DmTech 820 Tablet

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nimbe, 3 dec 2011.

1. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 515
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Nu har jag varit och kikat på den på Siba. schysst design och kändes och såg ut som kvalitet. Skärmen är dock inte så superbra men helt OK för det priset. Kunde tyvärr inte testa så jättemycket men den gled på helt OK i menyerna och lär väl glida på ännu bättre efter Twks rom och en annan launcher än original.

2. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Inatt är en sådan där natt när det bara inte går att somna. Eftersom jag ändå ska upp om knappt två timmar nu så kan jag lika gärna försöka sammanfatta vad som framkommit om audio-problemet hittills istället för att ligga sömnlös o_O

- Jag har provat ljudet i hörlurar på två plattor nu, varav det senaste exet kom direkt från butik igår eftermiddag. Inget av dem har något som helst "knäppande" ljud oavsett volyminställningar.

- Andra här inne har inte haft samma tur, och ljudklippen från Nixu tydliggör det verkligen på ett bra sätt. Tack!

- Debug verkar ha varit väldigt grundlig och skrivit bra rapporter (Tack!) och har uppenbarligen samma fenomen på sin platta. (HDMI ut har jag testat förresten, det funkar, och ja, ljudet hänger med :) Undrar hur "knäppningarna" skulle bete sig där förresten, kopplar man den till en sjysst förstärkare så hade det ju varit en workaround av rang, om problemet försvinner vill säga...

- Det verkar uppenbart att det är hårdvarurelaterat (antagligen slutsteget, i den mån man kan prata om ett sådant? :) ) eftersom knäppningarnas volym tydligen inte är alls relaterade till den "vanliga" volymen.

Nu har jag inte problemet själv, så det kanske är lätt för mig att säga men: För mig är detta en surfplatta och inte en hifi-anläggning. Jag vill surfa, kolla mail, kunna använda flash på ett vettigt sätt och köra lite spel o video-klipp. För det är den otroligt prisvärd i mitt tycke. Spela musik och se på film har jag helt andra prylar för. Men återigen, det är bara jag.

Visst vill man alltid att allt ska funka perfekt, men det är trots allt en kina-platta. 1600 spänn för kapacitiv 5-point multitouch på 8", rk2918@1Ghz, 512 MB DDR3 RAM, det är verkligen inte illa. Visst får man bättre grejer om man lägger ut 3 gånger så mycket pengar, men knappast 3 gånger så bra. Det är svårt att ens importera något själv som är speciellt mycket billigare faktiskt, och då köper man ju faktiskt verkligen grisen i säcken. Nu har man ju faktiskt ändå riktig garanti t ex.

Hade man tänkt ha den som "spotifyburk" i första hand - OK då förstår jag att det suger att ljudet inte är optimalt, och då kanske man faktiskt ska lämna tillbaka den och titta på en annan platta, kanske även med ännu bättre inbyggda högtalare dessutom?

Själv hade jag mildrat problemet efter bästa förmåga (skaffa ett par bättre hörlurar med volymkontroll på sladden t ex, höj volymen på plattan och sänk på lurarna istället så borde problemet minimeras).

Men det är bara min åsikt. För mig är det som sagt en billig men trots allt riktigt sjysst surfplatta. Och ett teknik-projekt då såklart som jag har väldigt roligt med att pilla med, om det undgått någon :cool: Den är väldigt "hacker-vänlig" helt enkelt, precis som rk2818-serien var.

(Tjenare, nu gick hela swedroid-forumet ned så jag fortsätter i notepad så länge...)

Passar på att "teasa" lite om features i twk-005 som jag hoppas vara färdig snart (egentligen bara ompartioneringen kvar faktiskt som måste funka även i det förenklade flashning-förfarandet) :

- tun.ko inkluderad (Hej Debug, jag förväntar mig en "AnyConnect rapport" sen :) )

- aes_generic.ko inkluderad - tester har visat att det förbättrar wifi-stabiliteten mot vissa WPA-krypterade wifi-nät

- Dubblering av /data och /cache på allmän begäran. Detta kommer antagligen innebära att man inte kan nedgradera firmware utan att använda PC-verktygen, men varför gå bakåt ;)

- vm.heapsize uppställt från 48 MB til 64 MB - kan kanske få igång några spel som tydligen strulat (men jag vet fortfarande inte vilka som är problematiska tyvärr...

