DN: Mobilnätet i Stockholm

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av acr, 7 aug 2012.

  1. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Det är trångt i luften. Mobilnäten i Stockholm fungerar betydligt långsammare än många trott när de köpt sina teleabonnemang. Klagomålen har ökat tre gånger på tre år.

    – Problemet är att operatörernas sätt att marknadsföra sig gör att konsumenterna förväntar sig att få mer än vad de faktiskt får, säger Anna Bergén på den oberoende konsumentorganisationen Bredbandskollen.

    Ingen skulle köpa ett paket mjölk med texten ”upp till en liter” – och för det mesta komma hem med några deciliter i tetran. Men i mobilbranschen gäller just de villkoren.

    Ditt mobilsurfande ska gå i en hastighet ”upp till 10 Mbit/s”, så står det i reklamen. Men ”upp till” beskriver enbart att näten kan ge 10 Mbit/sekund – inte att de faktiskt gör det. Som DN:s test visar ligger hastigheterna i Stockholm oftast betydligt lägre än så, ibland under 1 Mbit/sekund.

    Klagomålen till Bredbandskollen har ökat tre gånger på tre år.

    – Fler har fått tillgång till smarta telefoner och därmed är det fler som kan uppleva sig ha problem. Många använder sig av applikationer som Facebook och onlinespel som hela tiden kopplar upp sig mot nätet. Därför känns surfandet långsamt, säger Anna Bergén på Bredbandskollen.

    Nicholas Rundbom är chef för extern kommunikation om mobila tjänster på Telia Sonera.

    – Vi har väl blivit lite tagna på sängen av explosionen av smartphones med allt vad det kräver, säger han.

    Facebookandet kräver att mobilerna kommunicerar med masterna om och om igen.

    – Vi vet det och jobbar för att bygga ut nästa nät. Bland annat har vi byggt master i norra skärgården helt nyligen, säger Rundbom.

    Nu används mest så kallad 3g-teknik. När fler konsumenter har 4g-telefoner – i höst och vinter, troligen – blir situationen bättre, tror han. Men han vill inte säga när eller om klagomålen kommer att minska.

    – Det pågår ju hela tiden en utveckling av telefonerna och apparna som kräver att näten måste klara mer och mer dataöverföring. Så det vågar jag inte sia om.

    Under det senaste året har trafiken över mobilt internet ökat med över 90 procent, enligt statliga Post- och telestyrelsen.

    Både Telia och Tele 2 pekar på att problemet är svårast på semestern.

    – Under semestertider då många människor befinner sig på en relativt liten yta råder ett högt tryck på datatrafiken. Om man har någon form av problem ska man höra av sig direkt till oss så ska vi försöka rätta till det, säger Malin Mellberg, presschef på Tele 2.

    Men trögheten gäller inte bara sommaren. Statistiken från Bredbandskollen mäter klagomål under vintern.

    Nicholas Rundbom tycker inte att Telia Soneras marknadsföring ger fel intryck. Kunderna får vad de betalar för, anser han.

    – Vi säljer abonnemang som täcker ett visst spann, från en snabb högsta nivå, till en lägre, långsammare nivå. Man bör kolla vilka intervall man faktiskt betalat för. Och vi satsar mycket på att lösa det här, säger han.

    Jonas Fredén

    [email protected]

    http://www.dn.se/sthlm/mobilnaten-segare-an-vad-som-utlovas
    http://www.dn.se/Images/2012/08/07/Bredbandgrafikstor.jpg
     
  2. JohanW

    JohanW Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är väl inte så konstigt att ni inte kommer upp i 10Mbit/s om ni använder en iPhone 4. Den har endast stöd för hastigheter upp till 7,2Mbit/s (teoretisk hastighet).
     
  3. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag får under rusning på centralstationen mellan 9 och 11Mbit/s med 3.
    Min GN ska teoretiskt klara 14Mbit om jag inte missminner mig.

    Nu är jag inte där så ofta dock så jag har bara mätning från få tillfällen.

    Här i Kista där jag jobbar får jag ungefär samma fart.

    Edit: Lade till bild.

    // A

    [​IMG]
     
    Last edited: 7 aug 2012
  4. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Att jämföra mobilnäten med ett mjölkpaket var ju riktigt korkat. Svenskar älskar att klaga, så är det bara. Det finns värre saker än hastigheten i näten.

    Sen är Tele2 och Telia de som tagits på sängen när smartphoneboomen kom. Jag upplever inga problem med hastigheten med Tre i Stockholm.
     
