Problem: Diverse problem med tidiga mjukvaran

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av Hatsune Miku, 15 feb 2022.

  1. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Intressant, jag märkte också att snabb skrollning påverkade men tänkte inte på reklamen. Felet har för mig hänt även när jag tryckt på länkar, dock, så verkar finnas olika sätt.
     
  2. HDTV

    HDTV Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2021
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    26
    Är inte så orolig för detta, säkert en mjukvara som behöver uppdateras. Värre var det med min S21 ultra som slumpmässigt hängde sig 20 gånger om dagen. Fick tjata mig till en ny.
     
  3. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Helt off topic. Men leta efter disconnect pro for samsung. Det är en betalapp så jag tänker inte länka. Men google hjälper er. Ni får bort det mesta av reklam då. Och kanske även era problem med browsers.
     
  4. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Har ni testat Samsungs egen webbläsare?
    Det är ju också en chromium läsare.
     
  5. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Prövat den en del, totalt kanske 1h. Fick aldrig felet där. Men nu har jag återställt telefonen och installerade aldrig Edge utan gick rakt på Brave, och hittills efter några timmars testande har buggen inte inträffat. Men Brave blockar mer eller mindre alla annonser så kan vara därför (fast jag fick problemet i Brave tidigare och har inte ändrat inställningarna... konstigt).
     
    cjb gillar detta.
  6. Drakenhielm

    Drakenhielm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Detta kommer upp när jag använder fingeravtrycksläsaren, hoppas det är mjukvarubugg och inte något hårdvarufel
     

    Bifogade filer:

  7. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Oj det där ser inte bra ut, sådant där brukar man se när en skärm skadats efter att telefonen tappats i golvet. Får du denna artefakt varje gång du låser upp? Har själv aldrig sett det på min.
     
  8. Drakenhielm

    Drakenhielm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Som du säger börjar nog misstänka mer att skärmen har en defekt. Får det varje gång via låsskärmen och kan ibland se jättesvaga streck när man läser in ett nytt fingeravtryck (endast med ljust tema).
     
  9. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Ja då kan det helt klart vara en defekt, låter ju så. Transportskada kanske? Kontakta Samsung skulle jag säga, och kanske kör någon diagnostik på den (finns inbyggda verktyg men jag kan inte koderna man ska slå för att få upp dem på rak arm).
     
  10. Onemanarmy

    Onemanarmy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2017
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    43
    Exakt det där såg jag faktiskt en sväng igår utan att jag ens rörde telefonen. Hade en film igång och det flashade till med det där sträcket.. tro fan det var på samma sida som dig med.
    Inte sett det sen.

    Jag har problem med att telefonen laggar / segar till och från.
    Verkar vara helt random, tex när någon ringde medans den låg orörd så segade ringsignalen ned i slowmo och lät "trasigt".

    Lika ljud ibland när man tittar video i fönster så segar telefonen till och det knastrar och segar.

    Även märkt av att det går som sirap ibland när det hoppas mellan appar.

    Tror detta är mjukvara eller nåt
     
    Hatsune Miku och Drakenhielm gillar detta.
  11. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Bra att du säger till! Då finns det hopp för er båda att detta är mjukvara, dock konstigt att bara den ena av er ser detta regelbundet.

    Angående lagget har jag själv bara sett det på låsskärmen egentligen, och som du är inne på går det segt att hoppa mellan appar (dock är det bara segt, inget hackande eller så).
     
  12. Drakenhielm

    Drakenhielm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Testade att ända bakgrundsbild på låskärmen och märkte att jag endast får artefakterna med en rörlig bakgrundsbild. Så det är inte skärmen som är defekt som tur är, så då återstår bara gpu:n och mjukvarubugg som möjliga fel
     
    Hatsune Miku gillar detta.
  13. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Det där med att videolåsskärmen laggar har jag försökt testa. Så har valt en av dom standard som finns att välja och hållt på fram och tillbaka med att väcka/släcka skärmen och jag ser inget lagg. Lämnade även telefonen i ca 15 minuter och testade igen och jag ser inget lagg. Förutsatt att jag förstått problemet rätt då. :)

    Har en med 12GB ram. Rent spontant så tänker jag att det är en optimeringsfråga.. dvs för Samsung att förbättra med kommande uppdateringar.
     
  14. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Vore bra om någon med 8 GB RAM prövade, nu tror jag inte felet ligger där som sagt men ändå skönt om man kan utesluta det. För om det var RAM:et, då skulle ju lagget finnas på t.ex. A52S, och de vanliga S21orna samt S22orna.

    Kan nämnas att jag ser lagget redan när bakgrunden förhandsgranskas inne i själva "välja bakgrund"-menyn. Iallafall ibland.
     
    iterva gillar detta.
  15. Onemanarmy

    Onemanarmy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2017
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    43
    Kan tillägga att mitt paket från Samsung hade mer luft i lådan än telefonen+galaxybuds så de rasslade runt rätt fritt där inne.

    Tog en video på det ifall det skulle vara nåt så om jag åkt på nån defekt så är det då i transporten
     
  16. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Samma här. Vill minnas att jag när jag beställde min S10 från Samsung så var den väldigt formpackad. Dvs själva telefonkartongen satt som gjuten där inne i den större kartongen.
     
  17. Drakenhielm

    Drakenhielm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag har två med 8 GB RAM och tycker mig kunna se ett litet lagg ibland när mobilen har vilat ett tag eller om man byter upplösning och sen kollar där man kan förhandsgranska bakgrundsbild.

    En liten uppdatering på mitt problem, sänker jag upplösningen till full HD så kan jag inte återskapa dem grafiska artifakterna. Testade min frus mobil och där kan jag inte återskapa oavsett upplösning.
     
  18. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    För mig är det oftast ett rejält lagg, alltså att den hänger sig i typ 1 sekund. Men ibland kan det bli ett mindre lagg, som antagligen är det du ser också. Vore nu intressant att höra om någon med 12 GB RAM ser detta också? Riktigt trist om detta bara drabbar 8 GB-modellerna, då kanske Samsung struntar i att fixa det.

    Intressant angående artefakterna, låter GPU-relaterat på den beskrivningen. Kan nämnas att jag bara kört i Full HD hittills där jag inte sett något sådant.
     
  19. Drakenhielm

    Drakenhielm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Ja något så stort lagg har jag inte upplevt. Så det är nog inte mängden RAM som spelar roll.

    Jag är inte ensam med mitt problem hittade en på Twitter med exakt samma artifakter.

    View: https://twitter.com/Marco18531130/status/1494578929360855048?s=20&t=SDEa3Qr0vMzzjk2DIGoLlA
     
    Hatsune Miku gillar detta.
  20. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Nu har jag hittat ett sätt att replikera "svarta skärmen"-buggen. Om man är på reddit och en video börjar spelas, och man skrollar neråt så att videon lämnar skärmen medan den spelas, då händer det. Så verkar vara någon bugg med rörligt material, vilket förklarar att det hände med Matrix-annonsen som nämndes tidigare.
     
    HDTV gillar detta.