DmTech 820 Tablet

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nimbe, 3 dec 2011.

1. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 529
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    @Debug - Tackar för utförlig info :)

MEN - det är alltså bara 512 mb som är för lagring av appar? De där 4 Gb räknas det som ett external SD? Så blir det alltså 3 enheter om man nu lägger till ett SD-kort? 512 Mb + 4 Gb + XX Gb???

Jag har bara 512 Mb på min Nexus One och när systemet har tagit sina Mb så är det inte så mycket kvar till appar, jag får hela tiden hålla på och rensa lite när jag ska ha in nya apps. Detta är mycket irriterande.

2. flatrick

flatrick Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

en fråga till twk_
    du kanske kan anpassa din rom att utöka storleken på partitionen som /data ligger på? microSD är ju billigt och jag tror nog att dem flesta vill ha mer utrymme för appar! :D

3. flatrick

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

det är väl som med HTC desire, ca 512MB där ROM + utrymme för appar ska delas på? Jag har ca 144MB ledigt efter att själva OSet är installerat vilket knappt räcker till 10 små appar längre då även dem enklaste apparna har vuxit en hel del sen Desire/Nexus One släpptes.

4. milky81

Mottagna gillanden:
    1 529
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    +1 på den idén!! :)

jag har ju rootat min nexus one så det ska finnas nåt sätt att skapa partition på SD-kortet och få telefonen att använda även den partitionen som internal memory, men jag har inte orkat mecka med det.

5. flatrick

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

6. Nixu

Nixu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Helt ok platta, har dock samma problem som deBug beskriver med knäppningar i ljudet.
    Har prövat både med hörlurar och utan, samt musik och olika mediaprogram. Funderade på att gå till Siba och bytta plattan. Är det fler som har detta fel, eller rättare sagt är det ngn som har OK ljud ?

7. 900ssie

900ssie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Samma här! :(

8. humanizer

humanizer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det måste ju vara ett mjukvarufel!? Jag får min platta på Onsdag tror jag. Då återkommer jag med hur min beter sig.

9. flatrick

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

är detta med twk_s rom eller med standard-romen?

10. Nixu

Nixu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

@flatrick: har provat både med Netlogics img och twk's img, ingen skillnad :(

11. MrMustang

MrMustang Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte en 820 igår... kan testa ikväll och återkomma imorgon med någon form av tyckande.
    Min är helt original.
    Mvh
    Anders

12. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Oj, tack för alla kommentarer, jättebra feedback! Såhär års har jag liksom de flesta ont om tid, men jag läser allt och kommer begrunda allt i sinom tid :) Några saker vill jag dock lyfta fram direkt:

Strålande idé, detta vill jag också väldigt gärna se implementerat. Dock vill man nog inte ALLTID ha detta påslaget, men ett menyval där man kan slå på/av e sådan funktion vore grymt! Dessvärre är det inget jag kan fixa själv för närvarande, men jag har vidarebefodrat förslaget till någon som kanske kan påverka fabrikanten, och hoppas att det mynnar ut i något! :)

Nu kanske jag framstår som okunnig, men får skylla på att jag är bättre på Linux än på själva Android-lagret :cool: Det går absolut att ändra partitions-storlekar, men ju mindre man pillar på sådant här desto bättre. Android 2.3 stödjer ju "apps2sd" - räcker inte det, eller vad är det jag missar?

Jättebra frågeställning - kan någon verifiera om det är så även med den orginal-firmware eller om det är något jag ställt till? Skulle spara tid för mig :)
    EDIT: Såg nu att frågan besvarades medan jag skrev. Jag ska titta när jag hinner i loggarna om det är något speciellt som händer precis när det uppstår. (Har inte ens testat hörlurar själv ännu faktiskt...) Testa gärna själva också och försök "pinpointa" - Är det samma sak oavsett wifi på/av, ljudvolym etc etc?

