Diskussion: Dilemma, Telavox eller extra simkort(Vimla)

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Dashio, 14 okt 2021.

?

Köra på Telavox 179kr eller Vimla 100kr?

  1. Telavox

    50,0%
  2. Vimla

    50,0%
  1. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 703
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Det är så att jag nyligen har startat ett företag och det börjar strömma in med kunder. Nu börjar kunderna även ringa under middagstid och så sent som kl 23(!) och behovet av ett extra nr med möjligheten att kunna stänga av själv börjar krypa fram långsamt.

    Jag har idag Telavox Free och har ett nr kopplat till min privata telefon och därifrån går det att styra tiderna när jag är kontaktbar eller ej. Visserligen är det inga större summor men de tar 179kr för att koppla ett fixed 08 nr till min privata så att jag både kan ringa ut och kunder kan ringa in men detta kräver att jag förändrar mitt beteendemönster lite grann genom att jag endast kan ringa ut via appen.

    Jag funderar om man inte ska ta ett extra simkort hos Vimla(regga på nytt med lägsta abb) och ha det istället? Fördelen är då att jag kan ringa från Samsungs kontaktappen då. Dock måste jag stänga av den manuellt(om det ens går att enbart stänga av 1 simkort?)

    Vad tycker ni?
     
  2. axans

    axans Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2014
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Note 20 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Note 20 ultra
    hej!
    Har själv ett privat och ett jobb simkort ,det funkar utmärkt att stänga av det sim du vill, dock manuellt så klart.
    Mvh
     
    chraist och bernard gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @Dashio@Dashio Varför inte kolla på en lösning med typ 3Växel? Om Tre är ett alternativ alltså. Vet inte vad du har för privat abonnemang - men detta skulle ju innebära att du har ett företagsabonnemang och separat växelnummer. Där växelnumret då är det du använder för kommunikation med kunder och mobilnumret blir ditt "privata".

    3Företag: 249kr/månad med obegränsad surf.
    3Växel: 49kr/månad (inkl fastnummer osv.)

    Men som svar på din fråga: det går att stänga av endast ett simkort.
     
    chraist, Kristy och bernard gillar detta.
  4. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 703
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Så har jag idag, glömde påpeka att jag även har egen firma. Dvs att jag både är anställd och har egen firma. Det är väl där som kruxet är.

    Hur skulle du har gjort?

    Jaha! Det är ju nästan som telavox erbjuder! Dock kan man plocka av det goda såg jag nu på deras hemsida. Menar du att företagsabbonnemanget skulle vara mitt privata och att jag har separat växelnr som är mitt företags? :)

    Idag har jag mitt privata hos Vimla där jag har gratis med 18gb/mån så det är lite svårt att komma ifrån det. Oj helt ärligt så är jag rätt nöjd så jag funderade på att skaffa ett till och koppla mitt telavox till det.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du har ju 3Företag som abonnemang i fallet ovan. Det kostar 249kr/månad. Sedan skaffar du 3Växel till det, vilket kostar 49kr/månad. Total kostnad blir då 298kr/månad.

    I det får du ett mobilnummer och ett växelnummer. Ditt mobilnummer behåller du då privat och växelnumret är det du använder för kundkontakt.

    Utgående samtal kommer du kunna göra genom appen eller genom mobilen som vanligt.

    Det billigaste abonnemanget hos Vimla kostar 100kr/månad. 90kr/månad efter tipsrabatt. Så skillnaden i kostnad blir ju 208kr/månad. Saker som Tre erbjuder som Vimla saker är, bland annat: 4G- och WiFi-samtal, 5G och möjlighet att använd mobilen som hemma i 80 länder.

    Skillnader i växelfunktioner mellan Telavox Free och 3Växel har jag inte speciellt bra koll på - men jag gissar att 3Växel har fler funktioner som ingår i kostnaden.

    Är du nöjd med Vimla är ju även det en trygghet att stanna kvar - men det känns som att det finns risk för utmaningar i takt med att företaget växer.

