Hej funk!
Om du vill köpa en n1 ska du fortsätta läsa i tråden, om du inte vill ska du hålla dig så långt borta från forumet som möjligt - annars sitter du där med n1:a i handen om några dagar!
Det är lite olika med betalningen beroende på vilket metod du väljer:
1. International-orders.com: Betalar hela summan för frakt+telefon till I-O. I värsta fall åker du dessutom på ca 1100kr i svensk moms (ingen tullavgift på telefoner) i samband med leverans/uthämtning av telefonen.
2. Google.com/phone + Borderlinx us: Telefonkostnad direkt till google samt gratis USA-inrikes frakt, google skickar telefonen till borderlinx US-central, där får du betala svensk moms(25%)+frakt till sverige till Borderlinx. Då ska inget momstillägg dyka upp här hemma i sverige eftersom borderlinx sköter det.
3. google.com/phone + Borderlinx UK: Telefonkostnad + frakt till UK direkt till google. Efter ett par dagar dyker telefonen upp på Borderlinx UK-central, då vill de att du betalar in frakt till sverige. det är lite oklart hur momsen hanteras den här vägen, det sägs att den ska betalas in i efterhand (upp till 1 månad kan momsräkningen dröja) så i bästa fall hittar räkningen aldrig hem till di (eftersom borderlinx ryktesvis inte tar emot/skickar brev vidare) och du slipper moms, men mer troligt är att du förr eller senare får betala in engelsk moms (17,5%).
Jag chansade på alternativ 3, och håller tummarna för "bästa fall-scenariot". Fördelen med borderlinx som jag förstår det är att du inte riskerar att åka på oväntad tullkostnad, priset blir nästan det samma som om du beställt via international-orders.com och tullen inte hittar ditt paket. MEN om de hittar ditt paket får du betala 5500 till I-O.com OCH ca 1100kr till svenska staten.
Rätta mig om jag har fel, jag skrev ihop det här lite stressat så förlåt om det är otydligt! Jag får redigera bort de värsta skönhetsfelen senare..
Click to expand...