DmTech 820 Tablet

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nimbe, 3 dec 2011.

1. deBug

deBug Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

OK, tack sådana har KjellCo såg jag. HDMI-C i ena änden och HDMI-A i andra änden borde det va man behöver.

Ja men det är nog mer en en inställning.
    Det bör vara en "tjänst" i brist på mer exakt terminologi.
    På samma sätt som det dyker upp en "Synkronisera Google Reader" rad under ens Google konto efter att man har installerat Google reader så är det ju många andra appar som också lägger till en rad här, Google docs tex stoppar in en rad som heter "Synkronicera dokument" etc.
    Men out-of-the-box brukar man ju ha Kalender, Gmail och Kontakter.
    Så man kan misstänka att tjänsten "Synkronisera Kontakter borde tillhandahållas av antingen programmet "Contacts.apk" eller ContactsProvider.Apk" under /system/app
    Men av någon lustig anledning så funkar inte det på de här plattorna.
    Kan man anta att det är ett fel som slunkit igenom och inte upptäckts eftersom man ändå inte kan ringa med dem?

Jag använder LauncherPro Plus och i den finns en meny för att backupa startskärmar och andra inställningar.
    När man väljer den så varnar programmet med en dialog som säger:
    WARNING
    Due to limitations in the Android system, homescreen widgets cannot be backuped. When restored, widgets will need to be manualy re-added to your homescreens.

OJ, det vore ju en riktig Julklapp det!
    Jag tror nog jag skulle räkna det som en hård present även om det uppenbarligen är en mjukvara :teeth:

2. humanizer

humanizer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu har plattan kommit. Det första jag gör är ju självklart att kasta in custom-romen.

Första intrycket.... Vad liten den är :) När man är van galaxy tab 10.1... men det kan vara en fördel för många. 8" räcker ganska långt. Och än mindre plats i väskan tar den.

Jag har inga problem med knäppningar i ljudet. Men volymknappen är lite skum. Att höja går bra men att sänka måste man typ träffa mitten av knappen. Förutom det känns byggkvaliten väldigt bra faktiskt!

Och slö är den inte heller. Går ju jättefint med Angry birds mm mm. Plex video fungerar också bra. TV4 funkade felfritt direkt på hemsidan utan app.

Som redan nämnt är ju belysningen på knapparna lite tokig. Det vore bra att ha knappbelysningen "always on when screen is on" Så har jag tex på min Galaxy S II telefon.

Jag hoppas att damen kommer bli nöjd .... som skall få denna i julklapp.

3. flatrick

flatrick Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jag hade definitivt gått tillbaka med den och frågat dem på Siba.
    Det kan ju knappast anses vara "normalt beteende"..
    Och då twk_ uppenbarligen inte har samma fel på sin(a 2 exemplar?) så kan det vara ett tillverkningsfel.

4. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

@MrMustang: Det kan bara du bedöma, jag har inte ens sett problemet. Men om du knappt märker problemet så hade jag själv knappast brytt mig om saken. Men som sagt, det är inte mitt val :)

@DeBug: Tomten kommer tidigt i år då ;) (Laddar upp release-versionen just nu, återkommer om en stund)

Last edited: 22 dec 2011
  5. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Custom firmware: dmtech-tablet_820-twk-005.zip

Mycket upprepningar från föregående release-post, men drar det ändå för nytillkomna.

OBS Jag inte testat att nedgradera från 005 till lägre version eller tillbaka till stock firmware genom att enbart kopiera in update.img. Gissningsvis blir det problem (boot loop), så det avråder jag från. Det är däremot inga problem att göra det med PC-verktygen (testat flera gånger) om man vill. Det är heller ingen risk för permanent brickning även om man testar nedgradering och skulle få bootloop (återigen är PC-verktygen räddningen i så fall).

Uppgradering till 005 har jag däremot testat från stock, senaste officiella samt från 004 och det fungerar fint.

Värt att notera: recovery-delen av uppdateringen går snabbare i denna versionen eftersom /data och /cache inte kan formateras där (nya partitions-tabellen gäller inte ännu). Det gör istället vid första boot, som därför tar ÄNNU längre tid än tidigare, 7-8 minuter kanske jämfört med 5 förut. Avbryt inte! :cool: Totala tiden för uppgraderingen är dock ungefär densamma.

