DmTech 820 Tablet

Discussion in 'Övriga tablets' started by nimbe, Dec 3, 2011.

1. 900ssie

900ssie Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Netlogic's hemsida ligger nere och jag är i behov den senaste uppdateringen för denna platta från dem.
    Har någon vänlig själ som har denna på sin hårddisk lust att ladda upp denna någonstans? :)

2. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

ARGM900HC-A_20111206_V1.0.6_2update.zip

3. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Where's my water: Det stämmer, och felet ligger i Android 2.3.1, iaf Rockchips version (testat även på Dmtech 711, både "mina" versioner och orginal-firmware). Det är ett openGL-anrop som appen försöker göra som inte finns ser det ut som.

Spare parts: Ska titta när jag hinner. Antagligen någon obskyr funktion som inte är implementerad *gissar*

Tack för rapporterna!

4. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

*gråter tyst i ett hörn*

5. bjare

bjare Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

6. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är "orginal-firmware", alltså uppdateringen som fanns på Netlogics hemsida som är tillfälligt nere. Det är ingen "twk-version" om det var det du undrade..`?

bjare likes this.
  7. humanizer

humanizer Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmmz .... den här tråden dog av rejält. :) Inga som använder sina plattor länge? Någon som hört hur det går med ICS till plattformen?

8. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Ja, tvärdog är en bra beskrivning.
    Sambon har fått för sig att hon ska sälja sin 820. Iofs så har hon sen jag köpte den till henne, laddat den max 4 gånger. Jag tycker det är lite synd.

Mm hade varit kul att veta hur det går med ICS. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

9. jensaeriksson

jensaeriksson Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Att tråden dog kan ju innebära att den funkar som det ska. Oftast så har ju folk en benägenhet att skriva när det uppstår ngt problem. Själv är jag fortfarande kanonnöjd med min!

10. jensaeriksson

jensaeriksson Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag måste nog rätta mig lite. Det jag inte är nöjd över är att det är typ lite glapp i microusb uttaget.o_O

11. .sun

.sun Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan också bero på att det nu är stört omöjligt för fler att köpa den. SIBA har inte fått in nya sen lagret tog slut vid årsskiftet. Ny leverans är beräknad till 24/2 säger dem. Generalagenten i Sverige verkar inte intresserad av att sälja den till någon annan ÅF, o svarar inte på mail från privatpersoner, så om det finns nåt annat sätt än att vänta på SIBA om man vill ha en ny platta, vet jag inte.

12. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vi svarar visst på mail från privatpersoner och vill gärna sälja till fler ÅF men vi har inga på lager just nu. Om vi missat att svara så ber jag om ursäkt, kan du maila till oss igen? [email protected] eller PM till mig.

.sun likes this.
  13. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Release: Custom firmware: dmtech-tablet_820-twk-006

Stendött? OK kanske lite.. här kommer iallafall en ny version :)

Snabbinfo: Denna version är egentligen bara en "remake" av twk-005. Jag fick tag i en senare version av fabriks-firmware för DMTech Tablet 820, daterad 2012-02-13, i förrgår alltså faktiskt. Jag har ingen changelog på den, men jag har "hört" att man jobbat lite med audio-drivern bl a, och om någon fortfarande har en platta med audio-problemet vore det intressant med feedback om det förändrats.

Hursomhelst, jag tog den och gjorde allt en gång till som jag gjorde i 005, dvs rootning, ext3 /system, dubblat app-utrymme, RAM-tweaks etc etc samt daterade upp Zeam och Androidterm till senaste versionen. Jag upplever den som snabbare än förra versionen, vilket inte alls är omöjligt eftersom kerneln är nyare, men det kan också vara placebo :cool:

copy/paste från förra posten om "hur man gör" - mycket upprepningar , men drar det ändå för nytillkomna:

OBS Jag har inte testat att nedgradera från 006 till lägre version eller tillbaka till stock firmware genom att enbart kopiera in update.img. Gissningsvis blir det problem (boot loop), så det avråder jag från. Det är däremot inga problem att göra det med PC-verktygen (testat flera gånger) om man vill. Det är heller ingen risk för permanent brickning även om man testar nedgradering och skulle få bootloop (återigen är PC-verktygen räddningen i så fall).

Uppgradering till 006 har jag däremot testat från stock, senaste officiella samt från 005 och det fungerar fint.

Värt att notera: recovery-delen av uppdateringen går snabbare i denna versionen eftersom /data och /cache inte kan formateras där (nya partitions-tabellen gäller inte ännu). Det gör istället vid första boot, som därför tar ÄNNU längre tid än tidigare, 7-8 minuter kanske jämfört med 5 förut. Avbryt inte! :cool: Totala tiden för uppgraderingen är dock ungefär densamma.

Nedan några viktiga saker att tänka på:

Börja med att ta backup på all viktig data, om du har någon! Du KOMMER bli av med ALLT som lagrats på plattan. Ladda batteriet fullt. Plocka ut SD-kortet i förväg om du inte tänker använda det för uppgraderingen, men rör det INTE när allt väl påbörjats!

Installera genom att ladda ned zip-filen, packa upp den och kopiera update.img till antingen rot-katalogen på inbyggda flash-disken eller ett sd-kort med PC. Koppla ifrån "USB-utdelningen" från plattan, men låt USB-kabeln sitta kvar i bägge ändar, eller koppla omgående in laddaren till USBn på plattan (strömförsöjning hela tiden är viktigt!).

