Recension: DM 98 3G Android 4.4

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av geobjork, 28 feb 2017.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Min nya manick, DM98 3G anlände från China i går. Det är en rätt kul, liten/stor (? vilken ända man ser det från), smartwatch med full Android 4.4, 2.2” skärm och annars vad en vanlig Android mobiltelefon har, dock något modifierat. Detta är en relativt stor klocka eller en mycket liten mobiltelefon. Inte så stor att den är besvärlig att ha på handleden, men för mig, något liten att använda som telefon. Men jätterolig att leka med, timmarna flyger iväg och ögonen ramlar nästan ur hållaren.

    Stoppade inn ett SIMkort från Wifog som kör på Tre's mobilnät, och den hitta det direkt. Annars har jag installerat några appar som jag laddat ned .apk filerna från nätet, vill inta ansluta mitt Googlekonto. Men om, så finns Google play att tillgå. WiFi hittades direkt, och det värkar vara helt stabilt. Också mobildata funkar som en bris. En av apparna är en Webläsare, rätt så enkel, dock fullt anvädbar. Sen går det att zoom inn med två fingrar på skärmen så jag använder samma startsidan som på datorn. Det gör det enklare då jag känner den inn och ut. Kan lätt läsa tidningar och annat. Den har också en bra file manager, så det är enkelt att anluta till datorn, överföra filer och sen hitta dom igen.

    Så långt är alt bra! Men, men... Alt är så smått! Mina ögon räcker inte till och fingrara sätter jag lite hur som hälst. Hur någon med en mindre rund klocka klarar av det där är förbi min förstånd. Att använda den som telefon är nog inte för mig, på trots av att när jag äntligen fick ringt upp min kompis så funka det hyfsad i alla fall. Mycket känslig mic, kompisen klaga hela tiden på att jag förde ett jädrans väsen på trots att jag nästan inte torde andas.

    Jag har hittat ett par nyttjegrejor som ska testas och sen rapporteras här när jag vet hur det funkar. Också några nackdelar man måste lära sig att leva med. Bl.a har den Android 4.4, inte 5.1 som den annonserades med. Sen har den inget SD kort och bara 4 Gb internminne. Domino-DM98_13-768x432.jpg
     
    indika, kirkx10 och Gandolforf gillar detta.
  2. Gandolforf

    Gandolforf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2014
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Lenovo P2
    Info:
    Nova launcher prime
    Telefon 2:
    LG Leon H340N
    ROM:
    XenonHD
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Ser fram emot fortsättningen.
    Helknasig klocka, tycker jag, men spännande!
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det här är inte en klocka att ha på handleden 24/7. Nu är det väl inte så många smartwatches som är det egentligen...!? Att kalla den en klocka är lite missvisande, det är en liten mobiltelefon med rem som kan bäras på handleden, inget annat. Mycket av det man gör, till exempel surfa på nätet, så är det mycket bättre att ta den av och hålla den som en mobiltelefon. Många tycker nog också att den är för stor att ha på handleden, men för mig är det en kompromiss. Jag kunde inte ha den en millimeter mindre med det den används till. Det där med att koppla den via BT till mobilen för att släppa ta mobilen ur fickan när det ringer etc. är inte något jag kommer att göra, vara sig med denna eller någon annan smartwtch.

    Bra batterikapasitet, 900 mAh. Så långt har den varit uppkopplat till datorn såpass mycket att det inte har varit möjligt att få någon bra indikation på batteriförbrukningen, men 12 timmar standby gav inget utslag på batteriprosenten. Det kunde varit en något bättre indikering av batteriets laddningstillstånd. Har installerat en app som visar %, men den måste aktiveras separat varje gång man vill kolla batteriet.

    Alla annonser och spesificationer på denne utgåven av klockan från ”TinyDeal” anger att den har Android 5.1. Under info. i inställningar anges bara att det är en ”Custom Built Version” av Android, men appen AIDA 64 visar att det är en Android 4.4.2. Tror inte det gör någon stor negativ skillnad och det kommer jag inte att överklaga. Tror häller inte att säljaren medvetet bluffar, dom är nog övertygat om att denna customversionen är 5.1. Har också läst någon stands att 4.4 ofta används i smartklockor då den är mindre resurskrävande och ger en betydligt bättre batteritid än 5.1. Måste ge ett + för det!

    DM98 har ingen plats för SD kort. I mitt fall är det inget stort problem. Det är ett relativt begränsat antall appar som är aktuellt att installera. Musik, bilder och filmer är ingen faktor alls. Spela gör jag inte, och häller inte tror jag det är praktiskt ”anyhow”. Den har enbart en front facing kamera på 1.3 Mp, så man åker nog inte till Thailand på tre veckors semäster med denna som enda kamera. Man kan undra varför den har kamera överhuvudtaget! Jag skulle nog glatt ha bytt ut kameran med ett hörlursuttag.