- Astro åker ut (tar plats - lägg in senaste själv från market istället om du vill ha den)

- En liten terminalemulator åker in - väldigt praktiskt att ha direkt om man behöver felsöka, och jag är trött på att installera den manuellt hela tiden ;)

- Senaste Zeam launcher så man slipper gradera upp den det första man gör

- Allmänt putsande (kommer inte ihåg just nu med andra ord)

- Allt på plattan kommer raderas i vanlig ordning :P (Titanium backup är utmärkt för att göra backup till sdkort på appar+dess data om någon missat detta)

Tack för all feedback från samtliga som bidragit, och för bra idéer! Hoppas det kommer fler :)

(Så nu var forumet igång igen och klockan ringer om en halvtimme *postar*)

milky81 och drnashlenin gillar detta.
  3. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Ja det går, men det finns inget lämpligt tillgängligt (ännu).

4. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Oj, här vill vi bryta mot 1a budet ;) (Du skall inga andra gudar hava jämte mig) Skämt åsido, jag har inte provat med andra OS.

Plattan bygger på Rockchip 2918 och det finns lite info på nätet att den plattformen kommer få 4.0 (ICS). Jag har bett fabriken att ge oss info så fort det finns nåt att komma med, om än bara nån buggig betaversion. Sen är det inte säkert att allt blir bättre men det är en annan diskussion.

Twk_ gillar detta.
  5. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

En sista fråga om ljudet jag kom att tänka på: Har det testats med orginalfirmware såsom plattan kommer från butik, helt utan någon form av flashning alls? Det är alltså INTE samma som på NetLogics hemsida. (Den på hemsidan är nyare och har HDMI-settings, så jag gissar att i princip alla här inne daterade upp till antingen den eller twk004 direkt..?)

Anledningen till att jag frågar är att även kerneln är annorlunda/omkompilerad (99% säkert åtminstone) och även om det inte är troligt så KAN någon RAM-klockning eller liknande var skruvad på sedan dess. Om det inte är testat av någon som har "klickljuds-problemet" kan jag lägga upp orginal-firmware någonstans så att det kan testas, bara för att utesluta även det...? Jag har den liggande någonstans vet jag.

EDIT: Hittade den, vore fint om någon med problemet ville testa och återkomma. Skulle det mot förmodan hjälpa är det busenkelt att bara byta ut kerneln jag använder nu mot den som ligger i stock firmware.
    ARGM900HCA_20111115_1.0.3_update.rar

Last edited: 21 dec 2011
  6. MrMustang

MrMustang Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade klickningar/knäppningar.
    Min är tagen rakt upp ur lådan....
    Men efter ha gjort som du tipsade om så blev det tillräckligt bra tyckte jag
    kanske behöver testa mer dock...men någon HiFi är det ju inte, men som sagt helt OK.

7. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Ok, men det är ändå intressant. Nej det blir inte direkt dolby 7.1, men försvann klickningarna alltså i stort sett efter att du satte "meddelandevolym" till avstängd (minimum)? Kommer det tillbaka igen om du drar upp den? Är det olika illa på halv respektive max-volym i så fall?

Andras erfarenheter?

EDIT: Jag är tjatig, men det är hopplöst när man inte kan testa själv. Grejen är att om det gör en avgörande skillnad att stänga av t ex "meddelandevolym" så är det helt plötsligt troligt igen att det är ett mjukvaruproblem trots allt. I botten är det Linux vanliga ALSA ljudsystem och alla som grejat med det och försökt få till perfekt ljudmixning, bufferstorlekar som är lagom stora utan att det blir problem med fördröjning osv vet att det inte är plug'n'play precis...

Last edited: 21 dec 2011
  8. deBug

deBug Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tankar... återkommer.

Update:
    Ingen skillnad.
    Efter install av stock-ROM så gick jag in och valde meddelande signal, där hördes tydligt knäppar.
    Wifi var av.
    Ingen skillnad hur jag ställde reglarna på meddelande, alarm signal etc.
    Bummer!
    Uppskattar din enträgen-het Twk men det här felet kanske trots allt är hårdvara baserat??
    Mitt serienummer på klisterlappen på 20110920-2H-0009

Last edited: 22 dec 2011
  9. humanizer

humanizer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag skulle ha fått min platta idag men fördröjningar på posten. Så jag hoppas att den kommer imorgon (torsdag). Då skall jag också rapportera hur den beter sig med knäppljudet. Jag hoppas verkligen att jag slipper dem som vissa visst gör? Det lät inget trevligt på de uploadade wav-filerna.

