DmTech 820 Tablet

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nimbe, 3 december 2011.

1. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Ok, jag vardags-edgeade lite och dubblade /system och /cache (annars lär man åka på andra problem) och flashade som update.img. Kan väl inte säga att jag kände mig direkt övertygad om resultatet, och föga förvånande blev det en semi-brick (bootloop) pga tidigare resonemang (recovery cycle med fel partitions-tabell).

Det var dock inga problem att ta sig tillbaka med hjälp av drnashlenins PC-verktyg, och efter flashning med dem istället ser det nu ut såhär:

Kod:
    # cat /proc/mtd

dev:    size   erasesize  name
    mtd0: 00400000 00004000 "misc"
    mtd1: 00800000 00004000 "kernel"
    mtd2: 00400000 00004000 "boot"
    mtd3: 00800000 00004000 "recovery"
    mtd4: 10000000 00004000 "system"
    mtd5: 10400000 00004000 "backup"
    mtd6: 0e800000 00004000 "cache"
    mtd7: 40000000 00004000 "userdata"
    mtd8: 10400000 00004000 "twksystm"
    mtd9: 6d000000 00004000 "user"

Kod:
    # busybox df -h

Filesystem                Size      Used Available Use% Mounted on
    tmpfs                   143.4M     32.0k    143.4M   0% /dev
    tmpfs                   143.4M         0    143.4M   0% /mnt/asec
    tmpfs                   143.4M         0    143.4M   0% /mnt/obb
    [B]/dev/block/mtdblock7   1007.7M     53.2M    903.2M   6% /data[/B]
    /dev/block/mtdblock8    227.4M    191.9M     30.3M  86% /system
    [B]/dev/block/mtdblock6    224.7M      6.0M    207.0M   3% /cache[/B]
    /dev/block/vold/31:9      1.7G     64.0k      1.7G   0% /mnt/sdcard
    /dev/block/vold/31:9      1.7G     64.0k      1.7G   0% /mnt/secure/asec

Bortsett från att det nu bara återstår 1.7 GB av "windows-disken" - är det verkligen detta vi behöver? 512 MB är ändå en hel del, plattan lär inte bli jättesnabb om man drar in 1 GB appar, det vågar jag påstå utan att testa ;)

Det är en del jobb med att fixa en sådan här uppdatering så att den funkar utan att använda PC-verktyg, men det går, absolut. Men det får nog vara rätt många som tycker att det är en väldigt bra idé om jag ska lägga kraften där..?

Hur har det gått för er med ljudproblemen? Testade ni att evenuellt sänka volymen något (om den bottnar) och framförallt stänga av "meddelande-volymen" som jag skrev i ett tidigare inlägg? Någon skillnad?

EDIT: Skulle också gärna få 2-3 exempel på spel som inte fungerar, misstänker att det har att göra med heapsize.

Last edited: 19 december 2011
  2. humanizer

humanizer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tycker att 1Gb till appar låter lagom och mycket bra. Vissa appar tenderar till att vara ganska stor nu för tiden. Och det är trevligt att slippa hanteringen att man måste flytta till SD. Särskilt när inte alla appar är så bra på detta.

Det är min åsikt! :)

3. Segeltorp

Segeltorp Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tjo, har lagt rabarber på en 820 nu och inser att lägga in twk's rom är det första man ska göra. Men amatör som man är så undrar jag:
    1) Såg på Netlogic.se att det finns en uppdatering där att ladda hem - något man måste göra om man istället laddar ner twk's rom?
    2) Jag antar att ikoner såsom webläsare och annat bra ligger kvar (men förstår att onödigt krams försvinner) med twk's rom?
    3) Går det att ladda ner ngn Android market ikon och ha på plattan eller måste man hela tiden ut på webläsaren?

Tack hälsar en amatör!

4. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

[1) Den uppdateringen lägger till en HDMI-inställning i menyn, finns även med i TWK's version.
    2) ja de ligger kvar men launchern byts till Zeam launcher. Viss förändring (till det bättre enligt mig) blir det. Du kan långtrycka på en app och flytta den till hemskärmen. Antalet hemskärmar kan ställas in i Zeam.
    3) Market finns från första början om du väljer att bocka i en liten ruta under programinställningar. Finns givetvis även kvar i Twk's version men eftersom funktionen med att gömma market är beroende av originallauncherns så är det inget man behöver bry sig om efter uppgradering.