    Apparna jag behöver finns på nätet som .apk filer, jag vill inte koppla den till mitt Google konto för att använda Google Play. Laddar filerna till datorn och kopplar till DM98 för att överföra dom. Den har en rätt så bra filhandterare och ett enkelt filsystem, så det går bra.

    Som mobiltelefon funkar den bra. Hyfsat högtalare, men i andra ändan klagas det på många biljud. Micen värkar vara så känslig att det minsta ljud vid sidan om skickas över som industribuller. Micen sitter i framkant av skärmen, så att dämpa den med en tejp eller något är inte praktiskt möjligt. Skulle också gärna haft ett hörlursuttag för telefonanvändanet, då hadde den fått en helt annan mening att ringa med.

    Skärmen är mycket känslig på touch. När man lär sig hur hårt man ska trycka och hur fort man ska swipa funkar den bra. Annars värkar kvaliten "overall" vara bra med undantag av luckan till SIMkortet. Den har jag dragit en tejp över så den inte ska ramla av och gå förlorat.

    Det är ungefär så långt jag hittills har bildat mig en uppfatning av apparaten, (vad man nu ska kalla den??). 800 kronor och 15 dagars leveranstid från China, jodå, jag skulle köpt den igen med det jag nu vet nu efter lite användande. Den kommer aldrig att ingå som en signifikant del av mitt mobila/digitala liv, men det vill inte någon annan smartklocka häller, mest bara en rolig grej, en stund! (Den hamnar nog i lådan jag kallar ”Elektroniska Ålderdomshemmet” efter som det lider).
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Nej, smartwatch är INTE för MIG! Det är lite olika orsakar för det som inte gäller alla andra. Jag har inte haft klocka på armen på 55 år, det var obekvämt. Jag ser inte tillräckligt bra och har inte tillräckligt bra motorik / koordination att styra den med mindre jag sitter hemma i lugn och ro i godstolen med en kopp kaffe. Springa omkring på stan och kontrollera denna?! NIX!
    Trodde jag hadde hittad en grej den skulle funka bra på för mig. När jag är i matafären och handlar är jag tvungen att ha en handlalista, annars jäv...! En papperslista är aldrig där när man behöver den, så jag har börjat skriva inn listan i mobiltelefon, funkar jättebra. Skrev en lista i klockan, men även det var mycket jobbigare än att använda mobilen.
    När man ska använda telefon funktionen så har man olika altärnativer. Telefonloggen till exempel. Nästan hur man än gör det, så plötsligt ringer man upp någon man inte alls vill ringa, och inte forbannat klarar man att stoppa upprigningen. Samma med kontaktlistan, man bläddrar lite och innan man vet det så ringer den upp någon. Nej, detta är jobbigt. Svara på SMS? Kommer inte på tal.
    Några funktioner är lite i enklaste laget. Hemskärmen till exempel, den är som app draweren i en vanlig mobil, och kan inte ändras annat än att man kan flytta apparna lite omkring. Ingen skärm man kan anpassa till eget behov. Det finns inte någon ”notification bar”, dock en egen skärm som man måste bläddra till om man misstänker man har ett meddelande.
    Batteritiden är mycket bra ser det ut för. 2 dyngn standby + lite Internet surfande och spela musik etc. Fortfarande 70% kvar. Men då gäller det att komma i håg att slå av WiFi när det inte är i bruk, annars går det åt som hundäta.

    I och med den har ”full” Android , SIM kort och tillgång till Internet ska jag nog hitta någon som vill ha den när jag är klar med att leka med den. Ska bara brilljera lite för några som har en gammal Casio klocka med fyra knappar, en sånn som det går åt en hel weekend att ställa om från sommartid till vintertid när man har tappat bruksanvisningen. Sen återgår jag till klockan på bilden nedanför, tar bort den fula ”remmen” och stoppar den i fickan. Enklast så. Ursäkta ”smartwatch lovers”!
    SmartWatch.jpg
     
    paycheck gillar detta.
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Egentligen är jag färdig med smartklockor, så detta inlägget skulle egäntligen inte skrivits. Jag har hittat bara en enda grej dom ar användbara till, att briljera lite för folk som inte vet bättre! Lite James Bond över det hela! Allt annat är mycket enklare att utföra på smarttelefonen.

    Men, efter att ha fibblat lite fram och tillbaka med två olika koncept, båda två med SIM kort, en med full Android 4.4 och en med något annat Androidbaserat OS, (inte Android Wear), har jag upptäckt en stor nackdel med full Android. När den är helt avslagen går det åt ungefär 10% batteri per dygn. När den är på i ”airplane mode” förbrukar den bara ca. 3%. Klockan med det andra OS’et har varit avslagen ett par månader nu, och har inte förbrukat något alls vad jag kan registrera. Det här är en jättenackdel då batteriets levetid forsämras varje gång jag glömmet att ladda innan den går ned till 0% batteri.Batteriet är inbyggt, ej möjligt att ta ut.

    Någon som har en uppfattning om detta?