/Johnny

10. deBug

deBug Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jupp, jag får se om jag kan ta mig till någon butik och köpa en hdmi kabel som passar.
    Vad heter kontakten föresten, mini-hdmi??

Jag kom till samma slutsats. Om de nu har variabel förstärkning vill säga.
    De kan ju å andra sidan köra max förstärkning och bara påverka volymen mjukvarumässigt med mjukvarumixing.
    Man kan också tänka sig att de kör klass D och bara påverkar duty-cycle för att ändra volymen.

Håller med dig.
    Det går knappt att vara anal och begära att det skall vara HiFi för de pengarna.
    :-D It's a deal!
    Ledsen jag inte kom tillbaka med svar på vad som behövs exakt för AnyConnect men jag har haft lite för mycket på jobbet för att grotta ner mig i Ciscos release nötter och logg filer från misslyckade anslutningar
    Håller tummarna för att TUN fixar allt :)

Jupp, kör själv så och eftersom SD inte raderas mellan uppgraderingar går det fort att dra tillbaka Appar och inställningar.
    Det ju bara Widgets placering på skärmarna som inte återställs men det verkar vara en Android begränsning.

Tack själv för allt arbete som förbättrar de här trevliga plattorna ändå mer för oss alla!

En fråga, vet du om det vore möjligt att få igång kontaktfunktionen?
    Jag såg att kontakter inte heller fungerade i stock-ROM:et.
    Om man tittar på egenskaperna på ens google konto under "Konton och synkronisering" så finns det bara:
    Synkronisera Picasa Web Albums, Synkronisera Gmail och Synkronisera Kalender.
    Det borde även finnas en Synkronisera Kontakter som är brukligt.
    Kan det här bero på att den saknar telefon del?
    Om det vore möjligt att få tillbaka synk funktionen för kontakter vore det trevligt.
    Jag hoppades på att en uppdatering av Gmail Appen skulle fixa detta men det gör det inte så den tjänsten är nog inbakad i någon annan App.
    Jag sökte på Google Contacts i Market men det finns ingen separat app för det som är nedladdningsbar.

Ser fram emot Twk 005!

//deBug

11. deBug

deBug Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nu har jag faktiskt det eftersom veckans mobil är en Samsung Xcover med 512MB minne.
    Förra veckans Nexus S var kuligare :)

Men jag fattar att man har olika användningsområden och därför olika preferenser.
    Jag skrev bara vad jag tyckte och tänkte.
    Har full respekt att för att det inte är applicerbart för alla andra.

12. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Det verkar trots allt vara ganska få som drabbats, åtminstone om man vågar utgå från att de flesta här inne som har problem har nämnt det i tråden (~60 nedladdningar av twk-004 och vad, en handfull som rapporterat om knäppningar?)

Det är viktigt att tänka på att .wav-filen togs fram för att demonstrera problemet så tydligt som möjligt också, dvs låg ut-volym och gissningsvis hyfsat uppdragen inspelnings-gain. Hade det alltid låtit så som i wav-filen hade nog plattan åkt tillbaka, men vad jag vet är det faktiskt ingen som upplevt det som såpass illa att man valt att returnera den? (Men rätta mig om jag har fel)

Jag tror att den heter "HDMI-C" egentligen och att det är samma som "mini-hdmi". Jag köpte en adapterplug (hängde bland A/V-kablarna på SIBA) som konverterar till "vanlig" HDMI så jag kunde använda mina vanliga HDMI-kablar som jag redan hade (snålade alltså). Med facit i hand kanske en kabel som är rätt från början hade varit bättre dock - det är ganska ömtåliga kontakter trots allt och det blir ju lite extra hävstångseffekt med en adapter utstickandes innan kabeln. Men det funkade fint och bra bild. (Eftersom upplösningen är helt annnorlunda, 720P körde jag, så slocknar interna skärmen när man pluggar in kabeln om man aktiverat HDMI i settings. Man få alltså navigera halvt i blindo, så ett tips är att starta videon eller vad man nu tänkt spela upp INNAN man trycker i kabeln :cool: )

