Här kommer den utlovade "custom firmware" för DmTech Tablet 820,
dmtech-tablet_820-twk-004. Den fokuserar framförallt på att dra upp prestandan rejält. Rapportera gärna tillbaka i tråden, både bra o dåligt!
Nedan några viktiga saker att tänka på. Mycket cut-and-paste från ds711-release-texten, vilket beror på att det mesta funkar på samma sätt. Beprövad teknik alltså
Börja med att ta backup på all viktig data, om du har någon! Du
KOMMER bli av med
ALLT som lagrats på plattan. Ladda batteriet fullt. Plocka ut SD-kortet i förväg om du inte tänker använda det för uppgraderingen, men rör det
INTE när allt väl påbörjats!
Installera genom att ladda ned zip-filen, packa upp den och kopiera update.img till antingen rot-katalogen på inbyggda flash-disken eller ett sd-kort med PC. Koppla ifrån "USB-utdelningen" från plattan, men låt USB-kabeln sitta kvar i bägge ändar, eller koppla omgående in laddaren till USBn på plattan (strömförsöjning hela tiden är viktigt!).
Plattan kommer säga att den har hittat en firmware-fil, och du får godkänna uppgraderingen. Se till att ha strömförsörjning inkopplad under hela förloppet och
avbryt INTE när det väl startat! Detta sista är egentligen det enda riktigt viktiga!
Första uppstarten tar lång tid! Över 5 minuter är normalt. Under denna tiden verkar plattan "hängd" vid boot-loggan. Det är normalt, avbryt
INTE detta. Ha strömförsörjning inkopplad även här hela tiden.
Den största förändringen jag gjort i denna versionen är att /system-partitionen kopieras från cramfs-partitionen till en annan partition, som först formateras med ext3 (det är det som tar tid i första uppstarten). Detta gör att man sparar väldigt mycket CPU-kraft (men också RAM-minne) eftersom allting inte måste packas upp i realtid hela tiden.
Prestandaskillnaden är ganska ordentlig faktiskt, speciellt efter att man startat om en gång efter den första uppstarten (när allt installeras), och det märks självklart mer vid mycket vid tunga tillämpningar som t ex websidor med flash-innehåll eller spel.
Mycket kommer vilja datera upp sig efter installationen när du kört igång Market igen, inte minst Market självt. Självklart kom det också en ny version av Zeam Launcher just idag

Men jag väljer att inte pilla på det nu när allt är testat o klart, men den nya kommer ligga med i nästa release från start. När allt detta är klart är det inte fel med en omstart igen, och först då kan man bedöma hastighetsskillnaden på ett vettigt sätt.
Jag har försökt vara noggrann och testat ordentligt, och även fått hjälp med test av en annan person på dennes platta (Tack Drnashlenin!), och det fungerar bra. Gör du bara enligt instruktion, och framför allt inte avbryter förloppet på något sätt, är det ingen fara. Med det sagt - självklart gör du detta på eget ansvar. Vill du inte vara först - låt andra rapportera först här i tråden. (Eventuella bugrapporter postas lämpligen här.)
Nedladdningslänk: dmtech-tablet_820-twk-004.zip
Förbättringar i denna versionen:
- Permanent root
- Global APN-lista
- Bytt ut launchern till Zeam (bieffekt: Google apps alltid synliga, men jag antar att ingen gråter över detta...)
- "debuggable"-flaggan påslagen
- /system på en ext3-partition
- patchat /init så att den supportar exec (hjälper till för föregående punkt)
- Skruvat på lite olika optimerings-parametrar, bl a minneshanteringen
- Diverse "skräp-appar" (min bedömning) bortplockade som bara tog upp plats och RAM-minne.
T ex "Slide-me market", quicksearchbox, weather app, time sync (som ändå inte funkade) m.m.
Jag anser att det är bättre att man själv kan installera det man vill och att grundsystemet
är så snabbt o slimmat som möjligt. Finns ännu mer man kan göra här, men tog det värsta.
Click to expand...