Displayskyddet från fabrik?

Discussion in 'Xperia X10 (2010)' started by Garvarn, Apr 13, 2010.

1. tlubtu

tlubtu Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Köpte ett Copter skärmskydd och jag blev väldigt besviken på hur det var. Väldigt reptåligt och smidigt att montera MEN: för det första försvann en del av skärpan i skärmen och det blev trögare att svepa med fingrarna. Dock kändes det lättare att skriva på tangentbordet då man inte "gled" till fel bokstav lika lätt. xScope gick knappt att använda då zoom-funktionen med dubbelklick och svep aktiverades hela tiden antagligen eftersom skärmen blev mindre känslig och på så sätt registrerade svep som dubbeltryck. Detta är dock bara en teori. Visning av foto i mediascape betedde sig också konstigt då man hela tiden zoomade in i bilden när man istället ville växla till en annan bild. Jag kanske trycker för lätt på skärmen.

Nu har jag i alla fall köpt "Invisible shield" som är i stort sett identiska med det skydd som följde med telefonen och skärpan är tillbaka, inga problem med känslighet och konstiga zoom-effekter i xScope. Dessutom är det bara att dra loss och tvätta av med diskmedel om man får fett eller damm under. Monterade tillbaka direkt efter att jag sköljt av diskmedlet och tryckte försiktigt ut vattnet med skrapan som medföljde Copterskyddet. Sitter perfekt nu utan något damm under. Kommer att köpa detta i fortsättningen (2 förr 99 kr till skillnad från Copter sm gick på 179 kr för ett skydd.)

*Edit* Copterskyddet är grymt mot repor men väljer ändå det andra då det trots allt skall skydda den "riktiga" skärmen mot repor. Då har jag inga problem med att repan hamnar på skyddet istället. Köper hellre två nya skydd om ett år (eller hur länge det är användbart).

2. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Eftersom islänningarna sköter sina vulkaner lika bra som sin ekonomi, så lär väl mitt skärmskydd från hong kong bli försenat. :(

Skämt åsido, på X10:an kolla jag nåt klipp från Island med askan i luften överallt, även på markivå. Fick mig närmast att tänka på Sagan om ringen när allt förmörkas dygnet runt av moln från mordor. Glad för att vi inte har vulkaner närmare än Island... :o

3. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Funderar på att köpa en X10 och trodde att X10:an hade repfri skärm. Har en HTC Hero med repri skärm och har därför inget skärmskydd på den, kan efter ett halvårs användande inte se en endaste repa på den.

4. Snapphaneklanen

Snapphaneklanen Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo den ska väl vara repfri men ALLT gå ju att repa bara du använder tillräckligt mycket kraft. Sätt en kniv eller säg motorsåg mot skärmen på din hero så kommer den bli repad, samma sak för X10an och alla andra mobiler. Uttrycket repfri är i samma kategori som okrossbar och osänkbar, smått överdrivet. Nu inte sagt att skärmen repas lätt men har man lite otur kan det hända. Skärmskyddet är en liten försäkring, på samma sätt som ett fodral.

5. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Fodralet skyddar ju även kameralinsen. Undrar varför ingen kommit på idéen att göra ett okrossbart repfritt glas vid kameralinsen...

6. fredrik812

fredrik812 Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har satt på en full body coat idag. Invisible shield både på display och batt lucka. Det blev grymt bra. Rekommenderas. Köpte på Phonehouse för 249 men det finns säkert billigare.

7. Kimera

Kimera Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

tog bort mitt skärmskydd idag :P tog ett rakblad i kanten :D tycker det blev fan så mycket bättre. nu går det mycket bättre å skriva tex.

8. tureture

tureture Youth Droid Medlem

Telefon:
    Sony Z5 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Z5 Premium
    Om någon missat det så finns Copter displayfilm till X10 att köpa hos Telia för 159:-

Ett tips är att inte trycka för hårt med den "spade" som medföljer för att trycka ut bubblor o.s.v. Den viker sig lite i kanten går sönder om man är minsta lilla "hårdhänt!" Jag fick t.o.m ett litet hål i filmen uppe i kanten av spaden! :(
    Och lite "trögare" blir skärmen efter man satt på den här. Vanesak kanske?

9. the machine

the machine Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Saxat från minhembio forumet:

Jag blev uppringd av SE support angående det sk skärmskyddet,som sitter på telefonen från fabrik.
    Fick svaret att det är en sorts mineralplast som gjutits fast i samband med tillverkningen av skärmen
    så det är inte meningen att man skall ta bort det,för då kommer man ner i den råa ytan av skärmen.
    vet inte om dom har rätt eller inte,supporten är ju inte den bästa vid SE.

10. thestaar

thestaar Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

hehe inte speciellt bra fastgjutet, mitt har jag dragit bort, tycker gott dom kunde haft en lapp i lådan om att man inte ska dra bort det

11. Kimera

Kimera Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

haha fastgjutet? :) den måste ju bli hemskt okänslig om man sätter på den filmen som kommer till också.

12. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det gjorde jag från början - det var innan det kom fram att det redan är ett tunnt skydd på, blev inte så farligt okänsligt faktiskt, en sak som faktiskt blev lite bättre var känsligheten när man skrev sms/mail med original tangentbordet, men det blev så gudförbaskat kladdigt på skärmen så det åkte av igen :P

13. Kimera

Kimera Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

tycker han blev minder kladdig utan nått. märkte med att det blev fullt av smårepor på plastfilmen, sjukt störande i solsken.

14. MasterAdde

MasterAdde Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Någon som testat Invisible Shield till X10an??

15. tureture

tureture Youth Droid Medlem

Telefon:
    Sony Z5 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Z5 Premium
    Läs tlubtu´s inlägg tidigare i tråden. H*n har testat det :)

16. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Nej, det blir den inte. :)

17. mickej79

mickej79 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung galaxy s22 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung galaxy s22 ultra
    Måste man ha ett skärm skydd? Är det någon som är utan?

18. Kimera

Kimera Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

jag har utan. funkar bra.

19. Vipan

Vipan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har ett Copter just nu eftersom jag hade sabbade skyddet som följde med. Skärmen har blivit kladdig och med det menar jag att det är ett motstånd att glida med fingret över den. Har beställt invisible shield mm men som sagt har askan kommit ivägen. Kunde inte vänta på skärmskydd av oro för smårepor.
    Jag ska ta tillvara Copterskrapan som tlubtu föreslår ovan.

20. mickej79

mickej79 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung galaxy s22 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung galaxy s22 ultra
    och det blir inga repar utan skyddet då? försökte sätta ditt ett nyss men blev bara bubblor o så tog bort det igen eller hur ska man göra för att det ej ska bli det?