Hoppsan, nu tappade du mig totalt. Har vi en elektronik-guru i tråden tro? Fram med oscilloskåpet och lokalisera den taskiga jordningen eller vad som nu är problemet, posta resultatet så kan grossisten (som jag råkar veta läser här inne) piska upp fabrikanten sedan :teeth: Skämt åsido, analog-elektronik är inte min starka sida, men jag hoppas få lägga vantarna på ett "knäppande" exemplar så småningom och försöka hitta vad det beror på. Det räcker säkert med en extra konding någonstans (eller fixa någon kall-lödning...)

Haha det är verkligen ingen fara, jag är medveten om att det är julafton i övermorgon och att det finns en värld utanför den här tråden :cool: Jag tror dessutom att det kommer funka - på ds711 saknades det ett helt gäng kernel-moduler, men på 820 var det bara tun.ko som gick att "insmoda" av de jag lade till i firmwaren för den, resten var inkompilerat i 820-kerneln. Det skulle möjligen vara om det är ytterligare någon special-modul som behövs just för Cisco-prylar, men det grejar vi sedan i så fall.

Om jag förstår dig rätt så saknas det alltså specifika val inne i settings? I så fall får vi hoppas att drnashlenin som ju brukar kunna dra i lite trådar ibland kan påverka någon så att fabrikanten lägger till dessa. Eftersom "gapps" redan finns där så finns antagligen egentligen själva funktionen där, det är bara det att man inte kommer åt att konfigurera den(?)

Teoretiskt sett går det att kompilera upp hela Android 2.3 från scratch och sedan försöka bryta loss settings-delen och pilla in den i firmwaren. Problemet är bara att det lär finnas model-specifika saker som lägger av istället då (HDMI t ex), så det är svårt att lösa utan att ha deras källkod tyvärr. Men, som jag brukar säga: "Jag ska åtminstone titta på det vid tillfälle" :cool: (Ibland kan man komma förbi sådant här genom att hitta lämplig widget som gör ett direkt-anrop in till rätt "setting" (som wifi/bluetooth-widgets funkar t ex). Ofta finns settingen kvar i frameworket, det är bara det att man inte når det från de vanliga menyerna, så det kan vara värt att undersöka (om du inte redan gjort det).

Skumt, tycker att även det borde funka egentligen - någonstans måste det ju lagras. Vi får se om det funkar i denna vändan. Samma dag som jag släppte twk004 kom ju en ny version av Zeam, och den graderade du gissningsvis upp i samband med allt annat. Om du sedan flashar om så har du plötsligt en äldre version av Zeam igen, och då kan man tänka sig att den struntar i många inställningar (nedgradering är ju inget normalt förfarande egentligen) medans nu kommer det vara samma version både före och efter flashning (av twk005). Vi får se :)

Kul :) Jag löste det sista problemet igår faktiskt, men akut sömnbrist tog ut sin rätt till slut så igår kväll låg jag mest på soffan :cool: Hoppas kunna släppa den idag, måste bara testa lite till och finjustera ext3-parametrarna för /data. Före julafton lär det bli iallafall. (Man borde väl hinna slå in åtminstone 2 julklappar under tiden en flashning+first boot slutförs? ;) )

13. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Ok det var en longshot helt klart, men nu är det testat. Tack!

Jag tror också att det är hårdvaran. Det var bara det att inputen från MrMustang grumlade vattnen lite, samt din egen observation att det funkar bättre vid hög last (det sista kan ju lika gärna bero på att batterspänningen sjunker några mV när CPUn drar mer, eller helt enkelt att det blir lite varmare dock)

Jag lägger in en funktion som dumpar ut kernel-logen efter boot i twk-005 tänkte jag till en text-fil. Den vore fint att få sedan från er som har problem, så kan man se ifall det mot förmodan faktiskt skulle vara någon initiering som ser annorlunda ut. Man vet aldrig.

Bra idé att lista serienumret. Jag tror mig veta att samtliga är samma batch, men det gör ju inget om de som har problem postar sina serie-nummer så kan vi se om det går att se något mönster.

Butiks-nya exet jag fick tag i häromdagen har serie-nr 20110920-2H-0480, men det har alltså inte problemet.

