DmTech 820 Tablet

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nimbe, 3 dec 2011.

1. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Sprang in på närmaste Siba idag, hade lite bråttom så jag ställde bara en snabb fråga om 820. -När tror ni att ni kan få in 820, jag skulle vilja titta närmare på den innan jag köper den. -Den kommer vi inte få in, vi har ingen sån, ehh..

Fantastiskt med Siba-säljare som har koll på vad dom själva säljer...
    Vart fan skitsur..

2. Tornankan

Tornankan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

He he sett att "JärnTrusten" har fått upp vittringen på ett nytt projekt sedan M7:an!
    Kul!
    Hej alla och "Tack för senast".

3. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Som den gode Drnashlenin säger, det är garanterat rk2918, och ja, jag har sett kretsen rent fysiskt med egna ögon i plattorna :cool:

I övrigt kan nämnas DDR3-RAM, klockat till 400 Mhz om man får tro kernel-logen (stämmer säkert). Kapacitiv (5-punkts) skärm som funkar väldigt bra.

Jag har blivit lite bortskämd sista tiden och fått möjlighet att beta-testa ett antal olika tablets, varav Tablet 820 är en av dem. Denna (Tablet 820) kommer jag göra en custom firmware till inom kort om tiden tillåter. Den är inte dum som den är, men jag personligen är allergisk mot cramfs eftersom det äter system-resurser i onödan, så det är främst det jag vill ändra på (plus root naturligtvis). Som bonus kommer man ju kunna montera /system read/write om man vill.

Eftersom jag redan gjort grovjobbet nu för rk2918 i och med firmwaren jag postade igår för "Tablet 711" så bör det vara ganska enkelt att göra samma sak för denna. Jag har kikat på firmwaren redan och det är uppbyggt på samma sätt (samma sdk i botten).

Haha tjenare igen, tack själv! Japp, två stycken projekt till och med verkar det som! :)

4. 900ssie

900ssie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Vad kan man förvänta sig av denna platta, klarar den av att spela upp 720p mkv tex?
    Jag blev grymt besviken när jag lärde mig att Galaxy Tab plattorna inte klarar av videouppspelning av diverse vanliga format som min Galaxy S2 klarar utan att hicka!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

5. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Dum fråga.. Men finns det inte spelare på market som löser diverse format?

6. 900ssie

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Inte till Tab plattorna med Tegra chipen enligt mina efterforskningar, helt sjukt!

Siba har 0 i lagersaldo nu, undrar om de är påväg ut till butik eller om Ni Swedroidare snodde åt Er rubbet? ;p

7. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Var precis och klämde på denna samt den mindre 7tummaren.
    7 tummaren har resistiv skärm, så den går bort.

Men denna, 820, var riktigt trevlig, för sitt pris såklart.
    Och om det kommer en uppdatering till ICS så är det nog ett bra köp.
    Risk att jag går tillbaka och tar med en hem ikväll.

Kan nämna att båda modellerna kändes riktigt välbyggda.

8. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Ja den klarar mkv filer i 720P, har även precis testat Big buck bunny avi i 1080 och det gick fint.

9. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Ny firmware

Nu ligger den senaste firmwaren för DMTECH Tablet 820 uppe. Den lägger till en meny för HDMI-inställningar.

Ladda ner, zippa upp, byt namn till update.img och för över till plattan via usb.

Koppla bort usb eller inaktivera lagring så upptäcker plattan ny firmware själv och uppgraderar. Laddaren kan med fördel vara inkopplad.

Här finns den

10. PsychoCheF

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Hmm... lömskt att en "update" wipar allt innehåll... :(

Köpte en som julklapp idag, och har pysslat ett par timmar för att ställa in allt, sedan hittade jag uppdateringen och avslutade med den.
    Tillbaks på ruta ett.

11. aarvid

aarvid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men ni som köpt den tycker att det är en prisvärd platta? Letar efter en att ge föräldrarna i julklapp, står mellan denna och s7( som har inbyggd 3g). Dock är ju kapacativ ett stoort plus? Flyter appar osv på bra?

Last edited: 12 dec 2011
  12. 900ssie

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Kanske kan testa lite spel och rapportera här? :)

13. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Jag ska se till att förtydliga det!

14. PsychoCheF

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Nu var det inget utförligt test, utan jag installerade mest sådant appar.
    Testade lite surf & TV4play som båda fungerade utan anmärkning.

Tyvärr inget mer testande förrens efter jul nu :)
    Vad bra, men kan man inte göra en update som inte raderar allt? Iaf i detta fallet kändes det onödigt?

Kan man radera den lite av de medföljande apparna som slideMe market, APK installer etc?
    Utan att det blir problem vid en framtida update?

aarvid gillar detta.
  15. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Det går inte att plocka bort apparna som följer med som det är nu eftersom de ligger i cramfs som alltid är read-only. Däremot är min custom firmware färdig nu, ska bara testas orentligt men räknar med att kunna posta den inom en dag eller två. Där har jag gjort motsvarande förbättringar som på Tablet 711, och prestandan är klart bättre än tidigare. Även "skräp-appar" som t ex Slide-me är utslängda.

Det är visserligen tekniskt möjligt att skapa en update som inte raderar allt, men det är inget jag skulle rekommendera, det blir VÄLDIGT lätt massa problem eftersom market m.m. daterar upp sig själv och kommer ha settings, cache osv för fel version ("force close" kommer som ett brev på posten). Tag alltid backup först på viktig data och var beredd på att få sätta upp allt från scratch vid uppdatering.