    Huruvida det är värt det eller ej, är ju något du får avgöra själv. :)
     
    Last edited: 14 okt 2021
    Dashio och Kristy gillar detta.
  6. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 703
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Tack verkligen för ditt svar! Den hjälper mig enormt!

    Nu är jag inte så insatt i 4g, Wifi-samtal och 5g men det enda jag vet är att jag har 4g+, är det sån stor skillnad?
    Att nyttja mobilen som hemma i 80 länder, är tyvärr inte så intressant då jag nästan aldrig befinner mig utomlands.

    Jag tror nog att det är beteendemönstret genom att ringa via appen som gör att det tar emot. I övrigt låter det väldigt bra. Men just nu lutar det åt att ta ett till abb hos Vimla och koppla mitt gratis telavox dit då jag är rädd att jag betalar mer än vad jag egentligen har nytta för :)

    Kan också tillägga att företaget inte kommer att anställa någon annan än mig så växellösningen är inte heller så relevant :)
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Cupcakes skrev dock i appen eller genom mobilen som vanligt.
    Det Cupcakes skriver om 4G är att du kan ringa över 4G något som inte går hos Vimla idag. När du gör ett samtal eller tar emot ett samtal går telefonen ner på antingen 3G eller 2G nät (beroende på vilket som finns). VoLTE (samtal över 4G) gör det möjligt att ringa över 4G, då går det också snabbare för ett samtal att kopplas fram, bättre samtalskvalité mm
     
    Kristy gillar detta.
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Förstår hur du menar! Men absolut borde Vimla vara den lägsta kostnaden för dig. Med 3Växel kan du ringa via appen eller telefonen. Till skillnad från Telavox då. 3Växel fungerar ju även för egenföretagare, då du kan ställa in tillgänglighet osv i appen. Mindre chans att missa samtal. Har ej koll på vilka funktioner som finns med Telavox Free.

    4G-samtal gör att du kan ringa via 4G-nätet. Fördelen med detta är att du slipper hamna på 2G-nätet vid samtal. Ljudkvalitén kan även bli bättre. Wi-Fi-samtal gör att du kan ringa som vanligt via Wi-Fi-nät om du saknar mobiltäckning. 5G spelar nog inte så stor roll idag, men om du befinner dig ett område med 5G så kan du få högre hastighet och lägre svarstider. Skillnaden mellan 4G+ och 5G kan vara riktigt stor. 5G kan ge upp emot 1000Mbit/s.

    Har du en telefon med två fysiska kortplatser? Om ja, så kommer det att funka fint med Vimla. Har du endast en fysisk kortplats och sen eSIM, kommer inte lösningen med två Vimla-kort att fungera.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  9. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 703
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag bollade lite med @jnsson@jnsson och vi diskuterade lite grann angående om Volte och Vowi-fi där jag förstod att Vimla inte hade. Det är väl lite där som jag funderar på i sådana fall ifall man ska välja exempelvis Fello så får man de förmånerna eller om man ska fortsätta med Vimla.

    Jag har 2 fysiska kortplatser så det är lugnt. Utöver har jag 3 till mobiler men försöker nog bara använda 1 :D

    EDIT: Pratade med 3 supporten imorse och försökte jämföra lite grann. Telavox free och 3 var väldigt snarlika. Dock overkill för mig då jag enbart kommer att vara 1 person framöver. Men just nu pendlar det mellan Vimla eller Fello faktiskt.
     
    Kristy, Cupcakes och bernard gillar detta.
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men kör på det som blir billigast då? Verkar ju onekligen vara Vimla.

    Har du inte heller upplevt något krångel med Vimla finns det ju inte heller någon anledning att byta, tänker jag. Fello, Tre och andra lösningar finns ju kvar framöver! :)
     
  11. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 703
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jo jag tog det steget också :D

    Tack för bollandet damer och herrar, en av många anledningar till varför man älskar detta forumet!
     
    Cupcakes, Kristy och chraist gillar detta.