Displayskyddet från fabrik?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Garvarn, 13 apr 2010.

  1. Kimera

    Kimera Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ne det e ju som alla andra touch-skärmar. klart det kan bli repor som alla andra mobiler. men jag tycker inte det e kul å använda en sak halvt typ. tex alla dessa skal man har för att spara på orginalet :S kul å inte kunna ha den som den SKA va!
     
  2. Khwaj

    Khwaj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nån som vet om det går att te bort det som kom med i lådan o tvätta av det o sätta dit igen om det kommer skräp emellan?
     
  3. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Det borde inte vara några problem att tvätta av skyddet som följde med telefonen. Tycker att de två "invisible shield"-skydden jag köpte för 99 kr är i princip samma skydd som följde med telefonen. Tyvärr slängde jag mitt originalskydd när jag trodde att jag förstört det så jag kan inte jämföra.
     
  4. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Finns en del 'bra' filmer med tips på Youtube. :)
    Funkade bra för mig.
     
  5. Kimera

    Kimera Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    funderade på en grej, det funkar inte å göra som med solfilm på bilar? att ha lite vatten å såpa på så man kan flytta den där man vill å få ut bubblorna?
     
  6. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Kan säkert funka, dock är de väl lite risky med vatten/såpa på telefonen? :)
     
  7. Groppe

    Groppe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    819
    Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Fick min antiglare-skyddsfilm häromdagen. Kollar man på den när skärmen är svart så ser ytan nästan ut som på frostat glas, typ. Men när skärmen lyser så är ljusstyrkan och färgerna lika bra utan skyddsfilm. När jag bytte så tog jag av det gamla skyddet och kollade färgerna och skärmkänslan utan skydd ett litet tag. Med det nya skyddet så är responsen lika bra som utan skydd. Det är en beläggning som sa vara fingeravtrycksavstötande, så fingret glider även lättare.

    Min gamla skyddsfilm var slarvigt ditsatt. Det nya fick jag dit riktigt bra och nu är även skärmresponsen mycket bättre. Tex så fick jag förut ibland dra fingret flera gånger när jag skulle låsa upp, nu är samma sak hur lätt som helst.

    Jag såg en video på youtube om hur man sätter dit skyddsfilmen, den är borta nu och orkar inte leta upp nån ny men försöker beskriva kort hur jag gjorde:
    Ha ett betalkort (typ visakort elelr liknande) som hjälpmedel, kommer till det sen.
    Innan man drar av nån plast och blottar den klibbiga ytan så lägg alltihop på mobilen och kolla så passformen ser bra ut.
    Torka av skärmen för att få bort damm och fingeravtryck, Blir lätt omständigt eftersom när man drar trasan för att ta bort de två sista dammkornen så lämnar trasan efter sig ett nytt dammkorn. Men med lite tålamod så.....
    Dra av plasten från skyddsfilmen, men bara så att två-tre centimeter av den klibbiga sidan kommer fram. Fäst denna på mobilen, träffar man inte exakt rätt så är det bara att dra upp och göra om. Innan man drar av plasten så kan man lägga filmen mot skärmen och se så att den hamnar bra i andra änden också. Ta bankkortet och tryck mot skärmen och fälj med medans man försiktigt drar bort plasten och skyddsfilmen lägger sig på skärmen, Får man trots att en luftbubbla så bara att dra upp skyddsfilmen den biten och göra om.

    jag fick det att sitta grymt bra :)
     
  8. Groppe

    Groppe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    819
    Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
  9. McChicken

    McChicken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kan ngn nu reda ut begreppen lite i och med att luren funnits ett tag.
    1. när den levereras har den ett "försäljningskydd" tunn plast med flik på.
    2. är sedan telefonen utan skydd eller ?

    jag prövade att montera det medföljande tjockare skyddet efter att ha tagit bort "försäljnings skyddet" men efter att ha satt på det medföljande skyddet i lådan fungerade inte skärmen..
    sååååååååå.....det tjockare man får med är det ett extra skydd ?
     
  10. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Det sitter en skyddsplast med flik på, men under sitter ytterligare en displayskydd (vissa har pillat dessa).
    SE skickar med ett 'vanligt' displayskydd som man får applicera själv, det 'ska' (är tanken enligt SE) monteras på det som är 'pågjutet' på displayen från fabrik.
    Vissa kör utan, jag själv kör med det i kartongen bifogade, och tycker det funkar helt ok. :)
     
  11. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Samma här, fungerar ok. Frågade SE om det och det som sitter på från början förrutom leveransskyddet ska man inte röra.

    Kan tänka mig att de som har telefonen mycket i fickan mm att det skyddet man själv sätter på kan lossna. Har en på jobbet som det lossnat på i ena hörnet. Han är däremot inte så finkänslig i hanteringen av telefonen som jag är.