  5. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jag måste hålla med föregående talare, jag tror personligen att det främst är Tele2, men kanske även Telia, som drabbats av detta. Jag tror inte jag känner en enda som har 3 som varit missnöjd med täckningen, jag dock som har Tele2 är så otroligt missnöjd att jag funderar på att ringa in och få dom att avsluta hela abonnemanget så jag kan byta till 3 eller liknande..
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 och Telenor är ju de som klarat sig bra, 3 är väl de som sägs ha klarat sig bäst. Tele2 sämst och Telia näst sämst.

    Skillnaden i hur snabb surfen är, är stor.. Jag befinner mig just nu på gräsö, här har 3 fått igång 900-bandet och tack vare det så har jag minst 3 av 5 pluppar överallt i huset vi hyr. Jag får ut 10+Mbit på 900-bandet. Telenor klarar sig bra på övervåningen, på 2100-bandet som här delas med 3. Jag får 25+Mbit/s där uppe med 3 up till 32Mbit och med Telenor får jag 20+Mbit/s konstant. Tele2 och Telia har som bäst två av fem pluppar på 3G, med det så fpr jag ed Tele2 runt 2-5Mbit/s och Telia ger mig 4-7Mbit/s. Dock har Telia bra GSM/EDGE täckning här. Telenors och Tele2s GSM är som max 1/5 pluppar.

    Jag har använt ett och samma Huawei E392 4G modem med alla operatörer, upp till 42Mbit/s 3G och 100Mbit/s 4G. Det stödjer både LTE FDD och LTE TDD. Ingen extern antenn ansluten. Med extern antenn så ger mig 3 bäst hastighet, över 28Mbit/s på 3G konstant. Telenor tvåa med 25Mbit/s - 27Mbit/skonstant. Telia ger mig då 10-11Mbit/s och Tele2 ger mig 3Mbit/ - 5Mbit/s

    Dessa hastigheter är jämförbara och håller samma proption vart jag än befunnit mig. Dock får jag bäst hastighet med Telenor i Falun, i Sundsvall så var 3 och Telenor väldigt nära varandra - dock vann 3 med 0,2Mbit/s. Hoppas att detta inlägg förklarar hur jag upplever det, samt hur det stått sig i mina tester. Sen kvarstår ju faktumet att mobils täckningstest som presnterades i november 2011 visade att 3 vann, Telenor kom tvåa, Telia trea och Tele2 fyra :)

    Bäst på 4G 80Mbit/s (2600-bandet) är dock Telia enligt mina tester. Bäst på 4G 32Mbit/s (8/900-bandet) är 3 :)

    Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2
     
    Androidas gillar detta.
  7. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Lånade morsans telefon att ringa med igår, pratade ca 30 min och det bröts 3 ggr, och tydligen var det ingenting ovanligt.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Operatör?

    Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2
     
  9. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Du är en jävel på att testa! :)

    Telia känns som den stabilare operatören på 4G. Känns som de har kommit längst i utbyggnaden och har lärt sig av sitt misstag med 3G-nätet, dvs att dela det med Tele2.

    Jag har kört 3 i Stockholm ett bra tag nu och efter de började med 900 så är det oslagbart. Körde Tele2 förut och det var riktigt segt redan innan smartphoneboomen. Är glad att jag slutade använda Tele2 innan det blev riktigt segt. ;)

    Ska bli intressant att se hur det kommer se ut om kanske två år när 4G är utbyggt i större grad.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
    Last edited: 9 aug 2012
  10. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Frågan är ju om det brukar brytas just i hemmet eller överallt för din mor. Det är där man får börja felsökningen.
     
  11. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Glömde skriva det, Tele2 har hon. Hade själv Tele2 ( har 1 månad kvar innan utgång) och hade samma problem. Seg surf och många brutna samtal.
    Bytte till 3 under priskriget och skillnaden va bra mkt större än jag hade väntat mig.

    Hitills har 3 vart snabbare och mera täckning där jag befunnit mig kontra tele2. Kul också att de bygger ut, fick 900 bandet till ett ställe de va dålig täckning på tidigare och nu är det riktigt snabbt istället.
     
  12. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Då verkar det, tyvärr, bero på överbelastning i nätet.

    Jag tycker samtalskvalitén med 3 är mycket bättre, dvs främst om man ringer inom 3. När jag ringer till exempel till Telia-kunder är det ofta den här gamla halvtaskiga GSM-kvalitén. Vet inte varför men upplever inte problemet till lika stor del när jag ringer till Tele2-kunder.

    Kanske snarare handlar om var i Stockholm de personerna håller till.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2