Kul att det uppskattades, just detta var ganska lurigt att få till faktiskt i en update.img (partitions-tabellen uppdateras on-the-fly vilket komplicerar det hela "lite" :cool: )

Tack också för en strålande genomgång av plattan, kommer titta djupare på en del andra saker du skrev senare, men ett par till saker är värda att nämna direkt:

Det där stämmer faktiskt inte, jag har laddat med lite allt möjligt, inklusive datorn. Den medföljande levererar dock 2A och är därmed snabbare än de flesta andra. Fenomenet du beskriver med Samsung S-laddaren låter faktiskt snarare som att den medvetet laddar ur batteriet före den laddar upp det. Testa en annan om du vill, det ska fungera. Men står det i manualen så bör man såklart följa det rådet :cool:

Här kan jag nog hjälpa dig. Jag har provat PPTP-VPN vilket är det enda jag har tillgång till att testa, och det fungerar "per default" på 820. På 711 fick jag dock ladda en del extra kernel-moduler, och det kan mycket väl saknas något på 820 för det du behöver. Eftersom det låter som att du vet vad du pratar om frågar jag helt fräckt: Har du en exakt lista på vad som krävs av kerneln (förutom tun.ko då) för att AnyConnect ska funka? Jag slänger gärna ihop en test-version som du får testa, om du är intresserad?

Stort tack igen för all feedback från dig och övriga!

Last edited: 19 dec 2011
  13. flatrick

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

twk_:
    "Nu kanske jag framstår som okunnig, men får skylla på att jag är bättre på Linux än på själva Android-lagret :cool: Det går absolut att ändra partitions-storlekar, men ju mindre man pillar på sådant här desto bättre. Android 2.3 stödjer ju "apps2sd" - räcker inte det, eller vad är det jag missar?"

/data är där alla applikationer läggs som standard, App2SD är något som fungerar.. med dem program som tillåter det :) Och det är inte så många har jag märkt med min HTC Desire (ska roota den igen och partitionera om den ikväll, 144MB tar slut fort ^^)

Och när enheten kommer med 4GB så hade jag gärna sett att åtminstone 1GB var tillgängligt för applikationer (dvs att /data är på 1GB)
    Se gärna länkarna jag slängde med något inlägg upp så hittar du mer info om det hela :)

14. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Jag erkänner att jag inte haft en chans att läsa dina länkar, men ska aboslut titta på det när tiden tillåter. Det är åtminstone väldigt enkelt att montera en del av ett sdkort antingen "mjukt" (bind-mounting) eller hårt (kräver partionering). Jag ska försöka hitta på något bra. 4 GB, visst, men ca 1.6 GB används av firmwaren, och ytterligare 256 MB "snor" jag för mitt "system-on-ext3" så i praktiken är det 2 GB lite drygt ledigt på inbyggda flashen. Men att fixa något med sd-kort är en bra idé.

Angående "ljud-knäppandet": Testade nu att spela upp "Go your own way [HQ]" (Fleetwood Mac) frpn youtube i webläsaren, med hörlurar. Jag tyckte jag hörde något lågfrekvent ljud ett par gånger i början, vet inte om det det är det som ni upplever? Jag hade väntat mig något mer distinkt ;) Hursomhelst, jag gick in i settings -> ljud -> volym och drog ned volymen för "Meddelande" så lågt det gick och upplevde att det försvann(?) när jag testade igen. Testa gärna och återkom :)

Testa gärna både med och utan laddare inkopplad (kanske är det elnätet som stör, om det är något helt annat ni som rapporterat hör än det jag hörde nu?) Eller så har jag kass hörsel ;)

15. milky81

Mottagna gillanden:
    1 529
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock

+1 igen jag hade mycket hellre sett att åtminstone 1 Gb till av det interna gick till appar istället om det vart möjligt? app2sd fungerar som flatrick säger men det flyttar sällan över hela apparna, t.ex. spel som tar 20 Mb så flyttar den kanske över 10 Mb, beror på hur han som gjort spelet satt upp det hela och om apparna ens stöder det. Jag har som sagt 512 mb påmin nexus one och det räcker inte långt.

