Diskussion om Nexus One-ordrar

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av PeterSthlm, 19 jan 2010.

1. Putte

Putte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gaaah! Jag har samma status som dig. Har fått mail från google men inget händer hos Fedex. Det har sett lika dant ut sedan den 18:e. Jag tänkte ringa igår kväll men bestämde mig för att vänta och ge dem en dag till men det ångrar jag idag! Kommer ringa ikväll och kräva någon form av ersättning :mad:

2. FetFnask

FetFnask Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag betalade mitt den 22a och har samma problem som er andra.

3. funk

funk Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenis!
    har suttit här och läst lite :)
    instressant! är själv riktigt intresserad av att göra ett inköp av Nexus One ifrån International-Orders.

hur funkar det?
    beställer jag jag betalar direkt så långt är jag med.

men när den väl kommer till Sverige? är där ingen risk att man åker på att betala skatt och skit för det också då?

har säkert postat detta på helt fel ställe, om fallet är så ber jag om ursäkt :)
    Hoppas det inte gjorde skada

Tacksam för svar!

4. bengan

bengan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samma nummer via både Fedex och I-O
    Pratat med Fedex Sverige om vad statusen verkligen betyder
    Inte ovanligt att de som skall skicka initierar paket till Fedex innan detär klart o skicka :(
    Japp har mejlat I-O twice, man få dessutom alltid ett automatiskt ACK-mejl från dem

5. bengan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Meddela statusändringar....

6. Boss_time

Boss_time Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Lineage
    Hej funk!
    Om du vill köpa en n1 ska du fortsätta läsa i tråden, om du inte vill ska du hålla dig så långt borta från forumet som möjligt - annars sitter du där med n1:a i handen om några dagar! ;)

Det är lite olika med betalningen beroende på vilket metod du väljer:
    1. International-orders.com: Betalar hela summan för frakt+telefon till I-O. I värsta fall åker du dessutom på ca 1100kr i svensk moms (ingen tullavgift på telefoner) i samband med leverans/uthämtning av telefonen.
    2. Google.com/phone + Borderlinx us: Telefonkostnad direkt till google samt gratis USA-inrikes frakt, google skickar telefonen till borderlinx US-central, där får du betala svensk moms(25%)+frakt till sverige till Borderlinx. Då ska inget momstillägg dyka upp här hemma i sverige eftersom borderlinx sköter det.
    3. google.com/phone + Borderlinx UK: Telefonkostnad + frakt till UK direkt till google. Efter ett par dagar dyker telefonen upp på Borderlinx UK-central, då vill de att du betalar in frakt till sverige. det är lite oklart hur momsen hanteras den här vägen, det sägs att den ska betalas in i efterhand (upp till 1 månad kan momsräkningen dröja) så i bästa fall hittar räkningen aldrig hem till di (eftersom borderlinx ryktesvis inte tar emot/skickar brev vidare) och du slipper moms, men mer troligt är att du förr eller senare får betala in engelsk moms (17,5%).

Jag chansade på alternativ 3, och håller tummarna för "bästa fall-scenariot". Fördelen med borderlinx som jag förstår det är att du inte riskerar att åka på oväntad tullkostnad, priset blir nästan det samma som om du beställt via international-orders.com och tullen inte hittar ditt paket. MEN om de hittar ditt paket får du betala 5500 till I-O.com OCH ca 1100kr till svenska staten.

Rätta mig om jag har fel, jag skrev ihop det här lite stressat så förlåt om det är otydligt! Jag får redigera bort de värsta skönhetsfelen senare..

7. Boss_time

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Lineage
    Hm, sammanfattar mitt eget inlägg såhär:
    alternativ 1: I bästa fall ca 5400kr, i värsta fall ca 6500 (men mycket få beställningar blir hittade och får momskrav)
    alternativ 2: Oavsett tur eller ej: ca 5400kr.
    alternativ 3: I bästa fall ca 4500kr, i värsta fall ca 5200kr.

Nu har jag höftat rätt friskt med växlingskurserna i priserna ovan, men ger lite översikt iallafall. Om I-O får ordning på sina försändelser är det nog det snabbaste alternativet men just nu verkar det vara 50-50 vad som går fortast..

8. Putte

Putte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kanske ska påpeka att vad jag vet så är det ingen som har åkt på moms av de som beställt från International Orders ännu och det är ganska många. Annars tror jag att du fick med allt Boss.

EDIT: Nu framgick det bättre :)

9. Boss_time

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Lineage
    Tack putte, det stämmer nog att momsen är liten risk men har man tajt med cash kanske man inte vill testa att chansa!