Nedan några viktiga saker att tänka på:

Börja med att ta backup på all viktig data, om du har någon! Du KOMMER bli av med ALLT som lagrats på plattan. Ladda batteriet fullt. Plocka ut SD-kortet i förväg om du inte tänker använda det för uppgraderingen, men rör det INTE när allt väl påbörjats!

Installera genom att ladda ned zip-filen, packa upp den och kopiera update.img till antingen rot-katalogen på inbyggda flash-disken eller ett sd-kort med PC. Koppla ifrån "USB-utdelningen" från plattan, men låt USB-kabeln sitta kvar i bägge ändar, eller koppla omgående in laddaren till USBn på plattan (strömförsöjning hela tiden är viktigt!).

Plattan kommer säga att den har hittat en firmware-fil, och du får godkänna uppgraderingen. Se till att ha strömförsörjning inkopplad under hela förloppet och avbryt INTE när det väl startat! Detta sista är egentligen det enda riktigt viktiga!

Första uppstarten tar lång tid! Nästan 10 minuter är normalt. Under denna tiden verkar plattan "hängd" vid boot-loggan. Det är normalt, avbryt INTE detta. Ha strömförsörjning inkopplad även här hela tiden.

Mycket kommer vilja datera upp sig efter installationen när du kört igång Market igen, inte minst Market självt. När allt detta är klart är det inte fel med en omstart igen, och först då kan man bedöma hastighetsskillnaden på ett vettigt sätt.

Jag har försökt vara noggrann och testat ordentligt. Gör du bara enligt instruktion, och framför allt inte avbryter förloppet på något sätt, är det ingen fara. Med det sagt - självklart gör du detta på eget ansvar. Vill du inte vara först - låt andra rapportera först här i tråden. (Eventuella bugrapporter postas lämpligen här.)

Nedladdningslänk: dmtech-tablet_820-twk-005.zip

Nytt i dmtech-tablet_820-twk-005 :

- Senaste Zeam launcher

- aes_generic.ko inkluderad (hjälper wpasupplicant vid förhandling mot vissa wpa-krypterade wifi-nät)

- tun.ko (Vissa VPN-tjänster, I'm looking at _you_ deBug :cool: )

- Astro bortplockad (ladda ned senaste från market om du vill ha den istället)

- Dubblerat utrymmet för /data (app-utrymme) samt för /cache (på allmän begäran)

- Android Terminal (praktiskt vid felsökning - kolla loggar osv)

- dalvik.vm.heapsize uppställd till 64 MB (var 48 - testa gärna de där spelen igen nu som tydligen strulade(?)

- kernel-loggen dumpas ut till "Windows-disken", alltså /flash, 1 minut efter service-managers startats vid varje boot, för bekvämlighet. dmesg.txt heter den och öppnas med t ex wordpad (notepad funkar inte eftersom den är i UNIX-format).

Ni som upplever audio-problem - posta gärna den loggen här i tråden (med "spoiler" och "code" - taggar för den är ganska så stor). Ska bli intressant att se om det är något audio-relaterat som skiljer.

God Jul & Gott Nytt! Ska försöka ta ett break från detta just nu, till efter jul iallafall, men skulle det mot förmodan dyka upp något viktigt jag missat kommer jag självklart fixa det, om det rapporteras :)

Från dmtech-tablet_820-twk-004 :

- Permanent root

- Global APN-lista

- Bytt ut launchern till Zeam (bieffekt: Google apps alltid synliga, men jag antar att ingen gråter över detta...)

- "debuggable"-flaggan påslagen

- /system på en ext3-partition

- patchat /init så att den supportar exec (hjälper till för föregående punkt)

- Skruvat på lite olika optimerings-parametrar, bl a minneshanteringen

- Diverse "skräp-appar" (min bedömning) bortplockade som bara tog upp plats och RAM-minne.
    T ex "Slide-me market", quicksearchbox, weather app, time sync (som ändå inte funkade) m.m.
    Jag anser att det är bättre att man själv kan installera det man vill och att grundsystemet
    är så snabbt o slimmat som möjligt. Finns ännu mer man kan göra här, men tog det värsta.