Mitt ursprungliga exemplar, som inte heller har problem, var en "manufacturer sample" och är tillverkat långt tidigare och har inget serienummer. Det är en helt annan revision på moderkortet t o m vill jag minnas.

14. Nixu

Nixu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag håller med att för 1600:- så är plattan mer än bra och just att den är så hackervänlig är ett stort plus för många. Skulle själv vilja lära mig mer om t ex hur man lägger in en egen splash screen och även hur man kan välja vilka ikoner som syns i 'app menun'
    .
    Jag jobbar som utvecklare och köpte plattan iförstahand för att testa och utveckla androidprogram, så ljudet är inte så viktigt, har upptäckt att när man kollar ngn videokurs så är det mest irriterande med knäppningarna.

Och stort tack till alla engagerade användare, det är tackvare er som denna platta utvecklas till det bättre, speciellt tack till Twk_ !

mitt serienummer är: 20110920-2H-0202 om det är till någon nytta.

15. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Kan ge dig lite tips angåend splash/boot screen: Det finns egentligen (upp till) 3 olika.

1) inbyggd i kerneln, finns inte alltid.
    Visas alltid först om den finns, går att stänga av via "parameters" filen ("nologo" heter switchen om jag minns rätt)

2) /initlogo.rle, denna ligger i boot-imagen normalt. RLE-formatet är ett kapitel för sig, googla :)

3) /system/media/bootanimation.zip, ligger normalt i system-imagen. Som namnet antyder är detta ofta en animering (en samling gif-bilder (png?). Är det bara en enda bild blir det en statisk bild och inte animering, såklart.

Samtliga är "optional", tar man bort alltihop får man default android-logga.

Om du vill "öva" lite, beroende på hurpass ny du är som android-utvecklare, så skulle jag lätt komma på lite enkla grejer du kunde hjälpa till med för firmwaren :P Jag har länge tänkt fixa ett jättesimpelt GUI-program för att kunna ställa lite olika saker specifika för twk-firmwares, men det har aldrig blivit av. I praktiken skulle det vara någon slags meny, gärna konfigiurerbar via en .xml-fil eller liknande, som sedan utför olika saker när man gör valen (också dessa definierbara via .xml-filen t ex).

Evig ära och mitt personliga tack är enda lönen jag kan erbjuda dock ;)

16. humanizer

humanizer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu är jag snart på väg till posten. Skall bli roligt att se hur man uppfattar denna platta. Till vardags åker jag både iPad2 och Galaxy Tab 10.1.

"hur mycket sämre är den relaterat till pris-upplevelsen"

För även om Siba bara tar 1600kr för den nu så förväntar jag mig en fullt fungerande produkt. OCH den har ju ett relativt nytt chipset i sig.... Spännande.

17. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 515
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Det förstår jag, är lite skillnad på mobilerna, vart Nexusen trasig? Men då har du ju koll :) Det är ju skönt att du inte är sån app-fantast att du använder upp minnet :)

18. deBug

deBug Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har du rullat runt i en iPad eller Galaxy tab så finns chans att det blir lite antiklimax.
    Slö och mesig skärm kommer du nog tycka.
    Men förbaskaskat skosigt kan man ha med den och man behöver inte vara så rädd om den så om man skulle råka få lite skinkspad på den när man griljerar skinkan så är det inte hela världen.
    Jag har den för mycket som har med text att göra.
    Google reader, tapatalk forum läsning/skrivning, Kindle (Klockrent!) och så "Business Calendar" som kan visa en hel månad med läsbar text på alla bokningar. Bara den saken är nästan så man borde ha ett eget ex. på jobbet med kalendern framme!

19. deBug

deBug Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Om du använder LauncherPro Plus som starthanterare så har den en meny där du kan välja att dölja appar i från "App drawer"

20. MrMustang

MrMustang Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Twk, min hörsel spela spratt....testade som du önskade (med lite bättre lurar) att ändra fram och tillbaka åt alla möjliga håll...
    min knäpper ialla vol.lägen:-(....
    Ska hem och kolla serienr ..får återkomma med detta

Men jag som är riktig lekman på detta -hur ska jag göra?
    Lämna tillbaka plattan
    eller?
    Tacksam för svar.
    Ha en bra dag!