Diskussion: Mobilnät, täckning och hastighet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 9 feb 2016.

  1. Maoll

    Maoll Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2020
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Det är väl SUNAB-nätet som ska släckas ner efter hand (2100 MHz) Telias egna 900-nät byggs gemensamt med deras 4G-nät, samt modernisering av deras 2G-nät. Ang VoLTE hos Fello så har jag starka indikationer på att dom själva är ganska trötta på Telias fördröjning. Fello själva vill ha det aktiverat helst igår (inkl VoWifi) 5G ligger nog några år bort.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Stämmer bra, Telias 3G lär finnas kvar ett bra tag till. De operatörer som blir utan 3G (om de inte kör igång det) är Tele2 och Telenor.

    Det spelar väl mindre roll vad Fello vill om de inte lyckas med det. Det som spelar roll är när de får tillgång till det och att de gång på gång går ut med tidsangivelser som visat sig inte stämma. Ibland är ingen tid bättre.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tycker det känns sådär att svarstiden är lägre på 3G och att 4G-nätet fortsatt verkar ha problem med lasten. Kan ju tycka att man borde löst det i Sveriges huvudstadsområde - och alla andra platser där det faktiskt behöver lagas.
     
    6150 gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Här har jag fått ut betydligt bättre hastighet med en telefon som har stöd för CA. Men jo pingen var förvånansvärt bra på 3G, tror inte att många använder 3G här, då uppladdningshastigheten var bland det högsta jag sett på 3G (iallafall med Tele2)
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Testet visar ju, CA eller ej, på att nätet har någon utmaning. Vilket är olyckligt eftersom det verkar vara så på många ställen.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    När man släckte ner det analoga tv-nätet så drabbade det en stor del av befolkningen. Där var det inga problem för privatpersoner att bära den kostnaden, även om det blev kritiserat och drabbade många personer i antal.
    När det gäller att släcka ner GSM-nätet så skulle det knappt drabba några privatpersoner överhuvudtaget, eftersom de flesta uppgraderat till modernare prylar, utan drabba ett mindre antal användningsområden där i första hand företag använder olika "legacy"-produkter. Så att "någon annan" ska betala för uppgradering av dessa prylar är knappast någon orimlig ekonomisk börda enligt mitt tyckte, om man jämför med andra teknikskiften som drabbat desto fler.

    Du skriver:
    "De operatörer som blir utan 3G (om de inte kör igång det) är Tele2 och Telenor."

    Vad menar du med "om de inte kör igång det"?
    När skulle detta inträffa, och varför skulle Tele2 och Telenor bli utan 3G? Tänker om det är någon licens som upphör eller liknande.
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    GSM-nätet är mer effektivt att ha kvar än 3G-nätet. I Norge har Telenor exempelvis snart stängt hela 3G-nätet men har kvar 2G, 4G och bygger ut 5G. Jag tror faktiskt inte att 3G-nätet varit speciellt intressant för IoT, utan 2G och numer 4G är väl de nät som vunnit mest mark där. Operatörerna vet garanterat vad de gör i detta fall.

    Idag har Tele2 och Telenor endast tillgång till 3G-nät på 2,1GHz, vars tillstånd går ut 2025. Telia och Tre har i princip rikstäckande 3G-nät på 900MHz. När tillstånden går ut kommer det bli en ny auktion och troligtvis kommer Tele2 och Telenor inte att använda ett eventuellt tillstånd till att bygga 3G, utan de kommer nog istället fokusera på 5G med det tillståndet genom Net4Mobility (deras gemensamma nätbolag). Så i samband med att tillståndet går ut avvecklas nog SUNAB (Tele2 och Telias nätbolag för 3G på 2,1GHz) och 3GIS (Telenor och Tres nätbolag för 2,1GHz) i takt med att 3G-nätet på 2,1GHz stängs ned.

    Troligtvis kommer Telia och Tre inte bygga 3G på 2,1GHz igen då heller, utan de fortsätter nog med 3G på enbart 900MHz tillsvidare.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    För mig låter det väldigt märkligt att behålla det absoluta äldsta nätet, som är ett stort svart hål av säkerhetsbrister.
    Jag är av uppfattningen att en majoritet av telefonsamtal idag antagligen förmedlas genom 3G-nätet. Vad har du för uppfattning, finns det någon statistik? Betänk hur läget ser ut med VoLTE och dess bristfälliga implementering. Rent logiskt borde 3G förmedla en stor del av telefonsamtalen idag. Att, för den som har en telefon som kanske saknar 5G och dessutom saknar VoLTE, vid telefonsamtal kopplas ned till GSM-nätet är ju något som kan ge en väldigt dålig användarupplevelse. Utbyggnaden av GSM antar jag inte är speciellt prioriterad idag. Låter som att den reella möjligheten att ringa telefonsamtal i Sverige kan försämras framöver om 3G försvinner, eller?
     
  9. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Tele2s och Telenors 4g nät är riktigt dåligt än så länge. Här har de satt upp en tillfällig lösning vid Göteborgs busstation (Nils Ericson terminalen) så de bryr sig kanske lite i alla fall.
    20200526_072417.jpg
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad händer där? Bygger de om Nils Ericson terminalen? Hänt lite saker sedan jag var där för något år sedan
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Svarar dig här istället för att inte gå mer off topic i Fello-tråden.

