Fråga: DOA

Diskussion i 'P20-serien' startad av FutureWorld, 15 apr 2019.

  1. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Någon som vet hur huaweis policy för DOA ser ut?

    Fanns 2 st dammkorn bakom översta kamera linsen.
    Jag gick till butik och ville doa.
    De var osäkra på om det var ett doa ärende så de sa att de måste skicka den till verkstaden så får dem kolla och bedöma om det är doa eller inte.

    För mig så är det självklart ett doa ärende.

    Vad tror ni?

    Syns inget på bilderna nu men dammet kan ju flytta på sig o ge problem.

    Mvh
     
  2. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    du har 7 dagar på dig att kräva/få DOA, annars blir det vanligt garantiåtagande
     
  3. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Detta var på 6e dagen men dem i butiken visste inte om det var tillräckligt mycket fel för DOA.
     
  4. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Den skall ej skickas till verkstaden,utan du skall ha en helt ny enhet
     
  5. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Stå på dig,annars är du utan telefon i 2v
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, säg att du inte accepterar en tur till verkstan, utan att du i sådana fall önskar utnyttja ångerrätten (om du köpt den på distans vill säga, i butik har man tekniskt sett ingen ångerrätt om butiken inte erbjuder det i samband med köpet).
     
    Kristy gillar detta.
  7. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Hade inte tid att stå o prata med dem.
    Så jag lät dem ta telefonen. Dem skickade in den som ett DOA ärende till huawei verkstaden.

    Så frågan är om huawei anser att detta är ett DOA ärende.
    Så här i efterhand så skulle jag kanske inte skickat in den utan åkt tillbaka till butiken imorgon.

    Får se hur det går. Jag hoppas att dem ser det som DOA.
     
  8. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Har inte gått framåt särskilt mycket och Tele2 butiken är inte hjälpsamma.
    Dem sa att ifall det är dammkorn bakom linsen och den är hos verkstaden så kommer dem åtgärda det och jag får tillbaka den lagad. Butiken säger att verkstaden måste öppna upp telefonen för att konstatera att det är DOA och är det bara att ta bort dammkornen så kommer jag få tillbaka den lagad.

    Huawei kundservice säger att jag ska ha en ny telefon, hjälper inte då TELE2 butikens Huawei kontakt säger att den ska till verkstad och även Tele2 personalen i butiken.

    Vet inte vad som händer just nu för då dem skickar tillbaka den är ärendet avslutat säger dem och att det blir svårt att DOA den då det blir efter 7 dagar.

    Inget öppetköp då förpackningen är öppnad.

    Jag ska prata med dem imorgon igen när butikschefen pratat med verkstaden. Så ska den skickas iväg till verkstaden igen och ser verkstaden att det är damm utan att öppna telefonen så kanske det blir en DOA, oklart i och med att det går över 7 dagar.

    jag kommer inte köpa fler telefoner på denna fysiska Tele2 butik. Kommer bli på deras hemsida istället.
    Inte hjälpsamma för fem öre och har ingen större lust att vilja lösa det här är mitt intryck efter att varit i butiken flertalet gånger.
    Kundservice på telefon och chatt är däremot topp och väldigt hjälpsamma men kan inte hjälpa mig i detta ärende då det är den fysiska butiken jag köpt telefon på.

    Jag har skrivit rörigt men är trött som fan och tele2 butiken ger mig olika svar varenda gång jag varit och pratat med dem i butiken.

    Jag uppdaterar imorgon vad Tele2 säger imorgon.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du gjort köpet på nätet spelar det ingen roll. Jag har lämnat tillbaka en telefon till Tele2 som var öppnad och använd i 2 dagar
     
  10. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    köpt i butik tyvärr
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah! Ja då är det en annan sak :/
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är i regel mycket enklare om du köpt på hemsidan för då kan de inte vara besvärliga på detta sätt. Man blir tyvärr lite gisslan om man inte har ångerrätten att luta sig mot.


    I det här fallet ser jag dock inte hur de skulle kunna hävda att dammkornen är orsakade av dig. En IP53 eller IP67/68-klassad telefon skall inte släppa in damm såvida telefonen inte har yttre skador, eller har ett konstruktionsfel (i vilket fall det också är DOA).

    Detta var med andra ord ett solklart DOA-fall - ingen diskussion om den saken. Oklart hur de på något vis skulle kunna hävda motsatsen såvida telefonen inte var fysiskt skadad på något vis, vilket i sådana fall skulle kunna förklara dammkornen.


    Jag skulle inte acceptera en telefon som blivit åtgärdad egentligen av den enkla anledningen att felet inte är orsakat av dig, utan det är ett fel som följt med från fabrik. Det är ett problem Huawei och Tele2 emellan som inte skall spilla över på dig som konsument.
     
    Last edited: 16 apr 2019
    FutureWorld och Kristy gillar detta.
  13. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Jag har pratat med kundtjänst på huawei och de säger att det är en DOA. Men att det är återförsäljaren som måste ge en by telefon det kunde inte dem göra.
    Jag är helt med dig att det är ett DOA fall då telefonen är helt ny och inte har en enda repa eller skada på sig.
    Detta har uppkommit under montering i fabrik.
    Tele2 säger att kan verkstaden åtgärda det enkelt genom att öppna den och plocka bort dammkornen så får jag nöja mig med det.
    Jag ska prata med dem igen idag men vet inte hur mycket mer jag orkar prata med de otrevliga personerna på tele2 butiken. Dem lyssnar ej och kollade knappt på telefonen o sa att dem inte såg några dammkorn. Men kollar man inte noga så ser man inte dammkornen, ett stort dammkorn och ett litet.

    Edit. Jag sa igår och i förrgår att jag inte godtar en reparerad telefon, men det har ingen verkan på Tele2 personalen.
     
    Last edited: 17 apr 2019
  14. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Uppdatering.
    De var trevligare idag.
    Hon har pratat med verkstaden och dem ska inte öppna den utan se om det går att se och konstatera om det är doa ändå. Verkstaden har även kontaktat huawei för riktlinjer.
    Kan dem inte se dammkornen skickar dem tillbaka telefonen och jag får hjälp att lägga upp ett ärende direkt till huawei
     
  15. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    En till uppdatering.
    Nu har även huawei ändrat sig o tycker likadant som verkstaden.

    Det jag har fått sagt till mig är om verkstaden inte ser dammkornen så öppnar dem den och lagar den.
    Ser dem dammkornen utan att öppna telefonen så ska det vara en doa.
    Jag nöjer mig med detta nu.

    Tele2 butiken har varit väldigt hjälpsamma och trevliga. Det var dem inte först men sen jag endast haft kontakt med butikschefen så har hon varit hjälpsam och verkar ha gjort allt hon har kunnat för att lösa detta.
    Hon har haft kontakt med både verkstaden och huawei.
    Så jag har alltså ändrat mig och tycker att kundservicen har varit bra.

    Om det blir doa eller lagad telefon vet jag inte än men jag har gjort det jag har kunnat för att få den doad.
     
    MatsGF och Kristy gillar detta.
  16. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Fick tillbaka telefonen idag.
    Ingen doa och dem har ej heller reparerat telefonen.
    Så trött man blir.
    Dem har avhjälpt felet genom återställning och uppdatering av mjukvara skriver dem.
    Dammkornen är kvar. Återställning och uppdatering hjälpte inte med att få bort dammkornen.
    Mobylife i Malmö verkar ha hög kompetens...