibbor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Förbättrat GUI?

Min sambo och min bonusson (6 år) har båda två diabetes.

1. Kan man i samma applikation följa två personer samtidigt? Annars ställer jag det som en förfrågan!
    2. Hade gärna sett att du gjorde gränssnittet för applikationen lite "gladare", annars är det inte så motiverande att nyttja den... Den ser lite för "Windows 98-aktig" ut för tillfället :teeth:
    3. Går det hade jag gärna sätt QVGA-upplösning då sambon sitter med en X10 Mini Pro.