/system använder nu ext3, och är man lite kunnig kan man därmed plocka bort ytterligare förinstallerade appar om man vill.

Om någon är beredd att ta en (liten) extra risk och beta-testa, dra ett PM (feedback förväntas i så fall). Annars postar jag den inom kort ändå som sagt. :)

EDIT:

Det kunde ju stått på hemsidan, det kan jag hålla med om, men det står faktiskt i "popupen" på skärmen innan du godkänner installationen.

PsychoCheF gillar detta.
  16. PsychoCheF

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Tack för info.
    Tänkte att det inte var så svårt att göra en update, eftersom min Xperia har uppdaterat sig massvis med gånger utan problem.
    Men jag begriper inte hur det fungerar i bakgrunden.

Ser fram emot att läsa vidare om dina förbättringar på romen :)
    Men jag skippar nog betatestandet, höll på att sabba min lur när jag gav mig ut på det djupa havet sist. Och det fanns inte mycket till hjälp att få runt forum/irc kanaler etc, så nu lägger jag bara in beprövade saker.
    Med förhoppningsvis mindre risker :)

17. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    En dum fråga 2

Hello boys,

Finns det möglighet att ladda denna eminenta tablet via USB, eller är det som med Kendo M7, att man endast kan ladda via laddare..

18. PsychoCheF

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Laddning sker via USB.
    Både laddare för vägguttag och separat USB kabel medföljde.

19. thebiglost

thebiglost Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det finns ingen möjlighet att få lite video/bilder på denna platta?

20. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Custom firmware: dmtech-tablet_820-twk-004.zip

Här kommer den utlovade "custom firmware" för DmTech Tablet 820, dmtech-tablet_820-twk-004. Den fokuserar framförallt på att dra upp prestandan rejält. Rapportera gärna tillbaka i tråden, både bra o dåligt!

Nedan några viktiga saker att tänka på. Mycket cut-and-paste från ds711-release-texten, vilket beror på att det mesta funkar på samma sätt. Beprövad teknik alltså ;)

Börja med att ta backup på all viktig data, om du har någon! Du KOMMER bli av med ALLT som lagrats på plattan. Ladda batteriet fullt. Plocka ut SD-kortet i förväg om du inte tänker använda det för uppgraderingen, men rör det INTE när allt väl påbörjats!

Installera genom att ladda ned zip-filen, packa upp den och kopiera update.img till antingen rot-katalogen på inbyggda flash-disken eller ett sd-kort med PC. Koppla ifrån "USB-utdelningen" från plattan, men låt USB-kabeln sitta kvar i bägge ändar, eller koppla omgående in laddaren till USBn på plattan (strömförsöjning hela tiden är viktigt!).

Plattan kommer säga att den har hittat en firmware-fil, och du får godkänna uppgraderingen. Se till att ha strömförsörjning inkopplad under hela förloppet och avbryt INTE när det väl startat! Detta sista är egentligen det enda riktigt viktiga!

Första uppstarten tar lång tid! Över 5 minuter är normalt. Under denna tiden verkar plattan "hängd" vid boot-loggan. Det är normalt, avbryt INTE detta. Ha strömförsörjning inkopplad även här hela tiden.

Den största förändringen jag gjort i denna versionen är att /system-partitionen kopieras från cramfs-partitionen till en annan partition, som först formateras med ext3 (det är det som tar tid i första uppstarten). Detta gör att man sparar väldigt mycket CPU-kraft (men också RAM-minne) eftersom allting inte måste packas upp i realtid hela tiden.

Prestandaskillnaden är ganska ordentlig faktiskt, speciellt efter att man startat om en gång efter den första uppstarten (när allt installeras), och det märks självklart mer vid mycket vid tunga tillämpningar som t ex websidor med flash-innehåll eller spel.

Mycket kommer vilja datera upp sig efter installationen när du kört igång Market igen, inte minst Market självt. Självklart kom det också en ny version av Zeam Launcher just idag o_O Men jag väljer att inte pilla på det nu när allt är testat o klart, men den nya kommer ligga med i nästa release från start. När allt detta är klart är det inte fel med en omstart igen, och först då kan man bedöma hastighetsskillnaden på ett vettigt sätt.

Jag har försökt vara noggrann och testat ordentligt, och även fått hjälp med test av en annan person på dennes platta (Tack Drnashlenin!), och det fungerar bra. Gör du bara enligt instruktion, och framför allt inte avbryter förloppet på något sätt, är det ingen fara. Med det sagt - självklart gör du detta på eget ansvar. Vill du inte vara först - låt andra rapportera först här i tråden. (Eventuella bugrapporter postas lämpligen här.)

Nedladdningslänk: dmtech-tablet_820-twk-004.zip

Förbättringar i denna versionen:

- Permanent root

- Global APN-lista

- Bytt ut launchern till Zeam (bieffekt: Google apps alltid synliga, men jag antar att ingen gråter över detta...)

- "debuggable"-flaggan påslagen

- /system på en ext3-partition

- patchat /init så att den supportar exec (hjälper till för föregående punkt)

- Skruvat på lite olika optimerings-parametrar, bl a minneshanteringen

- Diverse "skräp-appar" (min bedömning) bortplockade som bara tog upp plats och RAM-minne.
    T ex "Slide-me market", quicksearchbox, weather app, time sync (som ändå inte funkade) m.m.
    Jag anser att det är bättre att man själv kan installera det man vill och att grundsystemet
    är så snabbt o slimmat som möjligt. Finns ännu mer man kan göra här, men tog det värsta.

Nixu, deBug, zOOge och 2 andra gillar detta.