Direkt filkopiering mellan enheter

Diskussion i 'Applikationer' startad av yeahjalle, 21 jan 2018.

  1. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Tjena!

    Har letat mig blå på något som uppfyller mina krav. Testat olika molntjänster, satt upp egen FTP-server, FolderSync och så vidare. Närmast jag kommit är appen Send Anywhere, men den är fortfarande för omständlig med kodkonfirmering innan filen överförs. Det jag vill är att t.ex. kunna ta en bild med telefonen och genom att bara dela bilden genom ett tryck så skickas den till plattan direkt och landar på dess minne utan någon manuell synkning eller dylikt extratryckande. Som Dropbox fungerar på Windows, laddar ner filen direkt man skickar upp den.

    Finns detta?

    Tack på förhand. :)
     
    Last edited: 21 jan 2018
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Använd appen Autosync Google Drive, så kan du lösa detta: Autosync Google Drive – Android-appar på Google Play


    Lägg bara bilden i en katalog du synkar mot Google drive med Autosync och installera sedan Autosync på de enheter du vill ha över filerna till. Kör så själv för att bland annat ha mina wallpapers åtkomliga på alla enheter utan att kladda ned Google Photos med oväsentliga bilder. Till datorn synkar Google Drive förstås ned automatiskt, men till surfplatta och smartphone kör jag appen ovan för att lösa det.

    Autosync erbjuder en löjligt stor mängd konfigurationsmöjligheter och schemaläggning etc, så du bör kunna få det exakt hur du vill.
     
    Kristy gillar detta.
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Ett alternativ, om det bara handlar om någon enstaka fil varje gång, kan vara att beama över den. Håll helt enkelt de två enheterna mot varandra, rygg mot rygg, så skickas filen över.

    Det kräver förstås att man har fysisk tillgång till de båda enheterna så det är väl egentligen smidigare att göra det över ett nätverk. Har man många filer blir det också lite jobbigt, men i så fall kan man ju skapa ett ziparkiv.

    Så med Android Beam behöver du ingen extern app, men det blir antagligen lite jobbigare
     
    bernard gillar detta.
  4. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Tack för tipsen! :)

    Helt klart något som skulle lösa mitt problem. Dock ville jag helst inte använda mig av Google Drive eller deras tjänster, anledning oväsentlig. Men det skulle lösa problemet.. En fråga, kan man vilja en enskild mapp den synkar eller är det hela köret som gäller?

    Det vore också en lösning och smidigt med tanke på att jag inte skulle behöva någon extra tjänst/app. Men är det inte rätt långsamt eller?
     
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Överföringen sker via bluetooth så i jämförelse med wifi är det väldigt långsamt. Men gäller det enstaka bilder eller filer (säg upp till 50 MB?) skulle jag säga att tiden är helt okej
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan välja en enskild mapp eller flera mappar och till med styra vad inuti mapparna som skall synkas beroende på ex. filändelse, datum osv. Går i princip att konfigurera på alla tänkbara sätt och vis - finns som sagt ingen brist på inställningsmöjligheter. Finns också en modul för "Tasker", så att du kan sätta upp avancerade villkor för synken.

    Samma utvecklare har tagit fram motsvarande app för flera olika molntjänster, så du kan välja på Dropbox, OneDrive och Box Cloud utöver Google Drive: MetaCtrl – Android-appar på Google Play
     
    Last edited: 21 jan 2018
    Kristy gillar detta.
  7. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Drar upp en gammal tråd här nu men söker fortfarande en bättre lösning på detta. Jag tittade på de lösningar som föreslogs här då i vintras men som jag förstod det var det ingen som fungerade som jag söker. Det krävdes antingen manuell synkning eller vänta till en schemalagd synkning.

    Skulle vilja ha något, som jag tidigare skrev, som fungerar som Dropbox på Windows. När man skickar upp något från t.ex. telefonen känner Dropbox av det och synkar direkt mot datorn utan att man behöver göra minsta lilla. Det som krävs antar jag är att det skickas en liten hint till anslutna enheter om att det är dags att synka. Borde inte vara svårt så det borde finnas?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testade du verkligen Autosync? Den gör exakt det du skriver - känner automatiskt av när en mapp/fil ändrats och synkar från telefonen till din Dropbox, Gdrive eller vilken tjänst du nu föredrar - behöver inte vara schemalagt även om du kan sätta upp alla tänkbara scheman om du så önskar: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ttxapps.drivesync

    Samma app finns för OneDrive, Dropbox & Mega: MetaCtrl – Android-appar på Google Play


    Vill du förlita dig på en egen lokal molntjänst kan du installera Nextcloud (gratis) på datorn och sedan automatiskt synka filer och mappar genom Nextcloud-appen (behöver ej schemaläggas): https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nextcloud.client

    Owncloud är också gratis: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.owncloud.android
     
    Last edited: 12 jun 2018
    e7andy och Kristy gillar detta.