Segeltorp gillar detta.
  5. deBug

deBug Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag tycker inte minnet är något större problem eftersom det bara är att flytta dem till externt eller internt SD.
    Det är ju trots allt en bus-billig maskin så några tyngre appar kommer man ändå inte få behållning av.
    Jag ser det som ett icke-problem och tycker inte att det behövs förändras.

Ingen skillnad, prova det.
    Provade WiFi på/av ochså.

Jag upptäckte att amplituden på knäpparna alltid är lika stor oavsett hur man ställer volymen. Med undantag av minsta volym, då blir det helt tyst.
    Men med volymen ett snäpp från minimum så kommer knäpparna.
    Vid låg volym blir de mer framträdande eftersom nytto-ljudet då är väl dämpat men det är inte knäpparna.
    Vid maxljud och bombastiskt nyttoljud märker man dem inte.

Det du beskriver om ett lågfrekvent ljud är nog inte det vi upplever.
    Det här knäpparna är vassa och distinkta. Om du har felet lär du höra det och veta vad vi menar.
    Jag märkte att de försvann i vissa fall när maskinen är hårt belastad.
    Mycket underligt.
    [/QUOTE]

Twk_ gillar detta.
  6. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.515
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Tja, hade du haft en telefon med 512 Mb minne (jag har 200 Mb ledigt kvar efter att operativsystemet tagit sitt) så hade du inte resonerat som du gör. Jag har inte särskilt många appar inlagda på min Nexus One men jag måste ändå rensa bort andra appar om jag vill ha in nya. Håller absolut inte med dig.

Och tyvärr så är det inte "bara att flytta över till SD" då detta inte flyttar hela apparna och frigör hela utrymmet en app tar och det inte går att flytta alla appar heller. Jag flyttar över alla appar som har stöd för detta till mitt SD-kort.

Men jag förstår om Twk_ inte har ork och lust att trixa med detta, han är väldigt snäll och hjälpsam redan som det är :)

7. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

[/QUOTE]

Ja det är underligt. Jag kan inte duplicera problemet så vi får försöka hitta minsta gemensamma nämnare. Hur ser dina ljudinställningar ut? Mina ser ut så här:
    Volym (media full, alarm full, meddelande 80%)
    Ringsignal för avisering: "on the hunt"
    Ljud vid val: ej ibockad
    Skärmlåsljud: ej ibockad

Ni som får ljudknäpparna, när kommer det och med vilken regelbundenhet? Vid streaming, vid vanlig uppspelning av mp3, vid gaming, vid filmuppspelning? Är det oavsett laddare ur eller inkopplad? Oavsett med wifi på eller av? Är det med originalhörlurar eller med andra (mer krävande), är det enbart via 3,5 mm uttaget eller även via interna högtalarna? Skriv här eller skicka PM så skall jag kolla. Kan som sagt inte duplicera problemet men jag sitter med en annan mjukvara så det kan bero på det. SKall flasha tillbaka till original eller twk och testa igen.

8. humanizer

humanizer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag pratade med Siba support ang. dessa knäppningar även fast jag inte ens fått min platta än. Jag frågade om man fått klagomål på detta och ifall det har returnerats mycket plattor.... Men det kunde inte supporten svara på. Tack för det svaret Siba ;)

9. MrMustang

MrMustang Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej allihopa!
    Testade på min med org.rom - knäppte på Youtube, spotify mm
    såg sen twk's tips - tycker att det fungerade!!
    fast sen har jsg inte heller världens bästa hörsel...

tack till alla som skriver, hjälper o tipsar i denna tråd.

Mvh
    Anders

10. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

@alla: Jag kommer fixa 1GB storage på /data (samt dubbla även cachen), jag har det fungerande här men det krävs lite mer för att få till det utan att behöva använda de externa verktygen.

@debug: Tack för ljud-testerna du gör, det är uppenbart att du upplever något jag inte kan få fram. Ska försöka få tag i ett till test-ex. En sista fråga bara: Har du testat även helt utan USB-kabel/laddare inkopplad? Så det inte har att göra med att den laddar på något sätt?