    Vill man ha ett som sitter mer fast så är nog Invisible Shield eller Copter bättre lämpade. De sitter ju fast rätt bra.
     
  12. Jabba

    Jabba Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Införskafade mig Copter's Invisible scatch protection. Kostar en slat ca 170:- Har andvänt det till mina andra mob också utan problem. Dom som inte vet hur man gör, kommer det en litten anvisning här. Den vätska som med följer är vatten utblandat med såppa. Filmen har klister på sig. Försöker du sätta på filmen utan att ha sprejat filmen, så kommer du att automatiskt få luftbubbler. såppvattnet gör att du kan flytta runt den utan att den fastnar, när du tycker att den sitter där du vill ha den så är det bara att skrapa innefrån och ut. Har du ändå lyckats att få en bubbla, så drar du lås den och gör om det. GLÖM INTE ATT SPRUTA SÅPPVATTEN PÅ FINGRANA minska risken att du lämnar av tryck. Copter har livstids garanti på sina saker. http://www.copter.se/

    Det finns en annan film till, som är litte dyrrare. Har inte hittat den ute i handlen. Men det ska vara samma som följer med X10i. Har sätt att den kostar nångon stans 240:-
     
  13. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Efter ett par veckor gick det hål(!) i det displayskydd som följde med från fabrik; och det utan några speciella yttre påfrestningar. Vad ska jag göra nu? Hålet är visserligen litet (ca 0,5 mm) men bör jag ta av displayskyddet och ersätta det med det skydd som följde med i lådan? Är det någon annan som råkat ut för det här?
     
  14. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Enligt SE bör man inte plocka bort det, dock är det väl inte så kul med ett hål heller så det kanske är värt försök.

     
  15. fredrics

    fredrics Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Köpte displayskyddet i den länk du gav, och har nu satt på det. Håller med om att det är super mot fingeravtryck och fingret glider mycket bra på det...bättre än med originalet. Dock tycker jag bilden blir lite grynigt...precis som det är ett kristallmönster...är det samma på din?

    Behöver nog hitta ett nytt skydd.

    Tog av det som satt hårt fastklistrat vid leverans innan jag satte på detta.

     
  16. Groppe

    Groppe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    819
    Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Jämförde faktiskt min X10 med en som hade displayskyddet som följde med idag. Det blänker i den, så visst kunde jag uppleva det som något klarare, men minimalt. I förlängningen blev min klarare eftersom man slapp reflexer. Ägaren till den andra gillade mitt displayskydd och tänker fixa ett han också.

    Jag har dock kvar det där skyddet som sitter hårt, det har jag inte rört. Vet inte om det kan vara det som spökar för dig, eller om det är du som ser mycket bättre än mig, jag har glasögon. Du har väl förresten inte fått med nåt damm eller sånt under skyddet?
     
  17. magnus79

    magnus79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    Teknikmagasinet har den som kostar typ 240kr
     
  18. Jabba

    Jabba Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Dom har den inte i Hbg. Änu :(
     
  19. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Jag råkade ut för liknande.. Men jag va klantig och "jonglerade lite" med en soppslev (används med gott resultat för att fiska upp hundmat ur säck med sådant innehåll) för att byta grepp, hade förstås min en vecka gamla X10 i andra handen ooooch lyckas juh smälla till skärmen hyfsat hårt med sleven så de vart en form av kross-skada på skärmskyddet, bara skyddet lyckligtvis, blev nästan lite som frostat glas effekt. De förinstallerade sitter hårt utav he.v.te... Men men, Mineralglaset som skärmen består av ska visst vara väldigt reptåligt i sig och jag har läst många foruminlägg där folk är supernöjda efter att ha tagit av de. Jag vill inte ta risken att repa skärmen så nu använder jag Invisible shild (mm, misslyckades juh grovt med de extra medföljande oxå) men ah.. Vad ska man säga om Inv Shield, bra känsla, dyrt, och en aning "appelsinskalaktig" struktur i plasten, inbillar mig att de tar bort lite av skärpan så jag funderar på att hitta nåt annat, surt bara för de va som sagt dyrt så jag förväntade mig bättre, känns bra på andra enheter jag har. hmh. jajja... dålig på å sluta snacka känner jag.. häpphäpp! :P
     
  20. Groppe

    Groppe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    819
    Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Efter att du påpekade det så ser jag nu vad du menar, jag har inte tänkt på det tidigare men nu när jag är medveten om det så ser jag som ett gitter-lager på skärmen. Men jag ser det nästan bara mot vit färg, men det är inget som stör mig när jag tex läser svart text på vit bakgrund när jag sufar. Det är såpass lite så personligen tycker jag att fördelarna väger upp. Men visst finns det där. Hur upplever du det nu efter några dagar?