Distansköplagen mobiltelefon Elgiganten

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av selko, 11 dec 2017.

  1. selko

    selko Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    1 687
    Mottagna gillanden:
    431
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3
    Platta:
    iPad Air
    Vad gäller om jag köpt en mobiltelefon online och fått den till ombudet? Elgiganten försöker friskriva sig från att ta tillbaka mobiltelefoner om de är öppnade, enligt deras villkor.

    Kan de verkligen göra det?
    Kan man lämna tillbaka en öppnad telefon på Elgiganten om den köpts online, och den är oväsentligt oförändrat skick, någon som testat?
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    såvitt jag vet så får man det, det är sedan elgigantens problem att åtgärda emballeringen av produkten.
    Någon annan kan säkert ta fram lagtexten. Givetvis så får du bara använt telefonen för att bilda dig en uppfattning och den ska se ut som ny vid retur, emballage ny kartong med plombering är elgigantens problem. Med Elgiganten brukar man behöva hota med ARN många gånger dessvärre..

    Du nämer "deras villkor" men så vitt jag vet så står distansköplagen över deras egna villkor.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Elgiganten får säga vad de vill.

    En konsument har rätt att frånträda ett distansavtal gällande köp av en vara (eller tjänst) förutsatt att varan återsänds till näringsidkaren i väsentligen oförändrat skick inom loppet av tidsfristen för ångerrätten (14 dagar från mottagandet om det handlar om en fysisk produkt).


    Hänvisa hit bara - detta gäller inom Sverige såväl som inom hela EU:
    http://test.europa.kov.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-handel-inom-EU/angerratt-inom-eu/
    https://www.hallakonsument.se/klaga...distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/


    Du kan naturligtvis inte undersöka telefonen om du inte har möjlighet att packa upp den. Elgiganten får väldigt gärna redogöra för hur detta skulle gå till i annat fall.

    Återkom gärna om det blir några bekymmer, så hjälper vi dig med det.

    Kan för övrigt rekommendera Netonnet vad gäller möjligheten att returnera produkter inom ramarna för distansavtalslagen. De har hittills inte hittat på några egna "fria tolkningar" av den i alla fall :)
     
    Last edited: 12 dec 2017
    leobjorkman, Frisell, Nulf och 6 andra gillar detta.