Diskussion: Strålning

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 22 dec 2014.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Känns som tråden spårar ut. Jag ville mest få en debatt kring ämnet, höra olika påståenden, argument och studier snarare än höra att det troligen inte är farligt och att vi kan dö av massa andra orsaker (inbillningssjuk osv.).

    Nåja, kanske inte rätt forum för en sådan debatt där alla är teknikintresserade och aldrig kan tänka sig leva utan det. ;)
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag hade gärna avstått det om det var så farligt som man kan få det att låta, precis som med mycket annat egentligen. Men nu finns det ju värre saker än mobiltelefonen - vilket gör att jag inte känner mig manad att lägga tid eller energi på att ta reda på huruvida mitt liv förkortas med några år eller ej.

    Allt handlar ju också om vad man prioriterar. Rökning är inget som man behöver göra, men att inte vara möjlig att kontakta orsakar större problem i vardagen än att inte ta en cigg. För mig iaf.

    Men samtidigt, om det var ett så pass stort problem som många elöverkänsliga verkar få det att vilja låta som - så hade det garanterat blivit större. Anledningen till att det finns fler personer som säger sig vara elöverkänsliga idag, skulle jag säga beror på att vi är mer med elektronik och man börjar oroa sig i onödan.
     
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Fast alla seriösa källor säger att använda headset är det enda som gör någon skillnad om man vill ha mindre strålning mot huvudet, till skillnad från att jämföra SAR-rating av telefoner etc.
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det var ett litet långtgående exempel för lite humor, eftersom BTn också ger strålning - säkerligen mindre som du nämner än en telefon men det var inte något jag påstod för eller emot - det jag menade med headset som exempel var den lilla ökningen i risken att dö ger, likt äta 1000 bananer eller röka 1,4 cigaretter.
     
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag var med i mobiltelefonbranschen redan innan GSM gjorde entré. Jag minns att röster höjdes för att vi skulle få cancer i hjärnan och att pojkar skulle undvika att ha telefonen i byxfickan för att vi riskerade att bli impotenta. Tydligen var äggstockar mindre sårbara :s

    Nu har det ju runnit lite vatten under broarna sen dess och något drastiskt har väl inte skett vad gäller dessa sjukdomsfrekvens(?). Men, forskarna måste få ge uttryck för risker de tror kan vara potenta. Mobiltillverkarna hävdade såklart att deras produkter var helt ofarliga utan forskning som stödde uttalandena, jag tror det är nyttigt med motpoler. Hur blev inte asbestdrabbade bespottade och utskrattade innan den saken var helt utredd? Att strålning fuckar upp levande celler vet väl alla här?

    Vi kan välja att leva i lycklig okunskap eller ha forskare som oftast inte träffar rätt men gör stor skillnad när de gör det.

    Elallergiker nämns nedlåtande här, om det nu är reell påverkan eller psykisk gör nog ingen skillnad för dem, de behöver hjälp oavsett, inte spott och spe.

    Till TS, jag beklagar att jag inte förde tråden i rätt riktning men jag hoppas någon här kan ge dig (och mig) svar på hur det förhåller sig, om det finns fakta i ämnet, jag minns inte att jag sett några studier presenterade i tabloiderna iaf
     
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag har en bekant som är runt 50 år gammal. Han började höra sämre och sämre på ena örat så han gick till vårdcentralen till att börja med. För att göra en lång historia kort så visade det sig att han har en stor tumör i hörselgången. Hans läkare på sjukhusets avdelning för cancerpatienter säger att de ser det här mer och mer och att det börjar bli vanligt, men att tillverkare och andra i branschen inte vill kännas vid det.

    Jag som i princip alltid lever med en foliehatt rekommenderar alla jag känner att använda headset eller högtalarfunktionen på sina telefoner. Jag själv har gjort det i åratal.
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Sägs det inte att headset är värre? Eller du tänker vanliga hörlurar med sladd och inte bluetooth headset?

    För övrigt undrar jag hur många som faktiskt pratar i sin telefon. Visst ringer jag och tar emot samtal men det är fan inte ofta. Min telefon är mer en handdator.

    Själv vet jag inte hur jag ska hantera detta men jag dör väl förr eller senare. Kanske dumt tänkt nu men vafan gör man.
     
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Yes trådat headset. Skulle aldrig någonsin få för mig att köra trådlöst!
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Är lite inne på det med.
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Lever hellre ett kort liv där jag inte oroar mig för allt - än ett där jag är rädd för det mesta. [emoji14]
     
  11. kettle

    kettle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    999
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Äh folk från Chernobyl lever fortfarande.
     
  12. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Tänkte du på brandmännen?
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Cellprover har inte visat något, CT-scannen som för övrigt var förjävlig har säkert förkortat mitt liv mer pga strålning än alla mina framtida samtal. (Det togs ca 400-500 röntgenbilder) och imorgon (läs idag måndag) ska jag till sjukhuset för nu vill de skära lite. Lutar lite åt tumör.
     
  14. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag håller alla tummar!
     
  15. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Men har det tagit så lång tid att komma så här långt? De var ju länge sedan du berättade om den där grejen. Jag trodde det hade ordnat sig för länge sen..
    Ja röntgenstrålarna bryter ned DNA har jag för mig och gör man det för ofta hinner det inte repareras. Så det där är inte bra i stora mängder. Å andra sidan tror jag att du kanske att det är ditt minsta bekymmer just nu.

    Jag hade lite ärenden i den där maskinen som röntgar skallen för ett par år sedan och läkaren sa att max tre gånger på ett år är rekommendationen. Därför sa jag stop efter två gånger, lika bra att ha större marginal tänkte jag.
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Först fick jag remiss till ct, men det privata företaget som remissen gick till sade att jag är för ung för ct pga strålningen. Ombokad till MR. Det väntade jag på sjukt länge, men läkaren min blev orolig när den ena växt så jag fick komma till sjukhuset som själva valde en CT. Fick se bilderna idag och det är med största sannolikhet cancer. Ska in och skära imorgon istället. Men läkaren ville väl vara lugnande och snacka om att möjligheterna att bli frisk är stora.
    Bryr mig inte så mycket om det, har ganska hög tro på tekniken idag. Ogillar mest ovissheten.

    Och med kemoterapi lär väl en telefon bli ett ännu mindre bekymmer :-P
     
  17. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Många bäckar små. Du borde ha antennen i en kärra som du drar bakom dig!
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag håller tummarna för dig @Zooklubba@Zooklubba #fuckcancer
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  20. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    Och snart rullar 5G ut, Farligt, Farligt :scared:
     
    Last edited: 14 apr 2019