För tusan människa! Haha nejdå, jag svarar gärna på frågor om jag kan, det är mest saker som är jätteenkla att ta reda på själv och typiska för forum (har plattan feature X typ) och som återkommer hela tiden som är tröttsamt för dem som försöker komma vidare och inte svara på redan besvarade frågor igen.
Jag använder mig av orginal-firmware men har sedan förändrat framförallt på Linux-nivå, t ex bytt filsystem som jag nämnt. I enstaka fall ,/init t ex, har jag kompilerat om den själv, efter att ha ändrat i källkoden så att det jag behövde göra var möjligt.
"Rootad" innebär att man har möjliget att köra program/appar som har total tillgång till allt i Android och även det underliggande Linux-lagret. Rootning är alltid det första jag gör, eftersom det behövs för det som kommer sedan
(Med andra ord är din platta "rootad" om du lagt in twk-004 eller twk-005). Om du kör ett program som vill ha full tillgång till systemet kommer du få upp en popup som frågar om du godkänner detta (av säkerhetsskäl).
"Hur man gör" är nog väldigt olika. Min egen uppfattning om att filsyetemet cramfs är helt värdelöst för en interaktiv pryl gjorde att jag bytte detta på ett tidigt stadie, men det är annars inte så vanligt av någon anledning.
För mig bästa möjliga prestanda det viktigaste (jag gillar att överklocka PCs också t ex). Andra vill helst ha med så många nyttiga appar som möjligt från start så man slipper ladda ned dem. Jag har istället plockat bort de bitar jag tyckte tillförde mindre än nackdelen med att ha dem där "per default".
Hur man tar reda på hur man gör: Googla! "archos moding" borde ge en träff på en wiki där jag hämtade väldigt mycket kunskap i början, och principen är densamma fortfarande faktiskt. Var beredd på att läsa på jättemycket och titta på det andra gjort. Du kommer få lägga en hel del tid, och tycker man inte att det är roligt att lära sig utan enbart är intresserad av resultatet så kommer det bli lite tufft tror jag 
I tråden om 7CK100 beskriver jag mycket om det jag jobbade med på den plattan, och eftersom jag var totalt noob på Android då så kan man nog lära sig en del där eftersom vi "började från början" där. Dock har tråden över 1000 inlägg
Last edited: 29 december 2011