"knäppningar" i ljudet på DmTech 820 - orsak identifierad + fix
OK så jag har aldrig gillat olösta mysterier, så jag tog isär min fungerande platta för att försöka provocera fram felet. En uppenbar början var att spana efter risig jordning eller så, men det var enklare än så..
När jag flyttade på audio-kablarna lite grann, så att de låg närmare och t o m bitvis på chipet som (tror jag) tolkar "touch" från skärmen, så uppstod plötsligt exakt samma knäppningar som de i ljudklippen som postats tidigare. Både i de inbyggda högtalarna (om man lyssnar noga / har låg volym) och framförallt om jag kopplade hörlursutgången till aktiva högtalare. Detta även när jag inte rörde något, dvs det är inte glapp-kontakt utan audio-kablarna plockar upp någon form av störning från antingen "touch-chipet" eller från LED-belysningen, eller båda.
Oavsett vilket stämmer det utmärkt med det som framkom om att problemet försvinner när skärmen är avstängd.
Jag testade att bunta ihop kablarna och flytta dem så långt som möjligt från chipet, och knäppningarna försvann. Jag provade några gånger fram och tillbaka, både med locket (baksidan) på och utan, och det är helt klart här problemet ligger. OBS att jag inte lossade på något, dvs inget lödande behövdes. Det bästa verkar vara att audiokablarna (två par, svart och röd, tvinnade) ligga långt från annan elekronik, och samtidigt inte i direkt anslutning till de andra svarta o röda kablarna som finns på samma ställe (dessa matar (surprise surprise!) skärmens belysning och pressar antagligen igenom en del ström vilket kan tänkas störa också.)
Nu får man ha i åtanke att jag började med en platta UTAN problem (dessutom äldre och ser inte EXAKT likadan inuti, men det är samma platta) och provocerade fram felet och åtgärdade det igen, men det skulle förvåna mig MYCKET om det är något annat problem för er som upplever knäppningar.
Det känns bra att veta ändå att det var något så simpelt som klantig kabel-
placering och inte trasiga komponenter t ex.
Nu har man egentligen tre olika val:
- Strunta i det om du inte är störd av det! Den kommer inte gå sönder av det, och det lär inte bli värre (så länge du inte flyttar kablarna
)
- Gå tillbaka med plattan och byt ut den. Man ska inte behöva fixa nya grejer, inte ens flytta på sladdar. Någon skrev att han bytt och fick en ny, men med samma problem *shrug* Man kan ju häva köpet om man är missnöjd antar jag?
- Man fixar det själv. Plattan är lätt att öppna, det är vanliga "plastsnäppar", det behövs inte ens skruvmejsel. Men, VAR FÖRSIKTIG! Självklart ryker garantin om man plockar isär grejerna, men så länge du inte tappar den i golvet eller nyfiket rycker i olika flatkablar så bör det inte vara några problem. Men, återigen - känner du att du är helt fel person för detta, så ska du antagligen låta bli! Själv gör jag hellre enkla egna fixar som detta om det är mindre jobb än att tjata med butiker, skicka på service osv, men som vanligt kan jag bara prata för mig själv.
Om du nu tänker slita isär plattan så är här lite råd:
Första gången, innan jag ens visste var jag skulle börja, var det inte lätt. Nu gör jag det på 20 sekunder. Låt det ta tid hellre än att slarva. Det är inte svårt egentligen, men varje gång man plockar isär något nytt innebär ändå ett visst riskmoment. Denna risk tar du givetvis helt själv.
Det som skall loss är själva baksidan, alltså den i metall. Den sitter enbart med snäppfästen, så man hittar en lämplig punkt att skapa en springa nog att sticka in lämpligt verktyg. Om man inte klippt naglarna på ett tag funkar det bra 
Annars får man ta vad man har. I brist på vettiga verktyg funkar en tunn men bred smörkniv. Men tänk på att den är av metall och kan lämna märken. Framförallt leder den ström, så stoppa inte i halva kniven... (5 mm är mer lagom).
Börja på rätt ställe. När man väl haft isär den vet man att på kortsidan där högtalarna sitter finns inget på insidan på åtminstone en dryg cm man kan skada. Du ska öppna MELLAN METALLEN OCH RÖDA PLASTEN! Alltså ENBART metallen ska av.
När du väl fått en öppning, ta ytterligare ett förmål (gärna av plast) för att hålla den öppen och bryt försiktigt för att vidga öppningen så att första plastsnäppet släpper. När väl de två första släppt är resten enkelt, bara att försiktigt dra i princip - baksidan är trots allt i metall.
En viktig sak: AKTA FLATKABELN SOM SITTER I NÄRHETEN AV AUDIO-KABLARNA! (Markerad med röd pil i bilden nedan) Det går att ta loss den om man verkligen vill (man fäller upp den svarta "flärpen" först), men rör det inte om du inte har en bra anledning till det (ja jag vet att det är roligt
)
Tänk också på statisk elekrictet - pilla inte på mer än nödvändigt. Ha inte en yllekofta på dig som du drar av dig mitt i alltihopa. Har du en jordad arbetsplats - grymt! Om inte, ta åtminstone i en vattenkran eller liknande då och då.
Tryck sedan helt enkelt bakstycket på plats igen, inga konstiga tricks behövs.
Bifogar några bilder:
Bra ställe att börja, vid högtalarna på körtsidan (mellan metall och röd plast!)
Såhär ser det ut inuti (någon kabel har annan färg i denna batchen, i men samma hårdvara) Uppe till höger finns kablarna vi vill justera lite. AKTA ÖMTÅLIGA FLATKABELN! (Se pil i bild)
Här har jag medvetet "fuckat upp" det hela - ena ljudkanalen går rakt över ett dotterkort, allt ihopknölat och nära "touch-chipet" (ingen aning om vad det kallas... Digitizer?) När jag kör den såhär sprakar det ännu oftare än i ljudfilen som postades tidigare, men exakt samma fenomen (knäppningarnas volym konstant t ex)
Här gjorde jag tvärtom och 95% av problemet försvann:
Detta var optimalt:
Uppenbarligen bör man undvika att:
A) Ha ljudkablarna nära "touch-chipet" samt
B) Ha ljud-kablarna nära matningen för skärmbelysningen (de otvinnade kablarna). Någonting med magnetfält av ström på ~1A säkert som är o-bra i 48kHz sammanhang... Någon mer kunning får gärna förklara 
EDIT: Skärmen är dessutom kapacitiv...
Hursomhelst - fixa själv, strunta i det, byt den o hoppas, lämna tillbaka den, be om hjälp av en kompis, köp en ipad - valet är ditt. Detta är en oväntat enkel fix som inte kräver vare sig skruvmejsel eller lödkolv. Det går självklart att fixa det snyggare och separera eller isolera bättre än jag gjorde. Men, så länge det inte knäpper är det good enough, right? 
(Acceptera inga knäppningar alls när den är öppen, om du kör den öppen. Det tenderade att bli ett litet snäpp värre med metallchassit på för mig. Säkert något fysikmajen hade kunnat ge ett bra svar på för 20 år sedan, men det är väl något med "fältspridning" eller något sådant
)
Ni som fixar själva - tag gärna bild före och efter, jag har fortfarande inte sett ett ex med felet utan jag fick som sagt själv provocera fram det 
(Ursäkta de dåliga bilderna förresten - jag hade jobbat mig och fått fram ganska detaljrika bilder - men gissa om det gick att posta dem här
)
Last edited: Dec 28, 2011
Nixu, deBug and heneng like this.