Övrigt: Digitalt körkort

Diskussion i 'Off Topic' startad av Yoko666, 21 mar 2021.

  1. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Någon som hört något om när svenskarna kan ha sitt ID-kort eller körkort i mobilen? Norge har väl haft det ett tag nu?

    Läste om frejaID men det är väl än så länge ett hyfsat skralt utbud av tjänster som godkänner detta som ID?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det verkar ha hänt förvånansvärt lite på den punkten. Finland var först vill jag minnas under 2018, sedan följde Norge (2019) och slutligen Danmark (2020) efter.

    Googlar man på det verkar det i det närmaste inte finnas något nytt på området från 2020/2021, utan senast det avhandlas i tidningar och dylikt verkar ha varit under andra halvan av 2019.

    Hittar exempelvis ingen utredning för det eller dylikt som verkar pågå, vilket är lite märkligt. Har någon annan kanske bättre Google-fu än vad jag har?

    Det enda som idag finns digitaliserat från Transportstyrelsen sida vad gäller körkortet är följande: Körkortstagare kan nu visa upp tillståndet i mobilen

    Edit: Verkar pågå en utredning om att kombinera körkortet med det nationella ID-kortet på något vis Digitalt körkort succé i Norge – men Sverige har en annan plan


    Detta verkar dock ingen ha följt upp i nära tid så vitt jag kan se någonstans. Man kan ju alltid höra av sig till Transportstyrelsen och fråga. De brukar svara rätt fort på frågor.

    Hade onekligen varit väldigt bekvämt och behändigt att ha ID-kort/körkort i telefonen.
     
    Last edited: 21 mar 2021
    RuffyMan, HasseY, svenix och 2 andra gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här kan man följa utredningen: Ett säkert statligt ID-kort – med e-legitimation

    Den har legat ute på remiss med deadline 30/9 2019, så de har ju fått svar från alla berörda parter. Därefter verkar inte mycket ha hänt (?). Sista uppdateringen är 26 april 2019.
     
    HasseY, svenix och Kristy gillar detta.
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    I Norge fungerar det digitala körkortet perfekt för polisen och vegvesenet eftersom det är dem som har möjlighet att kontrollera giltigheten.

    Det är sedan upp till företag/"mottagare" om de accepterar den eller ej. Vinmonopolet godkänner inte det digitala körkortet.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Mobilt Bank-ID är väl de-facto standard för ID i mobilen i sverige.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Jag trodde det var lite tvärtom så att säga. Dvs att körkortet ska upphöra att gälla som id i Sverige. Istället skulle väl nationellt id-kort krävas istället. Men körkortet skulle istället digitaliseras så att man inte behöver det fysiska kortet alls.
     
  7. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    japp enklast tänker jag är att man bara för in ett foto i bankId, lik så som frejaID gör det idag. Sen måste ju man ha något sätt att validera det digitala ID:t hos mottagaren.

    Vad gäller vid poliskontroll måste man alltid kunna uppvisa körkort eller räcker det med en giltig idhandling? Eller är det bara vid en anmäld förlust av körkort som polisen godkänner exempelvis passet?

    Baserat på artiklarna verkar ju det här projektet ta extremt lång tid. Att ”bara” lösa ett digitalt körkort borde inte vara supersvårt men nu ska man slå ihop projektet med flera andra grejer samtidigt vilket lär göra processen väldigt långsamt med mycket byråkrati som ska lösas.
     
    bernard gillar detta.
  8. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    314

    MINA ENHETER

    Du har en skyldighet att uppvisa körkort om du framför ett fordon. Men du slipper böter om de kan identifiera dig (tex genom annan id handling)
     
    Yoko666 och jnsson gillar detta.
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 515
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är hela poängen med digitala körkort, det fungerar som vanligt, det är typ ingen som glömmer mobilen, däremot kan det hända att du tar fel jacka, eller glömt väskan, eller plomboken när du åker iväg där du har körkortet, så med digitala körkort så kan man lätt visa sitt körkort från mobilen, på det sättet så följer körkortet alltid med om du har mobilen.

    Du kan också få åläggande att inom 24 timmar besöka en polisstation och visa upp körkortet om du saknar det under färd, hände mig 1 gång när jag hade tagit fel jacka, de släppte mig men hänvisning invända mig till polisstationen inom 24 timmar, du får normalt bara böter om du inte har ett giltig körkort i innehavande, i bland bruka det bara räcka med uppge sitt personnummer så kan de kontrollera det också.
     
    RuffyMan, Yoko666, Kristy och 1 annan gillar detta.
  10. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 328
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Om den har inbyggd översättare till världens mest använda språk kan jag ge upp mitt fysiska körkort men om dom inte gör det så behåller jag den gamla standarden.Att köpa översättning är dyrt. Om det var svårt för mig med uppkörning (teori är vid enkelt, fick bara otur med kärringar) så ska jag jävla ha ett kort
     
  11. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Är ju lite märkligt att bankID ses som en giltig legitimation utan att man har bild i appen eller? I så fall skulle man i terorin kunna identifiera sig med bankid och slippa bot? Men kanske tvingas att åka till polisen för att uppvisa körkortet i efterhand.
     