16. flatrick

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

1.6GB till firmwaren? Det låter ju helt stört om inte en stor del är dedikerat till /data redan nu :)
    hur mycket utrymme finns det för applikationer som standard egentligen?
    Jag har inte köpt min ännu så jag kan inte dubbelkolla men nu när jag tänker på det så tycker jag mig minnas att det kanske fanns ca 1 GB för applikationer när jag kollade under "Inställningar - Program - använt utrymme" på Intern Lagring.. men jag vet som sagt inte säkert! Ni som har en får gärna dubbelkolla ^^

17. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Det är massa partitioner som man normalt inte ser/tänker på: recovery, backup, cache, kernel, boot, osv, förutom data då. Kan lista exakt vid tillfälle om det är av intresse :)

18. flatrick

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

det är definitivt intressant, iaf om man frågar mig ;)
    så fort jag får min så är tanken att jag ska börja roa mig med att faktiskt pilla med sånt här under ytan så jag kanske kan hitta något av värde för att förbättra ^^ (är utbildad linux-admin så jag har lite koll på sånt ^^)

19. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Här är de råa mtd-partitionerna, "size" är i hex.

TWKSYSTM t ex är 0x10400000 = 272 629 760 bytes / 1024 / 1024 -> 260MB decimalt (så jag ljög när jag sade 256 MB förut ;) )

Kod:
    # cat /proc/mtd

dev:    size   erasesize  name
    mtd0: 00400000 00004000 "misc"
    mtd1: 00800000 00004000 "kernel"
    mtd2: 00400000 00004000 "boot"
    mtd3: 00800000 00004000 "recovery"
    mtd4: 10000000 00004000 "system"
    mtd5: 10400000 00004000 "backup"
    mtd6: 07400000 00004000 "cache"
    mtd7: 20000000 00004000 "userdata"
    mtd8: 10400000 00004000 "twksystm"
    mtd9: 94400000 00004000 "user"
    #
    Formaterade o klara (de som är monterade)

Kod:
    # busybox df -h

Filesystem                Size      Used Available Use% Mounted on
    tmpfs                   143.4M     32.0k    143.4M   0% /dev
    tmpfs                   143.4M         0    143.4M   0% /mnt/asec
    tmpfs                   143.4M         0    143.4M   0% /mnt/obb
    /dev/block/mtdblock7    503.8M     54.9M    423.3M  11% /data
    /dev/block/mtdblock8    227.4M    178.3M     43.9M  80% /system
    /dev/block/mtdblock6    112.3M      5.5M    101.0M   5% /cache
    /dev/block/vold/31:9      2.3G     61.5M      2.3G   3% /mnt/sdcard
    /dev/block/vold/31:9      2.3G     61.5M      2.3G   3% /mnt/secure/asec
    I detta fallet är inget sd-kort installerat och som man ser monteras då "user" som "fake-sdkort" på 820.

Kuriosa: "twksystm" var ursprungligen betydligt mindre och hette "kpanic". Eftersom vi inte är så intresserad av kernel panic dumps on "oops" så stängde jag av den funktionen, utökade partionen rejält och "snodde" den alltså på vad jag själv tyckte var ett listigt sätt, för att hålla partitions-numreringen intakt.

Problemet är annars att vid recovery-booten så gäller den gamla partitions-tabellen fortfarande, och det gäller att hålla tungan rätt i min när man pillar med detta. Därför är det inte HELT okomplicerat att utöka /data (userdata) i en simpel update.img, eftersom den inte kan formateras korrekt förrän EFTER recoveryn körts... :cool: Men det är absolut inte omöjligt på något sätt.

Själv skulle jag nog föreslå att någon skriver en trevlig GUI-app som begär root-rättigheter och sedan, när användaren aktiverar denna, monterar en katalog på /data/app t ex såhär:

"busybox mount -o bind /mnt/sdcard/customapps /data/app".

Helst ska det ju göras tidigt i booten, men om du är linux-admin löser du detta utan problem (init är patchad som sagt och stödjer exec :cool: )

flatrick gillar detta.
  20. antjoh

antjoh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Är det någon som hunnit testa den här plattan tillräckligt länge för att ge en hyfsad uppskattning på hur länge batteriet räcker? Jag såg att någon skrev 4-5 timmar. Stämmer det?