Din dator

Diskussion i 'Off Topic' startad av GNexus, 11 nov 2012.

1. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Mac Mini

2,3 ghz i5

8gb ram ddr3

500gb hdd.

2. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

I princip håller jag med. Men jag gav 13500 kr för min mac för ett halvår sedan. Du får knappt en motsvarande PC för de pengarna ens idag...

3. Droid113

Droid113 Guest

HAHA
    Förlåt, men
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Här finns mängder med MB Air-konkurrenter, leta bland de som kostar runt 7000 kronor för att hitta en dator motsvarande din... Ungefär hälften av vad din dator kostade...

4. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Självklart finns konkurrenter. Men var hittar jag en lika liten,lätt och kraftfull dator med 256 GB SSD och minst 13" för 7000 kr?

Det finns inte. Man får gå upp till 12-13 kkr för att hitta det IDAG. För ett halvår sedan låg priserna på samma nivå som jag gav för min Air.

En Zenbook med liknande hårdvara kan man få för ca 11k, men då har den bara 128 GB SSD. Vill man ha 256 GB är man uppe på samma pris som min dator.

Last edited: 14 nov 2012
  5. n3rox

n3rox Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Du är nte ensam, jag har en likadan setup, Macbook Air mid 2011 med i7 1.8GHz, 4 GB ram och 256 GB SSD. Skulle dock vilja ha 8 GB ram.

6. alexm

alexm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Vänta... va?

Jag har en Asus UX32VD som är sjukt mycket bättre och mycket billigare än din MBA.

Min ultrabook - MBA

1920x1080 (Full HD) - 1440x900

1,45 kg - 1,35 kg

Geforce GT 620M (Dedikerat) - HD 3000 (Integrerat)

10 GB RAM - 4 GB RAM

256 GB SSD - 256 GB SSD

i7 3517U 1,9 GHz - i7 2677M 1,8 GHz

2 års garanti - 1 års garanti

2012 - 2011

11 400 - 14 700

Du kan alltså se att Asus:en har bättre processor, grafikkort, mer RAM, full HD-skärm och det är ändå 3 300 kr dyrare att köpa Macbook Air. Det ända MBA vinner på är vikten och thunderbolt.

7. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag gav bara 13500 Kr för min Mac(köpte utgående modell när 2012 hade kommit), så prisskillnaden blir 13500 - 11 400 = 2100 Kr. Dessutom var det som sagt ett halvår sedan. Nästan dött lopp skulle jag säga.

Macen kanske är något dyrare, men skillnaden är verkligen inte stor i så fall.

Sedan är den fysiska kvalitén på macen verkligen något extra. Pekplattan och tangentbordet är det bästa jag någonsin använt,de inbyggda högtalarna grymma, skärmen extremt ljusstark och fläkten alldeles knäpptyst.

Zenbook har väldigt fin byggkvalité den med(min kompis har en sådan), men jag vill nog hävda att macen är strået vassare.

8. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Speldator > all

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

9. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Om man nu spelar så ja... ;)

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2 HD

10. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    I5 2500@4,5, 16 Gb, 2 x ssd, 7950@7970+, x-fi, 3 x 24" i Eyefinity. Har bara datorn till en enda sak, att spela the awesomest spel evers nämligen Star Wars The Old Republic.

Konstnadseffektiva och intelligenta inköp, det är mitt motto *host*.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

11. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Orkade inte ge mig in i diskussion när jag såg den komma upp. Men nu känner jag mig tvungen.

Argumentet om att vara kostnadseffektiv etc håller inte enligt mig. Något många glömmer av är att Apple är förbannat duktiga på att få mjukvaran och hårdvaran att lira ihop till 100%.

Det är inte direkt en hemlighet att datorer från Apple som har sämre hårdvara än jämförande ihop bygge ändå är snabbare och rullar på mycket bättre. En 5 år gammal Macbook rullar på fint som smör medans motsvarande 5 år gammal windows-pc inte är någon kul maskin att använda längre.

Så jag frågar mig själv då. Köpa en lite dyrare dator från Apple vart 4:e år säger vi eller köpa en lite billigare vartannat år som inte är Apple? I längden blir det ju dyrare att köpa den där icke Apple-datorn?

Sen inte att glömma. Apples datorer har grymt andrahandsvärde. En 3 år gammal iMac som kostade 15k ny kan man lätt få 8-9k om inte mer för. Motsvarande eget ihopbygge eller någon från dom stora tillverkarna, dell eller vad som helst som kostade kanske 13k ny får man vad för efter 3 år?