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 515
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Bankid håller ju inte dina behörigheter, giltighet, förnyelsedatum vart det är utfärdad och så vidare och så vidare, så bankid skulle aldrig kunna ersätta ett digital körkort, för ett digital körkort är mer än bara bild, och identitet den håller också dina behörigheter vilka fordon du har rätt och köra på.

    Däremot tycker jag inte vore så svårt för länsstyrelsen och fixa ett körkort app som du kan verifiera dig med bankid för få upp körkortet, skulle gå snabbare och spärra körkort, förnya det, typ ta en selfi när man ska förnya körkortet, och de slipper trycka massa körkort i plast också skulle vara miljövänligt, finns många fördelar med det än besöka någon foto studio eller vägverket, transportstyelsen, polisen för foto, eller någon foto kiosk.

    Kostnaden och admistrationerna skulle minska också vilket skulle kunna leda till lägre statliga utgifter, som de skulle kunna använda på skattesänkningar.
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Polisen kan redan idag se alla behörigheter, giltighetsdatum osv i sin dator, de behöver inte se det fysiska körkortet. Det fysiska kortet är bara nödvändigt när man åker utomlands. I Sverige räcker det att du visar upp någon slags leg vid kontroll, som sagt ovan.

    Jag själv tycker den svenska tanken som nämnts ovan är bäst, och bättre än de andra nordiska lösningarna. Dvs att i Sverige avskaffa det fysiska körkortet (istället för att digitalisera helt i onödan), och istället satsa på att ta fram ett nationellt id-kort som även ska ha en digital komponent. Den digitala komponenten och hur det ska funka är väl ännu på planeringsstadiet, ingenting klart. När den digitala komponenten i framtiden är utbyggd, kommer den kunna användas på många ställen i samhället förhoppningsvis.
    Idag behöver man leg vid ett antal olika tillfällen i vardagen, inte bara vid bilkörning. Rent av i jobbet måste jag bära mitt legg, dvs körkortet (plus ett tjänstelegg). Jag har nästan alltid med ett legg (körkortet), ligger i mobilfodralet och är inget jobbigt att få med. (Plånboken givetvis avvecklad sedan tio år tillbaka...). Om man avskaffade körkortet idag genom att digitalisera det, så hade jag ändå behövt ta med ett legg, för alla andra tillfällen när man behöver legg. Så noll poäng att införa digitala körkort idag anser jag, när jag ändå måste släpa på ett annat legg då. Bättre att avskaffa körkortet helt framöver, och bygga en lösning av digitalt id-kort som samhället i stort kan enas kring, som kan användas i många sammanhang runt om i samhället.

    Drömmen vore ju att det blir lag på att den framtida digitala komponenten av nationellt id-kort måste godtas av alla i samhället, kanske att man signerar med bank-id och får fram någon slags referens som visar att jag är den person jag utger mig för att vara. Typ att använda i krogkön, på systembolaget, hos myndigheter och företag, skolor, på postombudet (i den mån signering med mobilt bank-id inte är utbyggt där) osv.

    Men för att detta ska bli ordentligt gångbart så måste det bli en EU-gemensam standard, och det lär väl bli svårt, och dröja länge.
    Sen är såklart oron att telefonen går sönder eller blir stulen. Vad gör man då, särskilt om man är utomlands? Denna teknik kanske inte är redo för längre resor från hemmet riktigt ännu och inte för utlandsresor, men hade mycket väl gått att använda digitalt legg i telefonen i vardagen i ens hemstad åtminstone, tänker jag.

    Alltså: att ordna digitalt körkort idag tycker jag vore en tillfällig lösning, en nödlösning, som inte är gångbar för framtiden. Slöseri med skattepengar i nuläget. Bättre att ta ett samlat grepp.
     
    RuffyMan, Heleg och svenix gillar detta.
  14. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    616
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Man borde väl kunna ha en QR kod man från scanna och identifiera sig vid alla dessa tillfällen som kommit fram i tråden.
    Räcker de för identifiering till banken lör de väl göra de i de flesta andra tillfällen.

    Problemet blir väl internetuppkoppling, polisen kan ju inte kräva att jag ska ha en anslutning eller att jag ska göra av med surf, och då faller de tillbaka på ett fysiskt kort dom kan kräva att man ska ha med sig.
     
  15. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 328
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Senaste modellen från 2017 har QR kod. Men hur ska man göra utomlands när man reser? Ta exempelvis USA,Japan, Turkiet, Australien.
     
  16. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Om polis kan plocka fram behörighet och giltighet på körkort kan dom kanske även plocka fram fotot och på så vis få fram allt dom behöver veta vid en körkorts kontroll, annars får jag väl lägga passet i bilen.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har det nationella ID-kortet någon QR-kod? Har bara körkort och pass själv.
     
  18. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 328
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Nej, den har SIS chip och pass har inbyggt SIS chip i hårda sidan. Senaste modellen av körkort har QR istället för streckkod. Digitalt körkort skulle vara bra med integrerade översättning. Gamla körkortet innan EU som var A6/A7 storlek hade franska och engelska.
     
  19. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Blir ju ett evighetsprojekt om man ska bygga en lösning som är accepterat internationellt.

    Egentligen kan väl körkortet ligga i bilen likagärna, behöver annars bara ID vid posttjänster och de godkänner ju BankID.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    ...systembolaget :)