Intressant annars att den blev bättre under hård last, då låter det lösbart.. Kanske någon idle-setting man kan pilla på i /proc :)

milky81 gillar detta.
  11. MrMustang

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

men vad nu...
    Haft plattan avstängd sen igår..
    Slog på nu igen och hälften ca. av symbolerna har ersatts med en androidgubbe tex SMHI
    slog av, slog på...ingen skillnad..
    Någon som har ett tips på vad man kan göra?

Mvh
    Anders

12. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Hmm hade inte du en 711? Det är inte så att du blandat ihop firmware-filerna? Då kan man få väldigt intressanta effekter, typ det du beskriver ;) (det funkar "nästan" faktiskt).

Flasha om med rätt firmware så löser det sig är mitt tips. Men jag har ladrig råkat ut för utom en gång när jag flashade fel kernel+system med avsikt bara för att se hur det skulle bete sig :cool:

13. MrMustang

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej twk...
    jag köpte en 820 också...
    711an blir julklapp till min dotter
    -så jag tar 820an
    :-)

mvh
    Anders

14. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Ok :) Tag gärna ett par foton av hur skärmen ser ut och posta, det hade varit intressant att se om det går att förstå vad som hänt. Jag har aldrig varit med om det du beskriver utan att medvetet "sabba" den som sagt :)

Gör sedan en "factory default" om du kommer åt menyerna. Annars kan du använda PC-verktygen i värsta fall och flasha om plattan. Verktygen postade drnashlenin här:
    https://swedroid.se/forum/60990-uppgraderingsverktyg-drivisar-dmtech-711-och-820-rk2918.html

15. Nixu

Nixu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Angående ljudknäppningarna

hi droids, angående ljudknäppningarna:

Håller med debug's beskrivning av problemet.
    Har provat både med musik och video och olika spelare.
    Har provat med wifi på och av.
    Har provat med och utan laddare.
    Har provat med orginal, Netlogics upd. samt Twk's firmware.
    Ingen skillnad på ljudet knäppningarna kommer på all ovanstående tester.

Lättast att upptäcka knäppningarna enligt mig är att gå in på ljudinställningar/volym och leka med inställningarna där.

Tycker även att så fort ljud kommer så startar den med lite brus innan själva ljudet (larm, musik osv) kommer.

Eftersom inte alla har detta fel är väl det troligast att det handlar om ngt hårdvarufel ?

Nu verkar jag fått ett riktigt måndags exemplar, laddaren fungerar inte så jag får ladda via usb-kontakten på datorn :(

Jag har en zip-fil, med en inspelning av när jag ändrar om i volyminställningarna i formatet wav för dom som är intresserade.
    Filen är 2,6 Mb så den överskrider maxstorlek här på forumet, så hojta så mejlar jag den.

16. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Jag är intresserad, kan du inte lägga den på megaupload eller liknande?

Gärna också när du spelar upp något utan att just ändra på kontroller, att det kan klicka lite grann just då kan jag möjligen förstå, men det ska ju inte "spraka" o hålla på när den bara spelar musik uan att man gör något med volymkontrollerna.

Visst brus finns det alltid på en analog utgång, men inte när ljudet är avstängt så det låter normalt (på det du beskriver åtminstone).

Nixu gillar detta.
  17. Nixu

Nixu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Last edited: 20 december 2011
    Twk_ gillar detta.
  18. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Jag kollade på 820'en jag köpte härom dagen och upptäckte att Kanal5play + Tv4play inte fungerade.
    På kanal5 fick jag inte fram några klipp att trycka på, och på Tv4 funkade allt kalas tills jag startade ett klipp. Bara ljud hördes, ingen bild. SVTPlay funkar däremot perfekt :)

Har ni andra DmTech-huliganer samma problem?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

19. johaneriksson2

johaneriksson2 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det någon som vet om man kan installera ett annat OS eller uppradera till nyare Android version?

20. mwr

mwr Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Måste varit den jag köpte;-) När jag kom hem såg jag att boxen varit öppnad, tejpen hade släppt. Nu ska här rootas:)