Joe71, milky81, deBug och 1 annan gillar detta.
  6. deBug

deBug Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Så djädra gött, tur man är ledig idag. Kvällen räddad :P
    Skall genast kolla hur det blev med TUN adaptern och rapportera tillbaka.

Angående synken av kontakter som inte finns så luskade jag lite i ämnet och hittade att det bör finnas en GoogleContactsSyncAdapter.apk fil men jag tror vi saknar den på de här plattorna.
    Den finns i mina Samsung telefoner och jag testade att kopiera den från min S2:a men den kör 2.3.5 så det gick inte att installera apk:n på plattan.
    Någon chans att du vet var man kan plocka den som lös fil och installera till den här plattan?

Mot flashningsstationen!
    Sen blir det vörtbrödsmacka med nygrilierad skinka, Heberliens Hotell-Senap och en Carlsberg Hof under tiden formatering pågår.
    Ser ut som det blir en bra Jul i År ! :D

//deBug

7. MrMustang

MrMustang Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Twk FYI:
    Mitt serie nr är 20110920-2H-0165

8. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Du har helt rätt, bra fynd :) Det är inte säkert att det räcker att bara kopiera in den, men det är helt klart ett första steg (och kan vara tillräckligt för all del, men jag tror att den ska registreras i någon xml-fil också om jag minns rätt).

Det finns en sida någonstans (googla) där man kan ladda ned google apps för cyanogenmod för massa olika versioner av Android. Google blev ju lite purkna på CM, så den distribueras numera utan google apps, och sedan får man själv lägga in dessa istället. Brukar finnas länkar på slatedroid t ex.

Det kan vara frestande att ta senaste versionen - gör inte det, jag har provat och det funkar inte bra. Ta den för 2.3.1, och plocka antingen enbart den filen eller kanske ännu bättre: Efter nyflashad platta, montera system read/write tillfälligt och ersätt hela google-app-sviten, så man garanterat vet att alla appar "hänger ihop", då borde det kunna funka.

Jag har gjort så på en platta väldigt lik denna för något halvår sedan som saknade gapps och det gick utmärkt.

Det är frestande att titta på det själv, det erkänner jag, men jag SKA ta paus nu, jag har lovat mig själv :cool:

Ser fram emot "TUN-rapporten". Posta även gärna dmesg.txt som du som sagt hittar på flashdisken om du kopplar in den i datorn, är nyfiken på om något skiljer där för er med "knäppningarna".

9. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Tack, det ser ut att vara väldigt "spridda skurar" så jag tror inte det finns någon koppling där då.

10. deBug

deBug Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Låter som en bra plan, tack för vägledningen.
    Har hittat en källa för dem så får vi se om man behöver andvända SDK:n eller om man bara kan kopiera och hoppas på det bästa :)

Ja ta det lungt och ta en köttbullsmacka så skall jag se om inte jag kan knäcka det här :cool:
    Stort tack för den senaste versionen!
    Det kan vara placebo men den känns snabbare.

AnyConnect fungerar fortfarande inte.
    Jag skall posta dess Anyconnects Debug loggar när jag läst igenom dem.
    Var hittar jag dmesg.txt och vad är den bra för?

Angående ljudknäppar så har jag en ny observation.
    Om man stänger av skärmen försvinner de! o_O

Nu skall det hackas in gapps så det står härliga till.
    Julledighet is the shit !:D
    Update: Hmm så enkelt som att kopier in hel bunten med appar i /system/app var det inte.
    Nedrans också, tror jag tar det imorgon och övergår till Hof ikväll.

11. deBug

deBug Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Loggar från AnyConnect

Äsh va tusan.
    Här är loggarna.

