Jag har pratat med fabriken idag och jag känner mig lite klantig som inte fick det att funka i förra veckan när jag testade. Det behövs ingen fw upgrade, det funkar ändå :-)
Köp en
USB OTG-adapter på tex
Kjell och Co den kostar 80-100 :- Det måste vara OTG-adapter en vanlig kommer aldrig att funka.
Låt plattan boota med usbadaptern och modemet anslutet, slå ev pinkod och gå sedan in på "Inställningar" och på raden under "Wifi" står det "Mer.....", tryck där och då får man upp valet mobila nätverk (tidigare stod det bara VPN och mobil surfpunkt vilket är tethering), kryssa i "data är aktiverat" och på vissa operatörer bla Telia måste "Roaming" vara ikryssat men testa först utan "Roaming" ikryssat. Tryck sedan "nätverksoperatörer" och välj din operatör eller tryck "välj automatiskt", vänta några sekunder så att du registreras på 3G-nätverket och en liten täckningsstapel dyker upp i nederkant av skärmen. Backa ut till hemskärmen, starta browsern gå ut i skogen och börja surfa
Obs inte testat med alla på marknaden förekommande modem men sedan tidigare vet vi att Huawei brukar funka. Jag har ett Huawei E180 som har några år på nacken och det funkar.
För att se om plattan känner igen modemet går man in på "inställningar" --->scrolla ner till "Om tableten" och tittar under "Basbandsversion". Om det står något där tex modemets modellnummer så är chansen stor att det funkar. Står det ingenting under basbandsversion så testa med ett annat modem.
Click to expand...