Andrahandsvärdet finns ju där för att dom fortfarande är snabba och pålitliga maskiner. Kvalite rakt igenom. Så enkelt är det. Sen kan man tycka vad man vill om Apple som företag när det gäller stämningar och pr-trick osv. Men dom bygger förbannat bra datorer och den som säger att Windows är bättre än OS X har nog inte använt OS X speciellt mycket :S

Det är ingen klyscha/myt/påhitt när folk säger "det bara funkar". För det gör det. Mac OS X fungerar. Det är så jävla stabilt helt enkelt och fruktansvärt användarvänligt. Det är inte för att deras datorer är snygga osv som mer eller mindre alla seriösa ljudtekniker och studios använder Apples datorer. Likaså med folk som jobbar med film och grafisk design. När jag jobbade i ljudstudio så fanns det liksom inte på kartan att någon föreslog att vi jobbar i Windows...

Linux/Ubuntu finns också. Men spelandet i den miljön är väl inte direkt...bra. Något OS X blivit mycket bättre på också. Numera finns dom flesta spel till OS X och rullar på utan problem.

Tyvärr (nu säger jag inte det om någon just i denna tråd) men ofta, väldigt ofta när folk sitter och snackar skit om Apples datorer så bygger dom det på gammal fakta och myter som inte stämmer. Många har inte ens använt OS X, mer än dom där 2min på elgiganten kanske.

Men visst, mycket är en smaksak också. Jag själv har harvat igenom Windows i många år, sedan Ubuntu ett tag innan jag för ca. 5 år sedan gick över till Mac. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.

Bara mina 5 öre i diskussionen som man säger...

Edit: Som en kul grej så satt jag och räknade på vad jag köpt och sålt mina Apple-datorer för.

iMac 13,500:- använde den i lite mer än ett år. Sålde den för 10,000kr

Köpte en Macbook (9,500kr) för dom 10k. Använde den Macbooken i ca. 3 år. Sålde den för 5500kr. Köpte en Mac Mini för lite drygt ett år sedan för dom pengarna + la till 500kr på extra ram (men den femhundringen går jämt ut kan man väl säga på försäljningen av iMac 10k / köp av Macbook för 9,5k då jag fick 500kr över).

Så jag har hela tiden bytat upp mig till en bättre dator, för pengarna jag sålde min gamla för. På den tiden jag byggde egna och körde Windows/Ubuntu så bytade jag ut grafikkort, moderkort osv efterhand. Dom prylar jag bytade ut var inte ofta man fick sålt, för det fanns inget intresse i det. Den sista datorn jag hade som jag byggt ihop för minst 12k bara 8 månader innan tror jag fick jag sålt för 4k om jag inte minns fel. Hyfsad värdeminskning...

Så med facit i hand har jag investerat 13,500kr för ca. 5 år sedan och haft 3 riktigt bra datorer och sitter idag med en hyfsat ny Mac mini som rullar på utav bara den. Hade jag lagt dom 13,500kr på att bygga en egen för ca. 5 år sedan så hade den datorn varit ganska trött och inte värt ett skit.

Last edited: 15 nov 2012
  12. Kajlie

Kajlie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S20+
    Moderkort: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 1155
    CPU: Intel i7 2700K 3,50ghz (Corsair H100)
    SSD/Hårddisk: OCZ Agility 3 120gb SSD, Samsung spinpoint 1tb lagring
    Minne: Corsair 8gb CL9 1600Mhz VENGEANCE
    Grafikkort: Sapphire Radeon 7970 x2 Crossfire, BenQ 24" x3 eyefinity
    Annat: Q-Pad mk80, Q-Pad 5k; Logitech G930

13. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Att andrahandsvärdet är så högt om det nu stämmer beror väl på att det helt enkelt är inne med Apple-produkter. Fjortisar som skiter i vad som finns under skalet utan köper en Mac för det är en Mac och för att "det är typ det bästa som finns liksom. Allt Apple gör är bra och allt annat är skräp."

14. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jaja. Bra svar...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

15. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Apple är en sekt ;)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

16. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det höga andrahandsvärdet stämmer. Min kompis sålde sin 5 år gamla macbook i plast för 4000 Kr precis. Vad skulle motsvarande PC vara värd? Går den ens att sälja?

Visst är det inne med Apple-produkter. Men varför är det så då? Jo för att det är bra grejer naturligtvis.

Jag är absolut ingen Apple-fanboy. Jag har ägt en enda Appleprodukt i mitt liv(den macbook air jag har nu). Men ett företag som gör dåliga produkter blir inte ett av världens största. Det är bara så.

Sedan att det skulle vara primärt fjortisar som köper Apple är bara trams. Kila in på valfritt universitet och kolla. Minst 50% av studenter och anställda kör Mac.

