DmTech 820 Tablet

Discussion in 'Övriga tablets' started by nimbe, Dec 3, 2011.

1. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

En tanke till herrarna som har kolla på denna plattan:
    Kan man på något sätt ordna så touchknapparna alltid lyser när skärmen är på?

Satt i mörkret och pysslade med plattan, men det blev en hel del oavsiktliga tryckningar på hemknappen eftersom det var svårt att se exakt vart man satte fingret.

2. bjare

bjare Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej, den har inte Market va? Hur gör man för att få in det i den?

Och fråga två: om jag har en USB-dongel från Tele2 som jag använder till min vanliga dator, går den att använda på denna platta, (direkt utan fix, eller med annan kabel eller annan programvara)?

Tack på förhand och god jul!
    /Mattias

3. 900ssie

900ssie Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har problem med att vissa av spelen jag installerar från Market inte fungerar på plattan.
    Har någon en aning varför?

4. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Något speciellt spel du tänker på?
    Alla spel, förutom dom lite tyngre (Backstab osv.) funkar galant... Av dom jag harinstallerat då :)

5. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vill du bara ha market och resten av google apps så går du in på insällningar program och bockar i aktivera avancerade servicefunktioner, KLART.

Vill du desdutom ha alla världens APN installerade så lägger du in twks ROM. Jag vet inte vilket modem tele2 använder men är det ett från Huawei är det stor chans att det funkar. Du behöver en usb afapter från Kjell också ( 68613 har jag för mig typ 49kr)

AvveAwesome likes this.
  6. bjare

bjare Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, tack för hjälpen med Market. Däremot kan jag för lite om apn och rom så jag förstår inte riktigt vad du menar. Har du tips på var jag kan läsa mer?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

7. AvveAwesome

AvveAwesome Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan jag roota den här surflpattan?

8. bjare

bjare Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

En sak till förresten: Finns det några tillbehör att köpa till plattan på Ebay? Vad kallas i så fall plattan där? Jag sökte på DMTECH och det fanns inget.

9. drnashlenin

MINA ENHETER

ROM betyder förenklat själva mjukvaran i plattan. Bäst just nu är den version som Twk har postat i denna tråd. APN inställningar är det som talar om för plattan vad modemet skall ansluta sig mot, det är olika inställningar för telia, tele2, telenor osv. Det går att lägga in apn manuellt om du vill, se swedroids egna wiki i ämnet.

10. drnashlenin

MINA ENHETER

Med Twk's versio så får du permanent root, se release notes.

11. drnashlenin

MINA ENHETER

Du lär inte hitta så mycket på ebay. Den säljs i Sverige som Dmtech men kommer från en fabrik i kina som heter Yifang som tillverkar åt flera stora märken, vissa modeller av Archos, Point of view mm. Det medföljer hörlurar och läderväska, allt annat är standardgrejor, jag menar usb-kabel, laddare mm.

12. johaneriksson2

johaneriksson2 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

En lite snabb fråga, när man kollar uppe i "status" raden så ser man ungefär som staplar, varför har man dom? för vad jag läst så går de inte att ha simkort i den...

13. AvveAwesome

MINA ENHETER

Vad är twk root? Finns inte på nätet.

14. drnashlenin

MINA ENHETER

Om du kopplar in 3g usb dongle så visas täckningen på de staplarna precis som på en telefon.

johaneriksson2 likes this.
  15. drnashlenin

MINA ENHETER

Läs några inlägg bakåt i denna tråd och leta efter inlägg av signaturen TWK_ så hittar du att han har postat nerladdningslänk samt utförlig beskrivning. Lycka till!

16. 900ssie

900ssie Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Sim City (laddar inte ner allt efter installation), Fruit Ninja, TV4 Play for Tablets, Virtual City Playground, Toki Tori (hackar), jag fyller på med mer...

Jag har även "poppande" ljud när jag använder hörlurar.
    Skärmen vill inte känna av gyrot och vrida sig när den nyligen startats om, den vrider sig efter ett par minuter.

17. AvveAwesome

MINA ENHETER

Filen finns inte och ladda ner i länken...

18. drnashlenin

MINA ENHETER

Funkar för mig både på vanlig megaupload (vänta 1 minut) och på premium.

19. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad är "native upplösningen" på displayen?

20. deBug

deBug Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Dmtech 820 + twks ROM = Mycket bra

Hej.
    Jag köpte den här i fredags och har spenderat helgen med att meka in mjukvara på den.
    Tänkte jag kunde skriva lite om mina observationer om vad jag tycker är bra och dåligt med den.
    Det kanske kan hjälpa någon i beslut om det är något för dem.

Min åsikter i en mening för de som inte orkar läsa:
    Mycket prisvärd och bra platta, enda större brist är ett ljudfel som gör att den inte lämpar sig för HiFI upplevelse med tex Spotify.

Det första jag gjorde när jag packat upp den var att lägga in twk:s fin-fina ROM på den.
    Det ger förutom hastighetsförbättringar även fördelen att den blir Root:ad.
    Själva uppdateringen är ett under av enkelhet.
    För mig som root:at och kört in andra ROMs på Samsung mobiler så var det så enkelt att man knappt trode det var sant:
    In med USB sladd till PC:s, clicka på "Activate USB sharing" knappen på plattan och den dyker up som en hårddisk i PC:n utan drivers eller annat jox.
    Lägg in update.zip i roten av filsystemet och klicka sedan på "deactivate USB sharing" knappen på plattan och upp kommer en fråga på plattan, vill du uppdatera?
    Snacka om enkelt, inte ens omstart behövdes för att den skall börja köra in det nya ROM:et!
    (Den startar om lite senare iof)
    Efter omstart och lite market uppdateringar har man en helt OK Android platta för 1600:- svenska kronor. Man tror knappt det är sant!