Den smäller vid uppstart med en dialog som säger:"A problem occured while completing setup"

Om man tittar i debug loggen så tror jag den relevanta raden är :
    Kod:
    12-22 17:10:00.272 E/AndroidRuntime( 453): java.lang.RuntimeException: Unable to
    start receiver net.dinglisch.android.taskerm.ReceiverStaticAlwaysOn:
    java.lang.NullPointerException
    Här ligger alla loggarna https://docs.google.com/open?id=0B0VSqGtFePIjZjA2MWFlNTQtYTkyYy00NDkyLTllYTUtNTAwZjMxYjliMTlm

12. aarvid

aarvid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick hem två st igår som ska ges bort i jul. La in twk004 igår men såg att det kommit en ny idag så packade upp dom igen. Passar då på att ta ett par bilder.

Ipad 1 vs 820
    http://imageshack.us/photo/my-images/515/imag0107p.jpg
    http://imageshack.us/photo/my-images/706/imag0106sm.jpg
    http://imageshack.us/photo/my-images/593/imag0108tl.jpg

Är väldigt positivt överraskad av plattan, otroligt prisvärd. Byggkvalitén känns riktigt bra, snygg design och en överlag rapp platta.
    Testat angry birds, flöt på riktigt fint, testade även en radioapp för att se om jag upplevde några "klick", det gjorde jag ej.

13. deBug

deBug Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

OK, om du har möjlighet att posta ditt serienummer från baksidan så vore det bra.
    //deBug

14. aarvid

aarvid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

20110920-2H-0158.

Den andra är tyvärr nerpackad

15. bjare

bjare Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej, har nu packat upp min nya platta och laddat in TWK's nyaste fil. Ser mycket lovande ut tycker jag. Har tankat ner lite bra appar, varav Youtube är en. Men där har jag ett problem.

Ljudet verkar funka fint, men jag får ingen bild! Vad tusan kan de bero på?

Nästa fråga, som är långt ifrån lika viktig, men ändå lite bra att lösa är om What's app: Jag får inte in några kontakter där. Jag gissar att det har att göra med vad som beskrivits tidigare här i tråden att google contacts inte syncas. Det enda jag ser är "Bjud in vänner" och så kan jag välja att tipsa via Fejan, gmail, hotmail eller skype. Är det något som går att fixa så att jag får in lite kontakter?

Tack och hej!
    /Mattias
    Ps. Är så grymt imponerad av hur mycket bra hjälp man kan få här i forumet överlag.

16. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Youtube: Jag har provat någon youtube-app tidigare och det funkade bra med både bild och ljud, testa en annan kanske? Själv använder jag alltid websiten istället via browsern, eftersom man då får tillgång till allt material eftersom sidan "tror" att man sitter på en dator. Med youtube-appar brukar det vara massa material som man inte får spela upp om man är "mobil" (suck)

Kontakerna har nästan helt säkert att göra med det deBug f.n. försöker ordna.

17. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

@deBug: dmesg.txt är kernel-loggen (läs release-notesen jag postade). Om du postar den kan jag se om någon hårdvara initieras annorlunda på din platta än på min. Bläddra igenom den om du vill, men det finns inget hemligt där.

Intressant att ljudet funkar när skärmen slocknar. Kanske en jordning av signaljord i hurlurspluggen hade löst problemet.

18. Joe71

Joe71 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej!
    Funderade på vad man skulle ge till frugan i julklapp? Det är nu löst ;)
    Hon ville ha en Ipad, men det känns ju bara principiellt helt fel att köpa... Sonen har redan en Ipod så jag har varit tvungen att lär känna Itunes, ingen bekantskap att bygga på...

Funderade på en Samsung Galaxy Tab men så flyter DMtech upp som en kork lagom innan jul som ett intressant alternativ (cred till Siba får jag säga som spottat upp sig sista tiden)...

Gick in på Swedroid Forum och såg att hjärntrusten verkade nyfikna och att det sen 711 (tyvärr med resistiv skärm) redan fanns en grund att bygga på. ICS kompatibel å allt, helt enkelt lovande. Därför inhandlade jag ist för en Galaxy Tab ist två DMtech 820 plattor, en till frugan och en för egen del - hehe!

Har sen tidigare positiva erfarenheter av Twk_'s mjukvara som jag har i den tidiga Kendoplattan som jag "köpte till barnen" som leksak. Den fick ju iofs ett rejält lyft av Twk_ å Co men den plattan har ju dessvärre sina hårdvarubegränsningar med både skärmen, processor osv...

