Fråga: Displayskydd splitterskydd byte?

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av krimlann, 17 apr 2013.

1. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Står säkert inte på kartongen, men den innehåller ju långt från alla specar och funktioner.
    Dock här: http://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-z/ mitt på sidan, typ - under 'tåligt glas'

Vill du vara rädd om din display så använder du ett displayskydd, eller hur?

2. seekay

seekay Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jo visst så kan man ju använda skydd! Men skulle helst av allt se att detta var upp till mig som användare att bestämma själv eller hur!
    Nu får jag ju antingen leva med splitterskydd och ha garanti eller ta bort det och tappa den!
    Ska man vara helt säker på att hålla sin nalle hel så ska man ju helst använda skärmskydd + någon typ av skal och gärna en väska!! (ironi)

3. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Vad för garanti tror du att du tappar för att du tar bort splitterskyddet? Du har ju ingen garanti som täcker utseendet.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2

4. Eeelgen

Eeelgen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

+1
    Är också nyfiken på exakt vilken garanti man påstås förlora.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

5. garinge

garinge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5 II
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm LTE
    Men vänta nu... skulle dom sätta ett splitterskydd UNDER det riktiga glaset?
    hur skulle det då skydda din telefon från YTTRE åverkan när du ev tappar den? YOU MAKE NO FUCKING SENSE! :)

Ja, det stämmer, tyckte telefonen fungerade himla bra utan detta splitterskydd, både framtill och baktill...

Dock förstår jag inte ditt argument, du är upprörd som en treåring i en sandlåda för någon tagit din spade över ett splitterskydd...
    Du vet väl att du INTE har någon garanti om du tappar din telefon och displayen spricker va? varken om du har splitterskyddet på eller inte, det enda splitterskyddet gör är att hålla alla glasbitarna/splittret som skulle uppstå vid en eventuell kross av displayen, på plats bakom det sk splitterskyddet...

6. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Jag pratade med SonySupport, och hans råd var så klart att inte ta bort splitterskyddet, men att det i slutänden är serviceverkstaden som avgör.
    Jag tror, och han jag talade med, att du inte kommer bli nekad garantijobb på en komponent som dött i telefonen, eller en kontakt tex - bara för att du tagit bort splitterskyddet.

Jag har även full förståelse för att de råder folk låta dom sitta, vad blir nästa grej som ska pillas av annars, osv. Och det sitter ju där av en anledning (som dock inte alla uppskattar).

7. Jensa76

Jensa76 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel XL
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Är det någon här som pillat bort splitterskyddet? funderar på att göra det och sätta på ett annat displayskydd.

Mvh Jensa

8. Kryckan

Kryckan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Det är fler med mig som har tagit bort det just för att sätta på enbart spigens display skydd. Stor skillnad på telefon efter det.skulle inte Sony godta detta som splitterskydd ät dom dumma då detta är väldigt mycket bättre.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

9. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Vad är det som gör spigenskyddet bättre?
    På vilket vis blev det stor skillnad på telefonen?

Och varför tror du Sony skulle godta ett annat skydd som du valt att sätta dit?
    (nu tror ju inte jag att du kommer bli nekad garantijobb på saker som inte rör skärmen, bara för att du tagit bort splitterskyddet som satt på från fabrik.)

10. seekay

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Är inte alls upprörd, tycker bara att det är lite konstigt av Sony. Varför använda dragontail glas över huvudtaget då man inte känner vilken typ av glas som sitter under??? Då kan det ju vara vilket glas som helst eller hur? Och enligt se supporten så sitter tydligen Splitterskyddet rätt hårt, och man kan visst skada telefonen då detta tas bort.
    Och eftersom du nu säger att man inte har någon garanti om man tappar nallen så skärmen går sönder ser jag helt enkelt ingen anledning till att ha splitterskydd, låt köparen bestämma själv.. Lägger väl till lite engelska jag med så jag får vara med i "häftiga" klubben.... I MAKE PERFECT FUCKING SENCE TO AN ADULT, PERHAPS NOT CHILDREN..

Löjligt att du inte kan diskutera saker som en vuxen människa, men kan väl vara likadan tillbaka då... Barnrumpa....

Last edited: 26 apr 2013
  11. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Ett splitterskydd bakom glaset skulle inte förhindra skärsår i fingrarna om glaset skulle råka gå sönder på "fel" sätt. Rätt slätt.

12. seekay

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Är folk överlag så dumma att de använder en skärm som gått sönder får man väl skylla sig själv!!!

13. garinge

garinge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5 II
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm LTE
    Det är klart jag kan diskutera, är en vuxen människa, men du är helt oresonlig, och det du snackar om låter bara fånigt...

