Android 3.0 "look-alike"
Jag har fått tillgång till en firmware för 711 som bygger på Rockchips sdk2.0. Det är egentligen fortfarande Android 2.3, men Launchern och hela känslan är Android 3. Den är riktigt trevlig faktiskt, såpass att jag inte kommer lägga in Zeam denna gången. (Men det går ju självklart att göra själv om man vill ändå).
Jag noterade också att de numera använder sig av ext3 för /system, så det slipper jag fixa själv denna gången. 
Jag ska fixa till den lite, och försöka hinna testa lite mer, men hoppas att nästa twk-release kommer redan i år (det är ju nästan 30 timmar kvar trots allt) 
Det blir alltså lite mer nytt i twk-005 för 711 än jag först trodde 
EDIT: Grattis. Rockchip har IGEN ändrat totalt på sin image-layout, och laddar inte ens sin kernel längre från kernel-partitionen. Det verkar vara ett helt nytt system och den bootar extremt snabbt, det får man ge den 
Jag har plockat isär den med ett eget verktyg, men update-script osv (som ändå fanns där) är inte anpassat för det här nya formatet alls t ex.
Det innebär dock ett litet dilemma, eftersom firmware-filen jag fick visserligen funkar bra "as is" (även om CPUn är nedklockad). MEN man kan inte installera den som "update.img" utan måste använda special-verktyg och därmed installera drivrutiner i windows m.m.
Om någon som är van vid dessa verktyg vill testa den som den är, så kan jag ladda upp den någonstans så länge. Men det är okänd mark just nu, vet inte ens om det går att nedgradera efter man dragit på den nya bootloadern t ex... Helt på egen risk alltså. Men funkar gör det. Verktygen+drivers har drnashlenin postat i annan tråd tidigare)
Personlig reflektion:
Man blir lite trött på att man ska behöva "knäcka" skiten gång på gång när det ändå alltid slutar på samma sätt, och syftet är att FÖRBÄTTRA deras produkt? Vad är syftet? Det är en knasig värld.
Nå, ett nytt format tar tid att helt förstå, så jag får nog ta tillbaka det där med "i år" som det ser ut just nu.
Kanske kan jag göra någon slags "medelväg" som en första workaround, dvs göra på samma sätt som jag gjort hittills, använda den gamla bootloadern och kernel och min egen scriptning för att sätta upp /system. Den bootar antagligen inte lika snabbt, men resten borde funka lika bra eller bättre. De korrekta partitionerna får jag dumpa ut direkt från plattan. Som förr på LL-plattan, haha..
suck.
edit2: De har börjat med kryptering av firmware-filen igen också, iallafall "bootpartitionen" som uppenbarligen innehåller den riktiga kerneln också numera eftersom den är typ 6 MB istället för 1-2 MB. Hyggligt killar, jag skriver kanske den nya specen här sedan som tack när jag är färdig, som tack liksom. Kanske mitt hemsnickrade verktyg för att plocka isär den också, det är väl lika bra.
Kul att ni gillade mina idéer med bl a ext3 förresten, jag ser att det bara var att ta rakt av i princip. Det måste varit skönt att jag inte gjort något för att dölja det, utan försökt vara, ni vet, öppen med hur det funkar?
edit3: Äsch, det här var ju inte ens nytt visade det sig (varför googlade jag inte direkt?). Jag har bara varit lyckligt förskonad från de här fånerierna hittills på 2918. Då är det väl bara att läsa ikapp då... Återkommer.
edit4: Ok det verkar vara en salig blandning av gammalt och nytt. Inte likt någon firmware-image från Rockchip jag sett förut iallafall. Till slut fick jag iallafall ut ramdisken och kan ändra + återskapa den. /system var redan i ext3 så hey.. free lunch.
Kerneln är fortfarande mystisk (krypterad, eller inbäddad i ytterligare ett lager kanske), men eftersom jag ändå inte vill ha den just nu (nedklockad) så ska jag försöka sätta ihop en traditionell image men med nya /system, ramdisk, nya bootloadern men med kerneln vi redan kör på (inte nedklockad). Det kommer antagligen inte boota lika snabbt, men det är åtminstone riskfritt. Sedan återstår rootning + google apps + annat jag skruvat på. Modulerna för VPN och WPA-nät t ex. Kanske kanske får jag ut en sådan fungerade, som update.img, innan årets slut 
Sedan får jag sätta mig in i exakt vad som krävs för att återskapa den (för mig åtminstone) okända boot.img med inbyggd kernel
Last edited: 30 december 2011
drnashlenin gillar detta.