Öppnade förpackningen och startade Dmtech. Wow! Vilket GRYMT lyft, både från Kendon såklart - men efter uppdateringen oxå jämfört med DMtech's orginalfirmware (V5 kom som en trevlig julkapp)!!! :)

Har ännu bara uppgraderat ena plattan, dessvärre ljudspikar enligt fleras beskrivning tidigare. Det är bekymmersamt, väldigt tydligt och störande när man lyssnar med hörlurar på film och musik. Men ingen dealbreaker för mig, finns så många andra användningsområden. På tal om video är det trist att DMtech valt 4:3 formatet (som Ipad) ist för 16:9.

Skärmen reagerar och ser bra ut (för pengarna, verkligen)! För en som sitter med orginal Desire och väntar på ICS va det tidig julafton att gränslöst kunna ladda ner appar, med utökat apputrymme sväljer den tutti.... Menyer och övergångar flyter finfint - förutom spelet Where's my water som är rätt kul, det stängs tyvärr av under uppstart - funkar f ö i min Desire som ju har sina begränsningar? Andra spel som Angry Birds flyter fint. Sveriges Radios player stängdes också av flera gånger under uppstart??
    F ö så skönt att själv kunna välja vad man vill ladda ner ist f en massa förinstallerade bloatwears...

STORT TACK Twk_ och alla som på olika sätt utvecklat programvaran...

Julklappen till frugan och mig själv därmed fixad ;)

PS. Jag måste säga att för 1595 kr får man verkligen mycket för pengarna -speciellt med Twk_ uppgraderad programvara. Plattan kommer i en fin och stabil låda som känns proffsig. Det medföljande snygga svarta lädercaset som även fungerar som videostand känns verkligen som en bonus, hörlurarna kan man å andra sidan slänga direkt i papperpskorgen. Laddaren - är en laddare!

Summa summarum - DMtech 820 Rekommenderas!

PS Youtube-appen funkar finfint för mig...

God Jul!

Twk_ och drnashlenin gillar detta.
  19. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

@Joe71: Tack för berömmet!

Tack också för de konkreta exemplen på saker som inte funkar! Rapporter i stil med "Vissa spel funkar inte" är helt meningslösa för mig, men specifika appar (ännu bättre om du har möjlighet att posta exakt version av dem också, samt vilken firmware du testat på) så kan jag se vad det är som händer.

Så, till alla:
    Hemskt tacksam för rapporter i formatet:
    Jag kör (exkt firmware-version)
    Appen (app-namn) (version) funkar inte (krasch/jättekort problembeskrivning)

Har du själv försökt lösa det men misslyckats (eller lyckats!) så är det till nytta för mig och andra också om du nämner det.

Förresten: Jag måste bara nämna det här ang. 4:3 / 16:9: Exakt samma platta finns i andra länder som 16:9, och jag har faktiskt provat en. Enda skillnaden är att den har lägre upplösning i Y-led, alltså den är i 16:9 men man har helt enkelt minskat den i Y-led. Med andra ord - visst du får en "sorgkant" om du spelar upp 16:9-material på 4:3, men det hjäper ju inte egentligen att man "hugger bort" en bit av plattan - samma bildstorlek. Sätt en bit svart eltejp längsy upp o längst ned på fodralet så har du nästan samma platta ;)

(OK lite provocerande skrivet kanske, men poängen är att det är rent psykologiskt. En mer kvadratisk skärm är faktiskt bättre för nästan allt utom just film eftersom man får större yta på ett effektivare sätt; "fler kvadratcm per omkrets")

20. deBug

deBug Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag läste hela din relase note efter min fråga, ledsen för den dumma frågan.
    :)
    Skall ta fram den.

Jag får för mig att det har med mjukvaran att göra ändå.
    Android kör säkert saker annorlunda om skärmen är av.
    Hög CPU belastning är också ett bra sätt att minska knäpparna så de nästan helt försvinner, men med skärm av tystnar de helt.
    Jaja, får se om jag orkar gå till Siba och byta ut den.