Apple har något alldeles extra att komma med. Annars skulle man inte kunna ta mångdubbet högre marginaler än alla andra. Vad man själv tycker om produkterna är inte särskilt relevant i sammanhanget.

Sedan är datorerna rätt annorlunda jämfört med de mobila enheterna som de flesta har testat. OSX är inte låst någonstans. Det bygger på UNIX-grund(som Linux) med ett synnerligen välgjort skal ovanpå. Man kan göra nästan vad som helst med terminalkommandon och OS:et är otroligt mycket mer lättdrivet än Windows.

Som en jämförelse kan nämnas att jag läste en kurs i LabView för ett tag sedan(en form av grafisk programmering). Min klasskompis som har en Zenbook som är extremt lik min Macbook Air i hårdvaran (SDD, samma mängd minne, liknanade processor etc.) behövde en halvtimme för att installera mjukvaran vi skulle använda. När jag installerade OSX-versionen på min mac så gick det på 2 minuter. Mjukvarorna var gjorda av samma företag och hade exakt samma funktionalitet. Alla hyss som Windows har för sig(skriva registernycklar, lägga filer på femtioelva olika ställen etc.) slipper man i OSX.

Sedan är Windows ett bra OS också. Det vidhåller jag absolut. Men OSX har definitivt något extra att komma med.

17. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

Exakt. Men det är personer som måste ha något att komma med för att dom inte vill erkänna att det är bra. Man tror stenhårt på saker som inte stämmer och försöker komma med bortförklaringar om att det är dyrt osv.

Sen fattar jag inte, vad är det för fel om det är "inne"? Android är ju inne nu. Är det fel? För det andra så inne det har varit länge nu med. Apple började ju sina famgånar redan när iMacen kom i dom olika färgerna. Var väl år 2000. Vart inne i 12 år nu...När går något över från att vara inne till att faktiskt vara en erkänt bra produkt?

Jag är riktigt less på att läsa massa strunt om Apples datorer från folk som uppenbarligen inte har en aning om vad dom pratar om. Alla har rätt till en åsikt. Men om man ska ha åsikter måste man bygga det på fakta och gärna egna uppfattningar. Det tvekar jag ju på att många gör. Det ironiska i allt är väl också att det kommer från personer som kör Android som antagligen fått sitta och förklara att Android inte alls är så krångligt osv som många tror och som Android har som stämpel. Vad är det med folk och ha sådana jäkla fördomar om så mycket?

Sen att det är en sekt stämmer väl till en viss del. Men det är ju så med alla läger så att säga. Ubuntus hardcore användare t ex är ju lika mycket en sekt. Precis som Windows-användare. Alla tror ju på den produkten dom använder?

Egentligen skulle jag inte hoppat in i denna diskussion, men var tvungen när det läggs fram fakta som inte ens stämmer. Ska man ha en diskussion om Apple eller vad som helst så måste man ju ha lite kött på benen iaf. Sitta på internet och sprida negativ skitprat är bara sorgligt.

Over and out.

18. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Sekt-stämningen känns främst som den cirkulerar runt mobila enheter som Iphone och Ipad. Jag har aldrig hört om någon som tältat för att köpa senaste Mac-modellen.

Sedan håller jag med om att sektfenomenet finns i hela teknikvärlden. När Samsung släpper ett nytt flaggskepp så ligger inte swedroid långt efter Apple-forumen. Det vågar jag hävda.

Kort sagt: Alla tillverkare har fanboys och de är per definition idioter oavsett vilket läger de tillhör. Det säger egentligen inte ett skvatt om produkterna i fråga.

19. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Speldator:
    Moderkort: ASUS P8Z77-V Z77 S-1155 ATX IVY
    Cpu: Intel i7 3770K
    Grafik: Asus GTX 660 OC 2GB (vassare var slut på lager) :(
    Ram: 32GB
    Disk: Intel 520 180GB + 2TB Seagate mekanisk
    Skärm: Dell 27" IPS
    Kraft: Fractal design Newton R2 1000W
    Låda: NZXT något miditower, vit.

Laptop:
    Asus UX31E

Edit:
    Noterar att folk har så fattigt lite ramminne i sina datorer..
    Varför? Mina 32GB kostade typ 1300:-...

Jag hade 8GB i förra datorn. Körde slut på det också om jag videoredigerade..

20. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Vågar nog påstå att allt över 8 GB är overkill för normal användning. Vid tung videoredigering kan man möjlighen ha nytta av mer. Annars vet jag inte varför man ska ha det. 1300 Kr är också pengar.