Det har fortfarande ingenting att göra med att det är dåligt glas, eller liknande, det är mer ett skydd om skärmen går sönder...

Sen sitter det inte alls sådär superhårt, det är bara pilla upp i ena hörnet, sen drar man bara loss det försiktigt, det lossnade ganska lätt och på min skärm så fanns det inga limrester kvar eller något alls.. Sony supporten läser nog bara text från en datorskärm, dom har nog inte provat plocka bort splitterskyddet och ser hur lätt det lossnar och att telefonen inte alls går sönder om det tas bort...

Du har fortfarande ingen garanti om du har sönder displayen så varför inte bara ta bort splitterskyddet om du stör dig så mycket på det :) min telefon har jag använt länge nu utan skydd fram och baktill, har tappat den flertalet gånger, bankat den i bordet ett gäng gånger, tappat den mellan konsollen och stolen i lastbilen ner i metall, och den är inte trasig, glaset har inte spruckit, eller någonting... :)

Köper du en annan telefon, eller en iphone så får du efteråt spendera pengar på att köpa dig ett skärmskydd om du så kallat är "rädd om din skärm", medans sony är snälla och bjussar på både ett skärmskydd och splitterskydd :)

Så du menar att man ska känna skillnad på glas och glas, det är fortfarande glas, det känns som glas även om det är dragontail eller något annat...

14. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Svara gärna vilken typ av garanti du skulle gå miste om, om du tar bort splitterskyddet.

Du har ju ingen som helst garanti som täcker tappskador.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2

15. seekay

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Det jag ville få sagt i min diskussion var det att jag tycker det är lite konstigt att berömma och säga att xperia z kommer att ha dragontail glas, vilket ska vara ung som, gorillaglas. Sen när telefonen kommer ut så sitter det ett splitterskydd ovanpå det fina glaset. Har läst i flera andra forum att folk tycker lika som jag i den frågan att det var lite konstigt att göra på detta sätt av sony. Sen får du tycka vad du vill, jag skriver som jag tycker och du verkar ha blandat ihop allt det du läst...
    Och du verkar inte förstå när jag skriver "att det kunde ha varit vilket glas som helst under... Ska försöka skriva så du förstår... Om du köper en tårta som bagaren hävdar är fylld med päronmousse, så tror du väl på bagaren då? Om du sedan köper tårtan, åker hem och tar dig en bit, upptäcker att det är hallon, blir du inte besviken då?
    Hävdar igen att det vore mest juste av sony att skicka med skärmskydd och splitterskydd i lådan sedan låta varje köpare bestämma själv om de velat ha de på eller inte!!

krimlann gillar detta.
  16. seekay

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Varför tappa man garantin om man rootar sin nalle?

17. Jean-Pierre

Jean-Pierre Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Går inte att fås som reservdel och även serviceverkstaderna får sina displayen utan någon skydd. Det är inte meningen att skyddet tas bort. Det måste vara någon anledning för det att även Sony-logon sitter fast i skyddet, inte i själva displayen under det. Har frågat detta ett antal gånger i mina "Support Chat" med Sonys representant. Om man vill ha en iPhone-liknande display så rekommenderar jag varmt att ta bort skyddet både fram och bak; ger en skön anonym känsla... :)

18. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Du kan väl svara på min fråga istället för att komma med en motfråga?

Vi diskuterar splitterskyddet nu, och inte root.

19. krimlann

krimlann Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Sanningen kan vara att Sonys glaskvalitet inte tål att användas som Samsung,iPhones mfl utan att skyddas av plastfilm. Man har helt enkelt sparat in pengar och hoppas att kunna lura konsumenten med skitsnacket om splitterskydd.
    Inget om detta i kartongen med telefonen eller info innan. Jag skulle inte köpt Sony om jag vetat om att displayglaset varit av okänt/bristfällig kvalitet!

20. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Men nu är sanningen den att Sonys glas är av exakt samma kvalitét som Samsung, iFåne och övriga. Skillnaden är att Sony inte går ut med vilken dom använder av flera orsaker. Dels kostar det en djävla massa pengar att få säga att det är t.ex. gorillaglas, dragontrail m.fl.

Sedan så skyddar sig Sony genom att inte vara beroende av just en leverantör om den leverantören inte skulle kunna leverera till Sony av någon anledning. För säger Sony att det är gorillaglas dom kör med och den fabriken som tillverkar glaset åt Sony går åt helvete av någon orsak så kan dom sätta in dragontrail utan att behöva bry sig om stämningar från bittra amerikaner och annat löst pack.

Sent OTA using TapaTalk

Eeelgen gillar detta.