Lite roligt att jag själv sitter och funderar på om jag ska ha arc eller annan telefon.
Egentligen ligger det mer mellan arc och Play. Kamera eller inte kamera. Har själv
satt lite som målet att den iaf ska vara bättre än Nexusens kamera, då denna är riktigt
illa mellanåt. Visst, jag har flera fina bilder men anser att SE ligger ett par år framför
i bildkvalité. Då snackar jag för dessa två.
Jag försöker vara opartisk när jag ska jämföra två mobiler men det är inte helt lätt
alltid då, när jag inför andra, ska ge mina åsikter, oftast själv redan har hittat min favorit.
Eftersom man med dessa två har mycket likheter men ändå ett par väldigt stora skillnader
så handlar mycket om avvägning dem emellan. Det den ena kan erbjuda kan inte den
andra riktigt hänga med på. Man måste alltid titta på helheten hos dem och inte på en
specifik del då just denna delen kan vara det enda den är bättre på.
Slår man nu sönder dessa två lurar i fler delar ser man till en början att den ena
bygger på en metallbas medans den andra bygger på plast.
Av dem som klämt på bägge sägs LGn kännas mycket solid att hålla i. Kanske pga tyngden.
SE arc å andra sidan har omtalats att trots plast har den en mycket bra känsla varv
metallinblandning ses som onödigt då den redan, som sagt, har en solid känsla.
Detta ligger ju i individens egna uppfattning. LG har nog inte prioriterat låg vikt utan
de vill ha en telefon med superprestanda och då ska man väl känna lite i tyngden.
arc är ju mer en designtelefon och känslan då den är otroligt tunn läggs över lite på
att den väger 117gram (rätta mig om jag har fel). Det är inte speciellt mycket i dess
storlek sett.
För mig är tyvärr LG alltid ett halvfabrikat men liksom alla andra kan de göra undantag
och LG 02X kanske ÄR ett sådant. De kanske har byggt denna för att det ska vara kompromisslöst.
Men vad har då LG som arc saknar?
Egentligen har den på pappret bättre cpu och bättre grafik; inget vi idag har hejdundrande
support för i Android. Självklart kan de vara omskrivet på flera punkter för att få det
att lira ändå men man köper väl inte en mobil endast för att köra ett par appar?
Ytliga benchmarktester har visat att skillnaden måste mätas. Inte något man upplever
med andra ord. Skulle vilja se mer ingående tester.
I övrigt låter sig LG erbjuda 1080p-inspelning, något som visat sig prestera sämre än
en ettårig konkurrent i form av Xperia x10. På stillbildsdelen får den även där spö.
arc har ju här en betydligt vassare kamera än x10 så på denna punkt kanske vi kan
vara överens om att arc oavsett kommer ta segern.
Å andra hållet är luren kapabel att spela upp 1080p-material. Men till vilken nytta?
Enda nyttan jag ser är för eventuella småclips osv då 1080p är MYCKET stora filer.
I alla fall i filmsammanhang. Kanske om man köra hdmi out att streama youtube i 1080p.
Dock har jag svårt att se att LG skulle klara dataraten över nätverk som krävs för
högkvalitétsfilmer i 1080p. Men men..
Vad däremot arc klarar är ju USB On The Go. Man kan alltså ta med mobilen och en
2,5" USB-hårddisk på 500GB med material man avser att visa för polarna hemma vid
någons plattv. Dvs, man har en mediaspelare i fickan. Klockrent koncept. Dock alldeles
för tyst kring den informationen från SE då det är en brilliant idé.
Så OK, LG har vassare grafik och bättre cpu. Men vad mer har den egentligen?
I dagsläget har det ju visat sig att mjukvaran oftast är Androidtelefonernas största
problem och vi ser i och med varje ny version förbättringar. Inget livsnödvändigt men
tillräckliga för att suget för uppdatering blir större. Nu har LG lovat en uppdatering.
Men jag förstår inte varför telefonen är designad för 2.2 när 2.3 finns?
Hur ställer sig LG till vidare uppdateringar?
SE har i alla fall tydliggjort att deras nya strategi är att få ut uppdateringar på momangen.
Det ska i princip vara delaylöst och deras sätt att bygga sina egna mjukvaror in i Android
är tydligen mycket enkla.
Vidare efter versioner osv så har de bägge bra skärmar. SE arcs skärm har omtalats
som en rejäl utmanare till SAMOLED och även iPhone 4 Retina.
SAMOLED vinner på svart och vitt men inget mellan. Jag lever själv i en färgglad värld
så för mig är det välkommet. SE har löst svärtan hyfsat genom att minimera avståndet
mellan display och glasytan. Kanske kan detta vara nog.
Retina däremot har värdelös svärta men hyfsade färger, hyfsad betraktningsvinkel men
hög dpi. Mja, vi får se när vi kan börja se den på riktigt. Själv har jag sett den men
kan knappst börja säga att den spöar LGn då jag inte har sett den.
Även förbrukning verkar SE ha arbetat för displayen då, vid lansering, visade sig endast
förbruka 6% av totala batteriresurserna vid användning, något som är betydligt bättre
än vad som skådats tidigare.
Touchen på LG ska tydligen vara superb. Jag tycker arc är bra men måste ju känna på
bägge för att avgöra. Däremot verkar LG lida av lagg och det gör det svårt.
I övrigt tror jag bägge mobilerna är rätt likvärda. För oss som bara fått en del förhandsinfo
är mycket lika på pappret. I realiteten kommer det inte vara enorma skillnader.
Det är knappast som att jämföra en Pentium 200mmx med en dualcore 2GHz.
Folk gnäller på att LG stoppat in bloatware. För mig är Facebook bloatware och detta
finns ju t.ex på SE arc. Så, för mig är det samma sak på bägge.
För customscenen tror jag LG kommer vara en mer intressant maskin då den troligtvis
inte är låst på samma sätt som arc är. Tidsfråga innan denna fråga gör mindre skillnad men
som det ser ut idag iaf så är arc låst.
Mycket yrande osv. Vaknade nyss och passar på medans andra hälften trynar 
Vad jag tror i slutändan:
Ska du ha en mobil som har det för närvarande senaste, oavsett till nytta eller ej...
Dvs, senaste i cpu/grafikväg, ta LG.
Vill du ha en finpolerad produkt som jag tror kommer äga LG på resten - ta arc.
Det har ju inte kommit något mot denna telefon som den INTE klarat. Snarare tvärt om.
Mot LGn har det ju varit tveksamt OS, bloatware, osäker support, hack vid 1080p i både
spel och film. Batteriproblem läste jag på ett ställe. Ingen hdmistyrning.
Väljer du LGn med anledningen för spel så kommer oavsett SE Play att äga den.
Känslan i spelen kan aldrig mätas med grafikmöjligheterna. Känslan är viktigare.
Last edited: 13 mars 2011