    Det kan mycket väl vara så att majoriteten av alla samtal går via 3G-nätet idag. Det vet varken du eller jag. Bor man i en stad kan 3G-nätet absolut ge bättre användarupplevelse än 2G-nätet - åker man dock utanför en storstad eller bara sätter sig på pendeltåget så märker man snabbt att samtal ofta hoppar ner på 2G-nätet om ett sådant finns tillgängligt. Detta är speciellt märkbart hos Tele2 och Telenor då de saknar 3G på en lägre frekvens. 2G lär dock vara avsevärt mycket mer populärt för IoT än 3G-nätet är. Varför? Tack vare den goda täckningsförmågan av 2G.

    2G-nätet byggs inte ut så mycket idag, framförallt då täckningen redan är så bra. Basstationerna uppgraderas dock hos alla operatörer. I samband med att Tele2 och Telenor byggde ut 4G uppgraderade de 2G-siterna, Telia bör även ha gjort samma sak i samband med utbyggnad av 3G på 900MHz. Uppgradering av basstationerna ger 2G-nätet bättre förutsättningar för god upplevelse.

    Den reella möjligheten för att fortsatt kunna ringa samtal i Sverige kommer inte att påverkas av att 3G-nätet stängs ner, så länge inte 3 stänger ner sitt - det är dock en annan sak. 2G-nätet har idag bättre täckning än 3G-nätet hos alla operatörer. Jämför gärna täckningskartorna. Det är alltså mycket rimligare att stänga ner 3G-nätet som det ser ut idag och i takt med att fler och fler telefoner får stöd för VoLTE så kommer det inte bli något som folk märker och redan som det är idag hamnar nog många på 2G-nätet vid samtal, exempelvis vid tåg eller bilresor eller om man hamnar en bit utanför samhällena i mindre tätbebyggda områden.
     
    N6290 och 6150 gillar detta.
  12. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    De bygger en tågtunnel under Göteborg (Västlänken) och den skall ha en uppgång till bussterminalen och samtidigt bygger de en ny bro över Göta Älv (Hisingsbron) och den har nedfarter för bussar i området.
     
    N6290 och jnsson gillar detta.
  13. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Avvecklingen är redan beslutad, påbörjad också enligt telia och tele 2.

    Telia och Tele2 avvecklar det gemensamt ägda 3G-nätet
    Tele2 och Telia accelererar övergången från 3G till 4G - Tele2 Sverige

    Telenor har påbörjat avvecklingen av 3G.
    Vi testar att stänga av 3G i delar av Halland | Telenor
     
    6150 gillar detta.
  14. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Telia bygger fortfarande ut sitt GSM-nät med nya basstationer, oftast i samband med 3G 900.
     
  15. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Antar att Telenor ska testa LTE 2100 MHz,
    alternativt 5G.

    "Vi är mitt uppe i ett stort och viktigt arbete med att modernisera vårt mobilnät – som framöver kommer att bli både snabbare och bättre. Men – för att få plats med det nya måste det gamla fasas ut. Därför börjar vi nu stänga av 3G-nätet i lagom takt."
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tack för länkarna! Speciellt det med Telenor. Det är ju inte långt kvar till 2025 egentligen, bra att de börjar.

    Nu använder ju Telenor och Tele2 Huawei, men de borde väl ha någon liknande lösning som Ericsson för Spectrum Sharing? Då kan de ju köra både 4G och 5G. Annars blir det säkert 5G-tester. Känns inte som att den extra 4G-kapaciteten behövs där.

    Tre kommer ju köra Ericsson med Spectrum Sharing för 4G/5G som de ska köra igång strax.
     
  17. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Jo, även Huawei har en lösning för Spectrum Sharing:
    Huawei introduces CloudAIR spectrum sharing technology

    Aha, då använder Tre, samma teknik som Telia använder.
     
    Cupcakes gillar detta.
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Hur går detta för Tre? Dessa orter ligger ju i ett 3GIS-område. Eller har de tillräcklig röstsamtalstäckning via 3G 900 i detta område?
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är väl inte säkert att nätet stängs ned helt heller? Kan det inte vara så att Telenor väljer att inte tillåta användare att ansluta till de celler som är i aktuellt område?

    Oavsett lär det ju vara kontrollerat med 3GIS och Tre, så det kommer nog inte få en negativ påverkan för Tres kunder i dagsläget.
     
    Kate gillar detta.
  20. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    En annan fråga är ju hur der går för vimlakunder tex. De har ju inte tillgång till volte så då kan de glömma att ringa och surfa samtidigt. Känns ju väldigt fattigt. Mitt jobbnr är hos en mvno som använder Telenor och inte har volte så jag skulle ju inte heller kunna använda min telefon som jag förväntar mig där. Känns lite väl tidigt att stänga av 3g innan man fixat volte till alla som använder Telenors nät
     
    N6290 och Kate gillar detta.