Jag bara upptäckt några små brister:
    1. Ljudknäppningar.
      Det finns ett fel som yttrar sig som knäppningar i ljudet.
      Hörs knappt med de inbygda högtalarna så det går helt OK att genomleva en film.
      Men med hörlurar eller aktiva högtalare är det störande. De verkar slumpmässigt fördelade i tiden ca 2-20 st knäppningar per minut gissar jag på.
      Har inte tittat på vågformen ut men misstänker att det är mycket smala spikar, troligtvis fullt utstyrda men bara en eller några få samples breda (OBS detta är bara en gissning)
      Det är ju svårt att veta om detta beror på en hård eller mjukvaru bugg.
      Så som Spotify maskin lämpar den sig inte tyvärr, vilket är synd eftersom den för övrigt uppställd i landskapsläge i väskan hade varit perfekt att välja låtar eller söka låtar med sitt "fulla" virtuella tangentbord.
      Jag har idag en Samsung Galaxy S2 i docka som driver aktiva högtalarna i köket men det är kanske lite i dyraste laget som en Spotify/köksradio.
    2. Google Kontakter fungerar ej.
      Alternativet att synka kontakter saknas i twk ROM:en. Har ej kontrollerat om det är det samma i original ROM:Et
      Inte jätte störande i en platta som ändå inte kan ringa. Men jag ringer ibland med Skype och då behöver man ha telefonnumren från min kontakter.
      Det är också en utmärkt platta att ta till när man vill redigera sin kontakter då det är lite pillrigt att göra på min vanliga Android lur.
      Lite synd men ingen stor sak med andra ord.
    3. Scrollning mistas ofta för klick.
      Skärmen är känslig för klick men bara vid klick, vid scrollning i lista så får man ta i mer för att det inte skall bli ett ofrivilligt klick i listan.
      En sak som bara är något irriterande, man lär sig till slut hur man skall göra.
    4. Skärmen har begränsad färgdynamik.
      I mörka partier eller större sjok med små färg-variationer så mäker man av skärmens dåliga färgdynamik.
      Absolut ingen större sak. Tycker skärmen är väl så bra med tanke på priset.
    5. Orginalladdare måste användas.
      Står i manualen och stämmer faktiskt, den fick tupp-juck av min Samsung S laddare (gick från fullt batteri till helt urladdat på 5 minuter efter laddning med Samsung laddare)
    6. Saknar anslutning för extern mikrofon.
      Ingen stor sak, men när den sitter i väskan så är den ganska okänslig så ett Skype samtal är svårt, vore bra om den hade haft mikrofon ingång till de tillfällena (eller känsligare framåtriktad inbygd mikrofon)
      Också bara en liten anmärkning, den inbyggda funkar faktiskt om än inte helt perfekt.
    7. Lite snålt med minne i den.
      Snålt med 512MB intern minne men det går.
    8. Ciscos AnyConnect för root:ade Androider fungerar ej.
      Antagligen saknas TUN adapter mjukvaran då det bara är Android 2.3.1 i denna.
      Behöver nog vara 2.3.5 för det skall fungera. Så ingen VPN till ert arbete från denna med andra ord.

Listan över fördelar kommer här:
    1. Priset! (Nämde jag priset?)
      1600:- ?? Otroligt bra för en Android platta.
    2. Aluminium bakstycke.
    3. Plats för micro SD kort.
    4. Hyffsat batteritid.
      Gissar på 4-5 timmar.
    5. Väska/Ställ medföljer.
      Funkar kalas för att titta på film.
    6. Det finns ett bra ROM till den.
      Ett enormt STORT tack för det Twk!!
    7. Bra CPU på 1GHz.
    8. HDMI ut.
      Har ej provat, får köpa kabel och göra det, undrar om ljudet funkar där??

I det stora hela en helt perfekt Kindle bokläsare eller TV4 Play filmtittare eller spelplatta.
    JAg är otroligt förtjust i min !

Övriga observationer.
    1. Orientering är inte alltid lätt.
      Inte alla App:ar respekterar vilket håll man håller den på.
      Tex så har många av Video appar:na (TV4 play Viaplay etc) envisats med att köra i porträtt läge fram tills en film startar då växlar de till landskap. Det här är helt oberoende av hur man håller plattan.
      Andra problem med orienteringen är att de appar som verkligen respekterar orienteringen så som tex webläsare, Kindle etc vill man ibland tvinga till ett läge tex när man läser liggande på sidan i sängen.
      Båda dessa problem kan man fixa genom att lägga ut 10kr på programmet "Orientation controll"
      Jag köpte även till en ny start och desktop app som heter Launcher Pro plus.
      Eftersom den är väldigt bra på att vrida desktop ikoner och widgets när man vrider plattan.
      Men det är min egen preferens, Zeam Launchern är faktiskt riktigt bra och dessutom gratis så där tycker jag Twk har gjort ett bra val.
    2. Tänk på att flytta App:ar till SD plats.
      Det snåla interna lagringsminnet för Appar blir snabbt fullt så tänk på att flytta dina Appar till det interna SD minnet.

Hoppas mina observationer kan vara till hjälp för er som funderar på köp eller inte.

En en gång stort tack till forum medlemmen Twk som snabbt har kommit ut med ett kanon bra ROM som gör den här maskinen så himla mycket mer kompetent och rolig.

//deBug

Last edited: Dec 19, 2011
    mwr, Nixu, Twk_ and 3 others like this.