Plattan kommer säga att den har hittat en firmware-fil, och du får godkänna uppgraderingen. Se till att ha strömförsörjning inkopplad under hela förloppet och avbryt INTE när det väl startat! Detta sista är egentligen det enda riktigt viktiga!

Första uppstarten tar lång tid! Nästan 10 minuter är normalt. Under denna tiden verkar plattan "hängd" vid boot-loggan. Det är normalt, avbryt INTE detta. Ha strömförsörjning inkopplad även här hela tiden.

Mycket kommer vilja datera upp sig efter installationen när du kört igång Market igen, inte minst Market självt. När allt detta är klart är det inte fel med en omstart igen, och först då kan man bedöma hastighetsskillnaden på ett vettigt sätt.

Jag har försökt vara noggrann och testat någorlunda. Gör du bara enligt instruktion, och framför allt inte avbryter förloppet på något sätt, är det ingen fara. Med det sagt - självklart gör du detta på eget ansvar. Vill du inte vara först - låt andra rapportera först här i tråden. (Eventuella bugrapporter postas lämpligen här.)

Nedladdningslänk: dmtech-tablet_820-twk-006.zip

Nytt i dmtech-tablet_820-twk-006:

- Baserad på nyare tillverkar-firmware; daterad 2012-02-13

- Zeam launcher och Androidterm uppdaterade

Från dmtech-tablet_820-twk-005 :

- Senaste Zeam launcher

- aes_generic.ko inkluderad (hjälper wpasupplicant vid förhandling mot vissa wpa-krypterade wifi-nät)

- tun.ko (Vissa VPN-tjänster, I'm looking at _you_ deBug :cool: )

- Astro bortplockad (ladda ned senaste från market om du vill ha den istället)

- Dubblerat utrymmet för /data (app-utrymme) samt för /cache (på allmän begäran)

- Android Terminal (praktiskt vid felsökning - kolla loggar osv)

- dalvik.vm.heapsize uppställd till 64 MB (var 48 - testa gärna de där spelen igen nu som tydligen strulade(?)

- kernel-loggen dumpas ut till "Windows-disken", alltså /flash, 1 minut efter service-managers startats vid varje boot, för bekvämlighet. dmesg.txt heter den och öppnas med t ex wordpad (notepad funkar inte eftersom den är i UNIX-format).

Ni som upplever audio-problem - posta gärna den loggen här i tråden (med "spoiler" och "code" - taggar för den är ganska så stor). Ska bli intressant att se om det är något audio-relaterat som skiljer.

God Jul & Gott Nytt! Ska försöka ta ett break från detta just nu, till efter jul iallafall, men skulle det mot förmodan dyka upp något viktigt jag missat kommer jag självklart fixa det, om det rapporteras :)

Från dmtech-tablet_820-twk-004 :

- Permanent root

- Global APN-lista

- Bytt ut launchern till Zeam (bieffekt: Google apps alltid synliga, men jag antar att ingen gråter över detta...)

- "debuggable"-flaggan påslagen

- /system på en ext3-partition

- patchat /init så att den supportar exec (hjälper till för föregående punkt)

- Skruvat på lite olika optimerings-parametrar, bl a minneshanteringen

- Diverse "skräp-appar" (min bedömning) bortplockade som bara tog upp plats och RAM-minne.
    T ex "Slide-me market", quicksearchbox, weather app, time sync (som ändå inte funkade) m.m.
    Jag anser att det är bättre att man själv kan installera det man vill och att grundsystemet
    är så snabbt o slimmat som möjligt. Finns ännu mer man kan göra här, men tog det värsta.

humanizer and drnashlenin like this.
  14. Joe71

Joe71 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Thanx! Detta ska självklart testas... :)

15. .sun

.sun Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Mailade i slutet av dec, men nu har du ju svarat på min fråga om ÅF, så det känns inte som att jag behöver skicka om det...

Kul att du/ni hänger här dock - då kanske du kan säga nåt om leveransstatus? SIBA sålde slut sitt lager vid årsskiftet, och då hette det först att nya plattor skulle komma in i början av januari. Sen blev det 25/1, och nu är budet 24/2. Erfarenheten säger mig dock att när man börjar förhala datum så här, så betyder eg att man inte har en aning. Det kan komma nya plattor imorgon, eller om ett halvår, eller aldrig.

Ni kanske har bättre koll på läget än SIBAs kundtjänst?

16. drnashlenin

MINA ENHETER

De kommer till Sverige i slutet av feb om allt går som det ska.

17. .sun

.sun Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Pratade just med SIBAs kundtjänst, och fick då beskedet att 7/3 är nytt leveransdatum. Hoppas det stämmer denna gång.

18. jme2010

jme2010 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Lånar tråden då det gäller en grej som kanske är gemensam för 820 och 711.

Jag är i stort behov av en bil-laddare, testade en 12v usbplugg och körde en usbkabel i den till sonens 711'a. Men den laddar inte!
    Kan någon tipsa hur man får till detta?

19. drnashlenin

MINA ENHETER

Borde finnas på lager nu.

20. .sun

.sun Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jodå, de dök upp på siba.se fredag em. Så nu är en platta beställd!