Sen kan man ju ha lite fynd-lycka via global.ebay.com också kanske, fråga gilgamesh om han är nöjd till exempel! Men det kräver rätt mycket tur, nu är de flesta ebay-priser rätt taskiga och dessutom tullrisk även på dessa.

10. eminos

eminos Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nån som vet vilken tid på dygnet Fedex brukar hämta paketen från I-O ?

Jag väntar fortfarande på att den ska hämtas, o jag fick status "initiated" på fedex och "skickad" på I-O redan den 20e. Beställde den 19e.
    Fy fan vad surt!!

11. Putte

Putte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då sitter vi i samma sits förutom att det har stått shiped sedan den 18:e på min :(

EDIT: Tror att Fedex hämtar paketen runt 03:00 svensk tid hos I-O.

Last edited: 26 jan 2010
  12. skoog

skoog Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag beställde igår och min order fick status "nexus one shipping" på i-o imorse.
    Och på FedEx tracking så är den som "initiated och det står "Shipment information sent to FedEx".

Inte kul att ni har väntat så länge och den inte är skickad än? Undrar hur länge man själv får vänta då....

13. bengan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Verkar som ni som funderar på att beställa från International-orders.com skall avvakta till att det lossnar för alla oss som väntar att de skall lämna över något till Fedex....

14. funk

funk Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för all info :)
    ska fundera över detta och se om man kan kanske beställa ikväll!!!! :)

15. Zatacka

Zatacka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I grund och botten tror jag att man hellre skall lita på fedex än på I-O.

Har du ett tracking# med FedEx så är det väl ändå det som gäller?
    Jag förstår inte riktigt problemet.

Jag har köpt min via google.com/phone och hem till en kompis i usa som skall ta med sig den tillbaka och den är schemalagd att levereras till honom idag 03.00 PM.
    3 timmar kvar, väntar spänt

16. njb

njb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Fedex trackingnummer får IO ganska omgående, däremot så ljuger IO rakt upp och ner om att telefonen finns hos dom. Dom sätter status shipped så snart dom ser att du betalt via google. Det betyder inte ett jota förrens mailet kommer från google checkout att varan blivit skickad.

Jag frågade t.ex. i Fradags om dom hade min telefon hos dem och när den skulle gå iväg. Svaret jag fick var att den fanns där samt att den skulle åka med Fedex om 1 timma, och att jag skulle ha telefonen på Måndag. Mer fel kunde det inte vara!

Jag skulle inte haft några problem med IO om dom inte ljuget mig rakt upp och ner i ansiktet. Väder kan dom inte styra över, samt inte att dom inte fått telefonerna från google. MEN då får dom ju för f**n säga som det är och inte ljuga en rakt upp och ner, och ha information på sidan som säger att dom har produkten i lager och når kund på 48h....

Nä.. jag är klar med IO för gott...

17. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag kan heller inte rekommendera I-O. Ta fullt betalt för frakt som tar över en vecka (beställd tidigt 18/1, levererad vid lunch 26/1) och att undvika att svara på mail och chat är inte ok. Andra har fått svar men då i form av fantasier eller "hitte-på". En del har fått med saker de inte beställt, andra har inte fått sina saker...
    Jo, jag vet att några fått sina saker snabbt men det var antagligen bara de som beställde ganska snart efter lanseringen.

Även om det är mer jobb med Borderlinx och vad det nu finns för andra alternativ så tycker jag det vore bättre att ta hem telefonen den vägen.

18. tozmas

tozmas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det hade räckt med att I-O uppdatera på deras hemsida och sa att det skulle ta längre tid än beräknat att få telefonerna levererade och varför, så skulle i alla fall jag blivit nöjd.

19. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Instämmer helt.

20. Mute

Mute Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jan 26, 2010 7:19 PM Arrived at FedEx location, PARIS FR
    Jan 26, 2010 4:15 AM In transitMEMPHIS, TN
    Jan 26, 2010 2:43 AM Departed FedEx locationMEMPHIS, TN
    Jan 26, 2010 1:03 AM Arrived at FedEx locationMEMPHIS, TN
    Jan 25, 2010 6:23 PM Left FedEx origin facilityMARINA DEL REY, CA
    Jan 25, 2010 5:32 PM Picked upMARINA DEL REY, CA
    Jan 21, 2010 5:10 PM Shipment information sent to FedEx

Härligt! Forhoppningsvis får jag den imorn kväll! Bor dock i Linköping, men det ligger ju kanska så centralt så man kan ju hoppas.